Characterization of student’s satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, de la Universidad de la República, Uruguay: an application of latent classes analysis and cluster analysis

This article presents the main results obtained by characterizing the construction of students’ satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, Universidad de la República, Uruguay, through the use and comparison of two multivariate data analysis techniques: latent classes analy...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Álvarez-Vaz, Ramón, Vernazza-Mañan, Elena
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: CIMBAGE - IADCOM - Facultad de Ciencias Económicas - Universidad de Buenos Aires 2019
Materias:
Acceso en línea:https://ojs.economicas.uba.ar/CIMBAGE/article/view/1342
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cimbage&d=1342_oai
Aporte de:
id I28-R145-1342_oai
record_format dspace
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic caracterización
clases latentes
clusters
satisfacción
characterization
latent classes
clusters
satisfaction
spellingShingle caracterización
clases latentes
clusters
satisfacción
characterization
latent classes
clusters
satisfaction
Álvarez-Vaz, Ramón
Vernazza-Mañan, Elena
Characterization of student’s satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, de la Universidad de la República, Uruguay: an application of latent classes analysis and cluster analysis
topic_facet caracterización
clases latentes
clusters
satisfacción
characterization
latent classes
clusters
satisfaction
description This article presents the main results obtained by characterizing the construction of students’ satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, Universidad de la República, Uruguay, through the use and comparison of two multivariate data analysis techniques: latent classes analysis and cluster analysis. The used data arise survey applied to a sample of undergraduate students of the Faculty, in the year 2009. This survey, present a structure in blocks: on the one hand, the variables that allow making a sociodemographic characterization of students. On the other hand (second block) there is the ECSI model (European Customer Satisfaction Index), which will be used to students’ satisfaction characterization. The ECSI's variables are grouped in: expectations of the incoming students, the image that students have about the college, teaching and services quality, the needs and personal desires about college, and the perceived value. The main results presented in this work consider, on the one hand, that there is indeed a variable that refers to students’ satisfaction and that it is defined by four latent classes, from the interaction of the 6 manifest variables. On the other hand, from the analysis of clustering through the Ward method, it is proposed to group the students into three clusters. Finally, the results' comparison obtained with both techniques it is also presented.
format Artículo
publishedVersion
author Álvarez-Vaz, Ramón
Vernazza-Mañan, Elena
author_facet Álvarez-Vaz, Ramón
Vernazza-Mañan, Elena
author_sort Álvarez-Vaz, Ramón
title Characterization of student’s satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, de la Universidad de la República, Uruguay: an application of latent classes analysis and cluster analysis
title_short Characterization of student’s satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, de la Universidad de la República, Uruguay: an application of latent classes analysis and cluster analysis
title_full Characterization of student’s satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, de la Universidad de la República, Uruguay: an application of latent classes analysis and cluster analysis
title_fullStr Characterization of student’s satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, de la Universidad de la República, Uruguay: an application of latent classes analysis and cluster analysis
title_full_unstemmed Characterization of student’s satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, de la Universidad de la República, Uruguay: an application of latent classes analysis and cluster analysis
title_sort characterization of student’s satisfaction at facultad de ciencias económicas y de administración, de la universidad de la república, uruguay: an application of latent classes analysis and cluster analysis
publisher CIMBAGE - IADCOM - Facultad de Ciencias Económicas - Universidad de Buenos Aires
publishDate 2019
url https://ojs.economicas.uba.ar/CIMBAGE/article/view/1342
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cimbage&d=1342_oai
work_keys_str_mv AT alvarezvazramon characterizationofstudentssatisfactionatfacultaddecienciaseconomicasydeadministraciondelauniversidaddelarepublicauruguayanapplicationoflatentclassesanalysisandclusteranalysis
AT vernazzamananelena characterizationofstudentssatisfactionatfacultaddecienciaseconomicasydeadministraciondelauniversidaddelarepublicauruguayanapplicationoflatentclassesanalysisandclusteranalysis
AT alvarezvazramon caracterizaciondelasatisfaccionestudiantilenlafacultaddecienciaseconomicasydeadministracionenuruguayunaaplicaciondeanalisisdeclaseslatentesydeanalisisdeclusters
AT vernazzamananelena caracterizaciondelasatisfaccionestudiantilenlafacultaddecienciaseconomicasydeadministracionenuruguayunaaplicaciondeanalisisdeclaseslatentesydeanalisisdeclusters
_version_ 1825551067336671232
spelling I28-R145-1342_oai2025-02-11 Álvarez-Vaz, Ramón Vernazza-Mañan, Elena 2019-05-29 This article presents the main results obtained by characterizing the construction of students’ satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, Universidad de la República, Uruguay, through the use and comparison of two multivariate data analysis techniques: latent classes analysis and cluster analysis. The used data arise survey applied to a sample of undergraduate students of the Faculty, in the year 2009. This survey, present a structure in blocks: on the one hand, the variables that allow making a sociodemographic characterization of students. On the other hand (second block) there is the ECSI model (European Customer Satisfaction Index), which will be used to students’ satisfaction characterization. The ECSI's variables are grouped in: expectations of the incoming students, the image that students have about the college, teaching and services quality, the needs and personal desires about college, and the perceived value. The main results presented in this work consider, on the one hand, that there is indeed a variable that refers to students’ satisfaction and that it is defined by four latent classes, from the interaction of the 6 manifest variables. On the other hand, from the analysis of clustering through the Ward method, it is proposed to group the students into three clusters. Finally, the results' comparison obtained with both techniques it is also presented. En este trabajo se presentan los principales resultados obtenidos al realizar un estudio de la caracterización de la Satisfacción Estudiantil, en los cursos de grado de la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, Universidad de la República, Uruguay, a través de la utilización y comparación de dos técnicas de análisis de datos multivariantes: Análisis de Clases Latentes y Análisis de Clusters. Los datos utilizados provienen de una encuesta aplicada sobre una muestra de estudiantes de la Facultad. El cuestionario presenta una estructura de 2 bloques. El primero, presenta las variables que permitirán realizar una caracterización sociodemográfica de los estudiantes, y el segundo contiene 63 ítems subdivididos en 8 escalas asociadas al modelo ECSI que serán las utilizadas para la caracterización de la Satisfacción Estudiantil. Las variables manifiestas consideradas para la construcción y caracterización de la Satisfacción Estudiantil son las siguientes: expectativas de los estudiantes al ingresar al centro de estudios, la imagen que tienen de éste, la calidad de la enseñanza recibida y de los servicios brindados, las necesidades y deseos personales con respecto a la Facultad y el valor percibido. Estas variables surgen de agrupar los ítems del ECSI, por escala. Los resultados presentados surgen, de considerar que efectivamente existe una variable que refiere a la Satisfacción Estudiantil y que ésta queda definida, a partir de la interacción de las 6 variables manifiestas, por cuatro clases latentes. Por otra parte, se propone agrupar a los estudiantes en tres clusters (utilizando el algoritmo de Ward). application/pdf text/html https://ojs.economicas.uba.ar/CIMBAGE/article/view/1342 spa CIMBAGE - IADCOM - Facultad de Ciencias Económicas - Universidad de Buenos Aires https://ojs.economicas.uba.ar/CIMBAGE/article/view/1342/1991 https://ojs.economicas.uba.ar/CIMBAGE/article/view/1342/2241 Cuadernos del CIMBAGE; Vol. 1 No. 21 (2019): Cuadernos del CIMBAGE; 65-85 Cuadernos del CIMBAGE; Vol. 1 Núm. 21 (2019): Cuadernos del CIMBAGE; 65-85 1669-1830 1666-5112 caracterización clases latentes clusters satisfacción characterization latent classes clusters satisfaction Characterization of student’s satisfaction at Facultad de Ciencias Económicas y de Administración, de la Universidad de la República, Uruguay: an application of latent classes analysis and cluster analysis Caracterización de la satisfacción estudiantil en la Facultad de Ciencias Económicas y de Administración en Uruguay: una aplicación de análisis de clases latentes y de análisis de clusters info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=cimbage&d=1342_oai