Reading, library and social inclusion: the importance of promoting reading in riverside communities in Amazonas, Brazil

Reading is a key factor for life in society, yet there are people who have not appropriated this habit. This theme has been the focus of various research and academic and scientific events, always with the intention of making it accessible to all. Brazil is known for its huge extension, but suffers...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: de Souza Siqueira, Thiago Giordano; Secretaría de Cultura de Amazonas. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Estudiante de la maestría en Bibliotecología y Ciencia de la Información
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Información, cultura y sociedad 2016
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/2256
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=2256_oai
Aporte de:
id I28-R145-2256_oai
record_format dspace
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Reading Promotion; Social inclusion; Riverside communities; Amazonas; Brazil
Promoción de la lectura; Inclusión social; Ribereños; Amazonas; Brasil
spellingShingle Reading Promotion; Social inclusion; Riverside communities; Amazonas; Brazil
Promoción de la lectura; Inclusión social; Ribereños; Amazonas; Brasil
de Souza Siqueira, Thiago Giordano; Secretaría de Cultura de Amazonas. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Estudiante de la maestría en Bibliotecología y Ciencia de la Información
Reading, library and social inclusion: the importance of promoting reading in riverside communities in Amazonas, Brazil
topic_facet Reading Promotion; Social inclusion; Riverside communities; Amazonas; Brazil
Promoción de la lectura; Inclusión social; Ribereños; Amazonas; Brasil
description Reading is a key factor for life in society, yet there are people who have not appropriated this habit. This theme has been the focus of various research and academic and scientific events, always with the intention of making it accessible to all. Brazil is known for its huge extension, but suffers from inefficiency in the implementation of this type of projects. The State of Amazonas occupies the largest land area of the country; in addition, the river transport is the only way to access to many communities. The article describes developed activities with the intention of bringing the reading to the riverside communities in an attempt to democratize access to books and reading in the absence of public libraries, contributing to the process of informational inclusion in the current society of information and knowledge where the issue of reading is a challenge even if it is an essential condition, there are illiterate people who need to be included in order to guarantee their participation as citizens.
format Artículo
publishedVersion
author de Souza Siqueira, Thiago Giordano; Secretaría de Cultura de Amazonas. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Estudiante de la maestría en Bibliotecología y Ciencia de la Información
author_facet de Souza Siqueira, Thiago Giordano; Secretaría de Cultura de Amazonas. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Estudiante de la maestría en Bibliotecología y Ciencia de la Información
author_sort de Souza Siqueira, Thiago Giordano; Secretaría de Cultura de Amazonas. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Estudiante de la maestría en Bibliotecología y Ciencia de la Información
title Reading, library and social inclusion: the importance of promoting reading in riverside communities in Amazonas, Brazil
title_short Reading, library and social inclusion: the importance of promoting reading in riverside communities in Amazonas, Brazil
title_full Reading, library and social inclusion: the importance of promoting reading in riverside communities in Amazonas, Brazil
title_fullStr Reading, library and social inclusion: the importance of promoting reading in riverside communities in Amazonas, Brazil
title_full_unstemmed Reading, library and social inclusion: the importance of promoting reading in riverside communities in Amazonas, Brazil
title_sort reading, library and social inclusion: the importance of promoting reading in riverside communities in amazonas, brazil
publisher Información, cultura y sociedad
publishDate 2016
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/2256
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=2256_oai
work_keys_str_mv AT desouzasiqueirathiagogiordanosecretariadeculturadeamazonasuniversidaddebuenosairesfacultaddefilosofiayletrasestudiantedelamaestriaenbibliotecologiaycienciadelainformacion readinglibraryandsocialinclusiontheimportanceofpromotingreadinginriversidecommunitiesinamazonasbrazil
AT desouzasiqueirathiagogiordanosecretariadeculturadeamazonasuniversidaddebuenosairesfacultaddefilosofiayletrasestudiantedelamaestriaenbibliotecologiaycienciadelainformacion lecturabibliotecaeinclusionsocialimportanciadelapromociondelalecturaencomunidadesriberenasenamazonasbrasil
_version_ 1824358608925622272
spelling I28-R145-2256_oai2024-12-10 de Souza Siqueira, Thiago Giordano; Secretaría de Cultura de Amazonas. Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras. Estudiante de la maestría en Bibliotecología y Ciencia de la Información 2016-06-01 Reading is a key factor for life in society, yet there are people who have not appropriated this habit. This theme has been the focus of various research and academic and scientific events, always with the intention of making it accessible to all. Brazil is known for its huge extension, but suffers from inefficiency in the implementation of this type of projects. The State of Amazonas occupies the largest land area of the country; in addition, the river transport is the only way to access to many communities. The article describes developed activities with the intention of bringing the reading to the riverside communities in an attempt to democratize access to books and reading in the absence of public libraries, contributing to the process of informational inclusion in the current society of information and knowledge where the issue of reading is a challenge even if it is an essential condition, there are illiterate people who need to be included in order to guarantee their participation as citizens. La lectura es un factor clave para la vida en sociedad; sin embargo, hay personas que no se han apropiado de esta práctica. Este tema ha sido objeto de varias investigaciones e instancias académicas y científicas, siempre con el objetivo de lograr que la lectura sea accesible a todos. Brasil es conocido por su enorme extensión, pero carece de eficiencia en la ejecución de dichos proyectos. El Estado de Amazonas ocupa la superficie terrestre más grande del país; además, el transporte fluvial por los ríos es la única forma de acceso a las comunidades. El artículo describe un conjunto de actividades con el fin de acercar la lectura a las comunidades ribereñas, en un intento de democratizar el acceso a los libros y la lectura en ausencia de las bibliotecas públicas contribuyendo, de este modo, al proceso de inclusión informacional en la sociedad actual de la información y del conocimiento, donde la cuestión de la lectura es un desafío y, aunque sea una condición esencial, todavía existen analfabetos que necesitan ser incluidos con el fin de garantizar su participación como ciudadanos. application/pdf text/html http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/2256 spa Información, cultura y sociedad Información, cultura y sociedad http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/2256/2082 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/2256/2986 Authors publishing in this journal acknowledge the conditions below:Authors retain the copyright of their work while they transfer the right of the first publishing to the journal, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported Licence, which allows third parties to reproduce them under the condition that express mention is given to the author and to its original publication in the journal.Authors may enter into other contractual and independent arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (for instance, it can be published in an institutional repository or in a book). In any case, an express mention should be given to its first publication in the journal.It is permitted and encouraged to publish online the articles (for example, on institutional or personal pages). Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones: Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 Unported, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales). Información, cultura y sociedad; núm. 34 (2016); 93-106 Información, cultura y sociedad; núm. 34 (2016); 93-106 1851-1740 1514-8327 Reading Promotion; Social inclusion; Riverside communities; Amazonas; Brazil Promoción de la lectura; Inclusión social; Ribereños; Amazonas; Brasil Reading, library and social inclusion: the importance of promoting reading in riverside communities in Amazonas, Brazil Lectura, biblioteca e inclusión social: importancia de la promoción de la lectura en comunidades ribereñas en Amazonas, Brasil info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=2256_oai