Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial
Itzial Pascual’s dramatic play Pared integrates music, visual arts, advertising and poetry to create an atmosphere full of connotations, alluding to the fear and paralysis of the main characters due to gender violence. In this paper, I discuss how the playwright goes beyond the traditional dramatic...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2016
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/2497 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=2497_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-2497_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-2497_oai2023-08-08 Raventós Pons, Esther 2016-07-26 Itzial Pascual’s dramatic play Pared integrates music, visual arts, advertising and poetry to create an atmosphere full of connotations, alluding to the fear and paralysis of the main characters due to gender violence. In this paper, I discuss how the playwright goes beyond the traditional dramatic representation in this play, establishing co-relations between different media, in order to invite the viewer to become aware, to get involved, and not to close his/her eyes to violence. Moreover, intermediality allows for new dimensions of perception and experience, and promotes an analysis and interpretation that is transdisciplinary and multidimensional. La obra dramática de Itziar Pascual, Pared, amalgama en un todo música, arte visual, publicidad y poesía para crear un ambiente lleno de connotaciones en el que se alude el miedo y la parálisis de las protagonistas debido a la violencia de género. En este trabajo, analizo cómo la dramaturga logra un teatro integral que sobrepasa lo meramente teatral y se instala dentro de la intermedialidad para invitar al espectador a que tome conciencia, intervenga y no se limite simplemente a cerrar los ojos ante la violencia. Asimismo, el diálogo intermedial permite nuevas dimensiones de percepción y experiencia, y fomenta un análisis e interpretación transdisciplinario y multidimensional. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/2497 10.34096/tdf.n23.2497 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/2497/2144 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 23 (2016); 180-192 1669-6301 Pascual Pared intermediality gender violence transdisciplinary Pascual Pared intermedialidad violencia de género transdisciplinario Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=2497_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Pascual Pared intermediality gender violence transdisciplinary Pascual Pared intermedialidad violencia de género transdisciplinario |
spellingShingle |
Pascual Pared intermediality gender violence transdisciplinary Pascual Pared intermedialidad violencia de género transdisciplinario Raventós Pons, Esther Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial |
topic_facet |
Pascual Pared intermediality gender violence transdisciplinary Pascual Pared intermedialidad violencia de género transdisciplinario |
description |
Itzial Pascual’s dramatic play Pared integrates music, visual arts, advertising and poetry to create an atmosphere full of connotations, alluding to the fear and paralysis of the main characters due to gender violence. In this paper, I discuss how the playwright goes beyond the traditional dramatic representation in this play, establishing co-relations between different media, in order to invite the viewer to become aware, to get involved, and not to close his/her eyes to violence. Moreover, intermediality allows for new dimensions of perception and experience, and promotes an analysis and interpretation that is transdisciplinary and multidimensional. |
format |
Artículo publishedVersion |
author |
Raventós Pons, Esther |
author_facet |
Raventós Pons, Esther |
author_sort |
Raventós Pons, Esther |
title |
Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial |
title_short |
Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial |
title_full |
Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial |
title_fullStr |
Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial |
title_full_unstemmed |
Teatro del siglo XXI: Pared, una experiencia multisensorial |
title_sort |
teatro del siglo xxi: pared, una experiencia multisensorial |
publisher |
Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
publishDate |
2016 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/2497 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=2497_oai |
work_keys_str_mv |
AT raventosponsesther teatrodelsigloxxiparedunaexperienciamultisensorial |
_version_ |
1782032873959718912 |