Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento

In this article we focus on the particularities presented by educational devices in contexts of extreme urban poverty attending student practices of resistance. More specifically, through empirical research results we propose elements for understanding and questioning of the particularities of inhab...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Grinberg, Silvia, Langer, Eduardo
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA 2013
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/1441
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=1441_oai
Aporte de:
id I28-R145-1441_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-1441_oai2025-11-17 Grinberg, Silvia Langer, Eduardo 2013-12-23 In this article we focus on the particularities presented by educational devices in contexts of extreme urban poverty attending student practices of resistance. More specifically, through empirical research results we propose elements for understanding and questioning of the particularities of inhabiting school by students. It is a question, then, of trying to grasp these practices by heeding how they are assembled in current pedagogical apparatuses. Practices of resistance, in this case on the part of students in contexts of urban poverty, are social productions that strain the notion of abject fear and the images of desperation often attributed to those students. They position themselves as subjects with desires, dreams and hopes that, we propose, act as fissures in the lines of sedimentation that any apparatuses entails (Deleuze, 1992). Thus, before living conditions of these young people and schools, the students say “I am here, I want in, listen to me.” That is, through humor and irony, they produce incidents that not only refute the idea that students don’t care about a thing but also politically fracture discourses and technologies of power. Here we will discuss how students produce practices where there is hope for life, defense of rights and debate over the status quo. This, in turn, involves the creation of strategies for survival and persistence from and in pedagogical apparatuses.  En este artículo nos centraremos en las particularidades que presentan los dispositivos pedagógicos en contextos de extrema pobreza urbana atendiendo a prácticas de resistencia de estudiantes. Más específicamente, a través de resultados de investigación empírica, se proponen elementos para la comprensión y problematización de las dinámicas que presentan los procesos del habitar la escuela secundaria por parte de los estudiantes. Se sostendrá que esas prácticas de los estudiantes en contextos de pobreza urbana son producciones sociales que ponen en tensión las imágenes de desesperanza que suelen recaer sobre ellos, son prácticas de sujetos que se posicionan con deseos, sueños y expectativas que funcionan como fisuras a las líneas sedimentadas que todo dispositivo supone (Deleuze, 1992). Así, frente a las condiciones de vida de estos jóvenes y de estas escuelas, los estudiantes dicen “acá estoy, quiero entrar, préstenme atención”; en suma, producen acontecimientos que no sólo refutan los supuestos de nihilismo, sino también hienden políticamente discursos y tecnologías de poder. En este artículo se pondrá en discusión cómo los sujetos frente a lo que una época muestra como intolerable –los contextos de pobreza urbana–, producen prácticas en donde hay esperanza de vida, defensa de sus derechos y discusión de lo establecido, que involucran, también, la creación de estrategias de supervivencia desde y en los dispositivos pedagógicos.  application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/1441 10.34096/riice.n34.1441 spa Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/1441/1381 Revista del IICE; Núm. 34 (2013); 29-46 2451-5434 0327-7763 Dispositivos pedagógicos resistencia pobreza urbana management Pedagogical apparatuses resistance urban poverty age or management Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=1441_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Dispositivos pedagógicos
resistencia
pobreza urbana
management
Pedagogical apparatuses
resistance
urban poverty
age or management
spellingShingle Dispositivos pedagógicos
resistencia
pobreza urbana
management
Pedagogical apparatuses
resistance
urban poverty
age or management
Grinberg, Silvia
Langer, Eduardo
Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento
topic_facet Dispositivos pedagógicos
resistencia
pobreza urbana
management
Pedagogical apparatuses
resistance
urban poverty
age or management
description In this article we focus on the particularities presented by educational devices in contexts of extreme urban poverty attending student practices of resistance. More specifically, through empirical research results we propose elements for understanding and questioning of the particularities of inhabiting school by students. It is a question, then, of trying to grasp these practices by heeding how they are assembled in current pedagogical apparatuses. Practices of resistance, in this case on the part of students in contexts of urban poverty, are social productions that strain the notion of abject fear and the images of desperation often attributed to those students. They position themselves as subjects with desires, dreams and hopes that, we propose, act as fissures in the lines of sedimentation that any apparatuses entails (Deleuze, 1992). Thus, before living conditions of these young people and schools, the students say “I am here, I want in, listen to me.” That is, through humor and irony, they produce incidents that not only refute the idea that students don’t care about a thing but also politically fracture discourses and technologies of power. Here we will discuss how students produce practices where there is hope for life, defense of rights and debate over the status quo. This, in turn, involves the creation of strategies for survival and persistence from and in pedagogical apparatuses. 
format Artículo
publishedVersion
author Grinberg, Silvia
Langer, Eduardo
author_facet Grinberg, Silvia
Langer, Eduardo
author_sort Grinberg, Silvia
title Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento
title_short Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento
title_full Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento
title_fullStr Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento
title_full_unstemmed Insistir es resistir. Estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento
title_sort insistir es resistir. estudiantes, dispositivos pedagógicos y pobreza urbana en las sociedades de gerenciamiento
publisher Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA
publishDate 2013
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/1441
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=1441_oai
work_keys_str_mv AT grinbergsilvia insistiresresistirestudiantesdispositivospedagogicosypobrezaurbanaenlassociedadesdegerenciamiento
AT langereduardo insistiresresistirestudiantesdispositivospedagogicosypobrezaurbanaenlassociedadesdegerenciamiento
_version_ 1851376007137722368