Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay
The article presents the planning and design process of the first Easy Reading Club of Uruguay, a joint work of the Interdisciplinary Communication and Accessibility Nucleus (NICA) of the University of the Republic and the Down Association of Uruguay (ADdU). This is a pilot project whose planning pr...
Guardado en:
| Autores principales: | , |
|---|---|
| Formato: | Artículo publishedVersion |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Secretaría de Extensión y Bienestar Estudiantil, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
2023
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/13972 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=redes&d=13972_oai |
| Aporte de: |
| id |
I28-R145-13972_oai |
|---|---|
| record_format |
dspace |
| spelling |
I28-R145-13972_oai2025-11-17 González Camaño, María Lilián Giarrusso Leiza, Lina 2023-12-29 The article presents the planning and design process of the first Easy Reading Club of Uruguay, a joint work of the Interdisciplinary Communication and Accessibility Nucleus (NICA) of the University of the Republic and the Down Association of Uruguay (ADdU). This is a pilot project whose planning process promotes reflections on the conditions necessary for the exercise of rights based on access to information. Its development identifies the conceptual bases that structure the project, which is transversalized by the human rights approach and the concept of accessibility. Below is the device of reading clubs and easy reading as an incipient accessibility tool that is used by people with intellectual disabilities as one of their priority groups. In the development of the article the origins and articulations for the construction of the project are documented, making visible the construction of the pilot from the university extension. The agreed design for the development of the project is presented, identifying the roles and methodologies proposed to explore the sustained use of the Easy Reading. El artículo presenta el proceso de planificación y diseño del primer Club de Lectura Fácil de Uruguay, un trabajo conjunto del Núcleo Interdisciplinario Comunicación y Accesibilidad (NICA) de la Universidad de la República y la Asociación Down del Uruguay (ADdU). Se trata de un proyecto piloto cuyo proceso de planificación promueve reflexiones sobre las condiciones necesarias para el ejercicio de derechos a partir del acceso a la información. En su desarrollo se identifican las bases conceptuales que estructuran el proyecto, transversalizado por el enfoque de derechos humanos y el concepto de accesibilidad. A continuación se presenta el dispositivo de los clubs de lectura y la lectura fácil como una herramienta de accesibilidad incipiente que es utilizada por las personas con discapacidad intelectual como uno de sus colectivos prioritarios. En el desarrollo del artículo se documentan los orígenes y articulaciones para la construcción del proyecto, visibilizando la construcción del piloto desde la extensión universitaria. Se presenta el diseño acordado para el desarrollo del proyecto, identificando los roles y metodologías propuestos para explorar el uso sostenido de la Lectura Fácil y sus posibilidades como herramienta de accesibilidad. El artículo cierra con las reflexiones finales sobre los posibles alcances del proyecto piloto, como espacio propicio para la construcción de autonomía de las personas con discapacidad intelectual, desde la construcción de un espacio ameno de socialización en el que sus participantes puedan disfrutar de la lectura. application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/13972 10.34096/redes.n10.13972 spa Secretaría de Extensión y Bienestar Estudiantil, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/13972/13021 Redes de Extensión; Vol. 2 No. 10 (2023): Homenaje a Edward Said: Hermenéutica, Crítica y Liberación; 88-106 Redes de Extensión; Vol. 2 Núm. 10 (2023): Homenaje a Edward Said: Hermenéutica, Crítica y Liberación; 88-106 2451-7348 Accesibilidad Lectura Fácil Extensión Universitaria Club de Lectura Fácil Accessibility Easy Reading University Extension Easy Reading Club Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay Accesibilidad y autonomía: la construcción del primer club de lectura fácil del Uruguay info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=redes&d=13972_oai |
| institution |
Universidad de Buenos Aires |
| institution_str |
I-28 |
| repository_str |
R-145 |
| collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
| language |
Español |
| orig_language_str_mv |
spa |
| topic |
Accesibilidad Lectura Fácil Extensión Universitaria Club de Lectura Fácil Accessibility Easy Reading University Extension Easy Reading Club |
| spellingShingle |
Accesibilidad Lectura Fácil Extensión Universitaria Club de Lectura Fácil Accessibility Easy Reading University Extension Easy Reading Club González Camaño, María Lilián Giarrusso Leiza, Lina Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay |
| topic_facet |
Accesibilidad Lectura Fácil Extensión Universitaria Club de Lectura Fácil Accessibility Easy Reading University Extension Easy Reading Club |
| description |
The article presents the planning and design process of the first Easy Reading Club of Uruguay, a joint work of the Interdisciplinary Communication and Accessibility Nucleus (NICA) of the University of the Republic and the Down Association of Uruguay (ADdU). This is a pilot project whose planning process promotes reflections on the conditions necessary for the exercise of rights based on access to information. Its development identifies the conceptual bases that structure the project, which is transversalized by the human rights approach and the concept of accessibility. Below is the device of reading clubs and easy reading as an incipient accessibility tool that is used by people with intellectual disabilities as one of their priority groups. In the development of the article the origins and articulations for the construction of the project are documented, making visible the construction of the pilot from the university extension. The agreed design for the development of the project is presented, identifying the roles and methodologies proposed to explore the sustained use of the Easy Reading. |
| format |
Artículo publishedVersion |
| author |
González Camaño, María Lilián Giarrusso Leiza, Lina |
| author_facet |
González Camaño, María Lilián Giarrusso Leiza, Lina |
| author_sort |
González Camaño, María Lilián |
| title |
Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay |
| title_short |
Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay |
| title_full |
Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay |
| title_fullStr |
Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay |
| title_full_unstemmed |
Accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in Uruguay |
| title_sort |
accessibility and autonomy: the construction of the first easy reading club in uruguay |
| publisher |
Secretaría de Extensión y Bienestar Estudiantil, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires |
| publishDate |
2023 |
| url |
https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/13972 https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=redes&d=13972_oai |
| work_keys_str_mv |
AT gonzalezcamanomarialilian accessibilityandautonomytheconstructionofthefirsteasyreadingclubinuruguay AT giarrussoleizalina accessibilityandautonomytheconstructionofthefirsteasyreadingclubinuruguay AT gonzalezcamanomarialilian accesibilidadyautonomialaconstrucciondelprimerclubdelecturafacildeluruguay AT giarrussoleizalina accesibilidadyautonomialaconstrucciondelprimerclubdelecturafacildeluruguay |
| _version_ |
1851375942216187904 |