Cuarto Intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad

This article offers a reading of the ideas of the ‘common’ and the ‘public’ in Cuarto intermedio: Guía práctica para los juicios de lesa humanidad, a multimedial lecture-performance written and acted by Argentine writer Félix Bruzzone and French lawyer and actress Mónica Zwaig, and directed by filmm...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Jordana Blejmar
Lenguaje:Español
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2020_36-36_3_htm
Aporte de:
id I28-R145-2020_36-36_3_htm
record_format dspace
spelling I28-R145-2020_36-36_3_htm2021-08-17 2683-8451 Jordana Blejmar This article offers a reading of the ideas of the ‘common’ and the ‘public’ in Cuarto intermedio: Guía práctica para los juicios de lesa humanidad, a multimedial lecture-performance written and acted by Argentine writer Félix Bruzzone and French lawyer and actress Mónica Zwaig, and directed by filmmaker Juan Schnitman. It was first performed in 2018 at one of the houses of writer Victoria Ocampo. The play formed part of a literature series organised by the Fondo Nacional de las Artes known as Literatura Expandida, a project that sought to blend disciplinary borders and explore the connections between different artistic fields. Cuarto intermedio is part of an emerging corpus of plays that rather than promoting interdisciplinary work, encourage the indisciplinary gesture. The latter constitutes a lack of respect, a sort of irreverence toward limits established between different territories and areas of expertise in favor of new and collective ways of being and doing. Far from any disciplinary parochialism and hierarchies of expertise and practice (including high art and popular culture), and yet keeping the scpecificity of certain languages and discourses, these plays promote the idea of contagion, the borrowing and exchange of formats, concepts and subjects from different fields. Cuarto intermedio is thus an invitation to create a ‘community of memory’ adjacent to the law, that is at the site of the Comodoro Py trials, but also one located at the boundaries (zones of both exclusions and contacts) of disciplinary frontiers. Este artículo propone una lectura de las ideas de lo “común” y de lo “público” en Cuarto intermedio. Guía práctica para los juicios de lesa humanidad, una conferencia-performática e intermedial ideada y protagonizada por el escritor Félix Bruzzone y la abogada y actriz Mónica Zwaig, y dirigida por el cineasta Juan Schnitman. Cuarto intermedio se estrenó en la Casa Victoria Ocampo en 2018, en el marco de Literatura Expandida, un ciclo organizado por el Fondo Nacional de las Artes que se propuso reflexionar sobre el desplazamiento de la literatura a otros soportes y lenguajes. Cuarto intermedio es parte de un emergente corpus de obras intermediales en Argentina definidas no tanto por la interdisciplina como por su indisciplina, es decir por cierta irreverencia hacia los límites establecidos entre diferentes territorios y áreas de especialización en favor de una nueva forma de hacer y estar juntos. Lejos de cualquier provincialismo disciplinario, pero conservando cierta especificidad de los lenguajes y discursos elegidos, estas obras promueven la idea de contagio entre formatos, conceptos y sujetos provenientes de distintos campos. Cuarto intermedio es así una invitación a crear una “comunidad de memoria” por fuera, o mejor dicho, en los márgenes de la ley, la de los tribunales de Comodoro Py, pero también en los bordes disciplinarios y en sus zonas de contacto que son a su vez sus zonas de exclusión. application/pdf es Teatro XXI, no. 36 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi Félix Bruzzone intermedialidad posmemoria dictadura argentina Cuarto intermedio Cuarto Intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2020_36-36_3_htm
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv es
topic Félix Bruzzone
intermedialidad
posmemoria
dictadura argentina
Cuarto intermedio
spellingShingle Félix Bruzzone
intermedialidad
posmemoria
dictadura argentina
Cuarto intermedio
Jordana Blejmar
Cuarto Intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad
topic_facet Félix Bruzzone
intermedialidad
posmemoria
dictadura argentina
Cuarto intermedio
description This article offers a reading of the ideas of the ‘common’ and the ‘public’ in Cuarto intermedio: Guía práctica para los juicios de lesa humanidad, a multimedial lecture-performance written and acted by Argentine writer Félix Bruzzone and French lawyer and actress Mónica Zwaig, and directed by filmmaker Juan Schnitman. It was first performed in 2018 at one of the houses of writer Victoria Ocampo. The play formed part of a literature series organised by the Fondo Nacional de las Artes known as Literatura Expandida, a project that sought to blend disciplinary borders and explore the connections between different artistic fields. Cuarto intermedio is part of an emerging corpus of plays that rather than promoting interdisciplinary work, encourage the indisciplinary gesture. The latter constitutes a lack of respect, a sort of irreverence toward limits established between different territories and areas of expertise in favor of new and collective ways of being and doing. Far from any disciplinary parochialism and hierarchies of expertise and practice (including high art and popular culture), and yet keeping the scpecificity of certain languages and discourses, these plays promote the idea of contagion, the borrowing and exchange of formats, concepts and subjects from different fields. Cuarto intermedio is thus an invitation to create a ‘community of memory’ adjacent to the law, that is at the site of the Comodoro Py trials, but also one located at the boundaries (zones of both exclusions and contacts) of disciplinary frontiers.
author Jordana Blejmar
author_facet Jordana Blejmar
author_sort Jordana Blejmar
title Cuarto Intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad
title_short Cuarto Intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad
title_full Cuarto Intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad
title_fullStr Cuarto Intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad
title_full_unstemmed Cuarto Intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad
title_sort cuarto intermedio: una comedia negra (e intermedial) sobre los juicios de lesa humanidad
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/teatroxxi
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=teatroxxi&d=2020_36-36_3_htm
work_keys_str_mv AT jordanablejmar cuartointermediounacomedianegraeintermedialsobrelosjuiciosdelesahumanidad
_version_ 1766023456603766784