Presence and Performance: the Case of "Velatón por Cristo"

Velatón por Cristo is a performance carried out in 2019, in the context of violence against LGBTIQ+ communities, specifically the lesbo-femicide of Nicole Saavedra and the attack on Matías Mella. A central aspect of the piece is based on a gender subversion, through which Mary is represented by a tr...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Campos Osorio, Natalia
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2023
Materias:
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/13245
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=13245_oai
Aporte de:
id I28-R145-13245_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-13245_oai2025-11-17 Campos Osorio, Natalia Campos Osorio, Natalia 2023-10-20 Velatón por Cristo is a performance carried out in 2019, in the context of violence against LGBTIQ+ communities, specifically the lesbo-femicide of Nicole Saavedra and the attack on Matías Mella. A central aspect of the piece is based on a gender subversion, through which Mary is represented by a transvestite and Jesus, by a LGBTIQ+ woman. This article presents a case study, in which we hope to generate a theoretical discussion about how the presence of those who are not present is manifested. We will call these missing presences “non-presences” or “not selves”, analyzing how the theatrical representation of violent death seeks to keep the memory of the murdered woman alive. Velatón por Cristo es una performance realizada en 2019, en el marco de la violencia hacia las comunidades LGBTIQ+, específicamente el lesbofemicidio de Nicole Saavedra y el ataque a Matías Mella. Un aspecto central de la propuesta se basa en una subversión de género, en la que María es representada por una persona travestida y Jesús por una persona LGBTIQ+. En este artículo realizaremos el estudio de un caso, en el que esperamos generar una discusión teórica respecto a cómo se manifiesta la presencia de las que no están. Denominaremos a estas presencias faltantes “no resencias” o “no yo”, analizando cómo desde la representación teatral de la muerte violenta se busca mantener viva la memoria de la mujer asesinada.   application/pdf https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/13245 10.34096/tdf.n38.13245 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/13245/12377 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 38 (2023) 1669-6301 Performance Presence Gender violence Theater theory Theatricality Theatrical theory Teatralidad Performance Presencia Violencia de género Teoría del teatro Presence and Performance: the Case of "Velatón por Cristo" La presencia y la performance: el caso de "Velatón por Cristo" info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=13245_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Performance
Presence
Gender violence
Theater theory
Theatricality
Theatrical theory
Teatralidad
Performance
Presencia
Violencia de género
Teoría del teatro
spellingShingle Performance
Presence
Gender violence
Theater theory
Theatricality
Theatrical theory
Teatralidad
Performance
Presencia
Violencia de género
Teoría del teatro
Campos Osorio, Natalia
Campos Osorio, Natalia
Presence and Performance: the Case of "Velatón por Cristo"
topic_facet Performance
Presence
Gender violence
Theater theory
Theatricality
Theatrical theory
Teatralidad
Performance
Presencia
Violencia de género
Teoría del teatro
description Velatón por Cristo is a performance carried out in 2019, in the context of violence against LGBTIQ+ communities, specifically the lesbo-femicide of Nicole Saavedra and the attack on Matías Mella. A central aspect of the piece is based on a gender subversion, through which Mary is represented by a transvestite and Jesus, by a LGBTIQ+ woman. This article presents a case study, in which we hope to generate a theoretical discussion about how the presence of those who are not present is manifested. We will call these missing presences “non-presences” or “not selves”, analyzing how the theatrical representation of violent death seeks to keep the memory of the murdered woman alive.
format Artículo
publishedVersion
author Campos Osorio, Natalia
Campos Osorio, Natalia
author_facet Campos Osorio, Natalia
Campos Osorio, Natalia
author_sort Campos Osorio, Natalia
title Presence and Performance: the Case of "Velatón por Cristo"
title_short Presence and Performance: the Case of "Velatón por Cristo"
title_full Presence and Performance: the Case of "Velatón por Cristo"
title_fullStr Presence and Performance: the Case of "Velatón por Cristo"
title_full_unstemmed Presence and Performance: the Case of "Velatón por Cristo"
title_sort presence and performance: the case of "velatón por cristo"
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2023
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/13245
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=13245_oai
work_keys_str_mv AT campososorionatalia presenceandperformancethecaseofvelatonporcristo
AT campososorionatalia presenceandperformancethecaseofvelatonporcristo
AT campososorionatalia lapresenciaylaperformanceelcasodevelatonporcristo
AT campososorionatalia lapresenciaylaperformanceelcasodevelatonporcristo
_version_ 1851376300318523392