Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay

The article presents the planning and design process of the first Easy Reading Club of Uruguay, a joint work of the Interdisciplinary Communication and Accessibility Nucleus (NICA) of the University of the Republic and the Down Association of Uruguay (ADdU). This is a pilot project whose planning pr...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: González Camaño, María Lilián, Giarrusso Leiza, Lina
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Secretaría de Extensión y Bienestar Estudiantil, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2023
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/13972
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=redes&d=13972_oai
Aporte de:
id I28-R145-13972_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-13972_oai2025-11-17 González Camaño, María Lilián Giarrusso Leiza, Lina 2023-12-29 The article presents the planning and design process of the first Easy Reading Club of Uruguay, a joint work of the Interdisciplinary Communication and Accessibility Nucleus (NICA) of the University of the Republic and the Down Association of Uruguay (ADdU). This is a pilot project whose planning process promotes reflections on the conditions necessary for the exercise of rights based on access to information. Its development identifies the conceptual bases that structure the project, which is transversalized by the human rights approach and the concept of accessibility. Below is the device of reading clubs and easy reading as an incipient accessibility tool that is used by people with intellectual disabilities as one of their priority groups. In the development of the article the origins and articulations for the construction of the project are documented, making visible the construction of the pilot from the university extension. The agreed design for the development of the project is presented, identifying the roles and methodologies proposed to explore the sustained use of the Easy Reading. El artículo presenta el proceso de planificación y diseño del primer Club de Lectura Fácil de Uruguay, un trabajo conjunto del Núcleo Interdisciplinario Comunicación y Accesibilidad (NICA) de la Universidad de la República y la Asociación Down del Uruguay (ADdU). Se trata de un proyecto piloto cuyo proceso de planificación promueve reflexiones sobre las condiciones necesarias para el ejercicio de derechos a partir del acceso a la información. En su desarrollo se identifican las bases conceptuales que estructuran el proyecto, transversalizado por el enfoque de derechos humanos y el concepto de accesibilidad. A continuación se presenta el dispositivo de los clubs de lectura y la lectura fácil como una herramienta de accesibilidad incipiente que es utilizada por las personas con discapacidad intelectual como uno de sus colectivos prioritarios. En el desarrollo del artículo se documentan los orígenes y articulaciones para la construcción del proyecto, visibilizando la construcción del piloto desde la extensión universitaria. Se presenta el diseño acordado para el desarrollo del proyecto, identificando los roles y metodologías propuestos para explorar el uso sostenido de la Lectura Fácil y sus posibilidades como herramienta de accesibilidad. El artículo cierra con las reflexiones finales sobre los posibles alcances del proyecto piloto, como espacio propicio para la construcción de autonomía de las personas con discapacidad intelectual, desde la construcción de un espacio ameno de socialización en el que sus participantes puedan disfrutar de la lectura. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/13972 10.34096/redes.n10.13972 spa Secretaría de Extensión y Bienestar Estudiantil, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/13972/13021 Redes de Extensión; Vol. 2 No. 10 (2023): Homenaje a Edward Said: Hermenéutica, Crítica y Liberación; 88-106 Redes de Extensión; Vol. 2 Núm. 10 (2023): Homenaje a Edward Said: Hermenéutica, Crítica y Liberación; 88-106 2451-7348 Accesibilidad Lectura Fácil Extensión Universitaria Club de Lectura Fácil Accessibility Easy Reading University Extension Easy Reading Club Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay Accesibilidad y autonomía: la construcción del primer club de lectura fácil del Uruguay info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=redes&d=13972_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Accesibilidad
Lectura Fácil
Extensión Universitaria
Club de Lectura Fácil
Accessibility
Easy Reading
University Extension
Easy Reading Club
spellingShingle Accesibilidad
Lectura Fácil
Extensión Universitaria
Club de Lectura Fácil
Accessibility
Easy Reading
University Extension
Easy Reading Club
González Camaño, María Lilián
Giarrusso Leiza, Lina
Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay
topic_facet Accesibilidad
Lectura Fácil
Extensión Universitaria
Club de Lectura Fácil
Accessibility
Easy Reading
University Extension
Easy Reading Club
description The article presents the planning and design process of the first Easy Reading Club of Uruguay, a joint work of the Interdisciplinary Communication and Accessibility Nucleus (NICA) of the University of the Republic and the Down Association of Uruguay (ADdU). This is a pilot project whose planning process promotes reflections on the conditions necessary for the exercise of rights based on access to information. Its development identifies the conceptual bases that structure the project, which is transversalized by the human rights approach and the concept of accessibility. Below is the device of reading clubs and easy reading as an incipient accessibility tool that is used by people with intellectual disabilities as one of their priority groups. In the development of the article the origins and articulations for the construction of the project are documented, making visible the construction of the pilot from the university extension. The agreed design for the development of the project is presented, identifying the roles and methodologies proposed to explore the sustained use of the Easy Reading.
format Artículo
publishedVersion
author González Camaño, María Lilián
Giarrusso Leiza, Lina
author_facet González Camaño, María Lilián
Giarrusso Leiza, Lina
author_sort González Camaño, María Lilián
title Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay
title_short Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay
title_full Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay
title_fullStr Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay
title_full_unstemmed Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay
title_sort accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in uruguay
publisher Secretaría de Extensión y Bienestar Estudiantil, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2023
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/13972
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=redes&d=13972_oai
work_keys_str_mv AT gonzalezcamanomarialilian accessibilityandautonomytheconstructionofthefirsteasyreadingclubinuruguay
AT giarrussoleizalina accessibilityandautonomytheconstructionofthefirsteasyreadingclubinuruguay
AT gonzalezcamanomarialilian accesibilidadyautonomialaconstrucciondelprimerclubdelecturafacildeluruguay
AT giarrussoleizalina accesibilidadyautonomialaconstrucciondelprimerclubdelecturafacildeluruguay
_version_ 1851375942216187904