La estética del grotesco en el joven Beckett: la disonancia como camino a la despalabra

Samuel Beckett´s literary project can be traced to the 1937 article known as “The German letter”, that is: disarticulating language through an intensive use of irony and a distancing technique. The author organized this method of deconstruction in two different phases. In his first poetic works, he...

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Autor principal: Vuoto, María Magdalena
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Oficina de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires 2023
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Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Beckettiana/article/view/12609
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=becke&d=12609_oai
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spelling I28-R145-12609_oai2023-08-08 Vuoto, María Magdalena 2023-03-02 Samuel Beckett´s literary project can be traced to the 1937 article known as “The German letter”, that is: disarticulating language through an intensive use of irony and a distancing technique. The author organized this method of deconstruction in two different phases. In his first poetic works, he dedicated to the search of dissonance, incorporating in his poetry constructive principles from literary criticism, such as humorous debasement, parody and texts that operated like mosaics, hieroglyphs to be deciphered by scholars. During the 1930s, and especially in his first published poetry book, Echo´s bones and other precipitates, the criticism of language as an effective resource to communicate was expressed through the original adoption of the grotesque aesthetic. Thus, in the poems from that stage, Beckett condensed form and content representing Dublin as a twisted and neurotic city through the employment of Freudian mésalliance, echoing with the crisis of the European interwar period and the historical rise of fascisms. Later on, at the end of his life, of his literary production and of the XX century itself, the project resulted in the paradoxical construction of silence and of what the author himself called “the unword”.  El proyecto literario de Samuel Beckett puede encontrarse expresado en el artículo conocido como “La carta alemana” de 1937, este es: la desarticulación del lenguaje a través de un uso intensivo de la ironía y el distanciamiento. El autor organizó este procedimiento de deconstrucción en dos etapas diferenciadas. En sus primeros textos líricos, lo concretó en la búsqueda de la disonancia, valiéndose de principios constructivos propios de la crítica en la escritura poética, tales como la degradación humorística, la parodia y la creación de textos que funcionaban como mosaicos, jeroglíficos a ser descifrados por los eruditos. En los años ´30 del siglo XX, y particularmente en su primer libro de poemas publicado, Echo's bones and other precipitates, plasmó la crítica del lenguaje como herramienta eficaz para comunicar por medio de una apropiación original de la estética del grotesco. Así, en los poemas de esa etapa, Beckett condensó forma y contenido en la representación de una Dublín deforme y neurótica a través del empleo de la mésalliance freudiana y en eco con la crisis de la entreguerra europea y el ascenso histórico de los fascismos. Más tarde, en el final de su vida, de su producción literaria y del propio siglo XX, el proyecto derivó a la paradójica construcción del silencio y de lo que el mismo autor llamó “la des-palabra”. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Beckettiana/article/view/12609 10.34096/beckettiana.n19.12609 spa Oficina de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/Beckettiana/article/view/12609/11326 Derechos de autor 2023 Beckettiana https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 Beckettiana; Núm. 19 (2022) 2683-9679 0327-7550 Beckett, Freud, Echo's bones, language criticism, grotesque. Beckett, Freud, Echo's bones, crítica del lenguaje, grotesco. La estética del grotesco en el joven Beckett: la disonancia como camino a la despalabra info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=becke&d=12609_oai
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description Samuel Beckett´s literary project can be traced to the 1937 article known as “The German letter”, that is: disarticulating language through an intensive use of irony and a distancing technique. The author organized this method of deconstruction in two different phases. In his first poetic works, he dedicated to the search of dissonance, incorporating in his poetry constructive principles from literary criticism, such as humorous debasement, parody and texts that operated like mosaics, hieroglyphs to be deciphered by scholars. During the 1930s, and especially in his first published poetry book, Echo´s bones and other precipitates, the criticism of language as an effective resource to communicate was expressed through the original adoption of the grotesque aesthetic. Thus, in the poems from that stage, Beckett condensed form and content representing Dublin as a twisted and neurotic city through the employment of Freudian mésalliance, echoing with the crisis of the European interwar period and the historical rise of fascisms. Later on, at the end of his life, of his literary production and of the XX century itself, the project resulted in the paradoxical construction of silence and of what the author himself called “the unword”. 
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