Methodological approach to modelling potential demand of public transport using GIS techniques

Urban planning should consider a secure, sustainable and affordable mobility and therefore must necessarily involve the knowledge of detailed information about socio-demographic and economic conditions of citizens. In particular, local planners of public transport in the city of Resistencia do not h...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Parras, Miguel Alejandro, Ramírez, Mirta Liliana
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2016
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/2431
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=transter&d=2431_oai
Aporte de:
id I28-R145-2431_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-2431_oai2021-07-29 Parras, Miguel Alejandro Ramírez, Mirta Liliana 2016-06-23 Urban planning should consider a secure, sustainable and affordable mobility and therefore must necessarily involve the knowledge of detailed information about socio-demographic and economic conditions of citizens. In particular, local planners of public transport in the city of Resistencia do not have this information, which can be obtained directly from an Origin-Destination survey or indirectly, from the spatial analysis in a GIS environment. The article describes a scenario to achieve genuine mobility information from the use of GIS, and thus presumably know the population uses the service given its status as a resident of the place, according to 2001 census data, with the expectation that this methodology can be used at the time in which we can access data 2010, as the time of writing this contribution we do not have them. The findings provide knowledge to management and public transport planning in the city of Resistencia. La planificación urbana debe considerar una movilidad segura, sostenible y accesible y por ello necesariamente debe involucrar el conocimiento de información en detalle sobre las condiciones sociodemográficas y económicas del ciudadano. En lo particular, los planificadores locales del transporte público de pasajeros en la ciudad de Resistencia no cuentan con este tipo de información. La misma puede ser obtenida directamente de una encuesta de movilidad origen-destino o indirectamente, esto es, obtenida a partir del análisis espacial en un entorno SIG. El artículo expone un escenario para conseguir información genuina de movilidad a partir del empleo de un sistema de información geográfica, y de este modo conocer la población que presumiblemente se sirve de ese servicio dada su condición de residente del lugar, según datos censales 2001, con la expectativa de que esta metodología pueda ser utilizada en el momento en que podamos acceder a los datos 2010 ya que al momento de escribir esta contribución no contamos con los mismos. Los resultados obtenidos aportan conocimiento a la gestión y planificación del transporte público en la ciudad de Resistencia.  application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/2431 10.34096/rtt.i14.2431 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/2431/2089 Revista Transporte y Territorio; Núm. 14 (2016): (enero-junio) - Transporte y Logística; 109-121 1852-7175 public transport service area potential demand geographic information systems transporte público áreas de servicio demanda potencial sistemas de información geográfica transporte pública áreas de serviço a demanda potencial sistemas de informação geográfica Methodological approach to modelling potential demand of public transport using GIS techniques Propuesta metodológica para el modelado de la demanda potencial del transporte público mediante el empleo de sistemas de información geográfica info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=transter&d=2431_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic public transport
service area
potential demand
geographic information systems
transporte público
áreas de servicio
demanda potencial
sistemas de información geográfica
transporte pública
áreas de serviço
a demanda potencial
sistemas de informação geográfica
spellingShingle public transport
service area
potential demand
geographic information systems
transporte público
áreas de servicio
demanda potencial
sistemas de información geográfica
transporte pública
áreas de serviço
a demanda potencial
sistemas de informação geográfica
Parras, Miguel Alejandro
Ramírez, Mirta Liliana
Methodological approach to modelling potential demand of public transport using GIS techniques
topic_facet public transport
service area
potential demand
geographic information systems
transporte público
áreas de servicio
demanda potencial
sistemas de información geográfica
transporte pública
áreas de serviço
a demanda potencial
sistemas de informação geográfica
description Urban planning should consider a secure, sustainable and affordable mobility and therefore must necessarily involve the knowledge of detailed information about socio-demographic and economic conditions of citizens. In particular, local planners of public transport in the city of Resistencia do not have this information, which can be obtained directly from an Origin-Destination survey or indirectly, from the spatial analysis in a GIS environment. The article describes a scenario to achieve genuine mobility information from the use of GIS, and thus presumably know the population uses the service given its status as a resident of the place, according to 2001 census data, with the expectation that this methodology can be used at the time in which we can access data 2010, as the time of writing this contribution we do not have them. The findings provide knowledge to management and public transport planning in the city of Resistencia.
format Artículo
publishedVersion
author Parras, Miguel Alejandro
Ramírez, Mirta Liliana
author_facet Parras, Miguel Alejandro
Ramírez, Mirta Liliana
author_sort Parras, Miguel Alejandro
title Methodological approach to modelling potential demand of public transport using GIS techniques
title_short Methodological approach to modelling potential demand of public transport using GIS techniques
title_full Methodological approach to modelling potential demand of public transport using GIS techniques
title_fullStr Methodological approach to modelling potential demand of public transport using GIS techniques
title_full_unstemmed Methodological approach to modelling potential demand of public transport using GIS techniques
title_sort methodological approach to modelling potential demand of public transport using gis techniques
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2016
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/rtt/article/view/2431
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=transter&d=2431_oai
work_keys_str_mv AT parrasmiguelalejandro methodologicalapproachtomodellingpotentialdemandofpublictransportusinggistechniques
AT ramirezmirtaliliana methodologicalapproachtomodellingpotentialdemandofpublictransportusinggistechniques
AT parrasmiguelalejandro propuestametodologicaparaelmodeladodelademandapotencialdeltransportepublicomedianteelempleodesistemasdeinformaciongeografica
AT ramirezmirtaliliana propuestametodologicaparaelmodeladodelademandapotencialdeltransportepublicomedianteelempleodesistemasdeinformaciongeografica
_version_ 1766023579199078400