La ficción del futuro en Paris au XX e siècle de Jules Verne

In “The fiction of the future in Jules Verne’s Paris au XX e siècle” Jerónimo Ledesma and Carolina Ramallo propose five lines of enquiry for this source on the question of how 19th-century literature thought and imagined its future. First, they describe and analyse the fact that the manuscript of th...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Ledesma, Jerónimo, Ramallo, Carolina
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/interlitteras/article/view/11724
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=interlit&d=11724_oai
Aporte de:
id I28-R145-11724_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-11724_oai2023-02-08 Ledesma, Jerónimo Ramallo, Carolina 2022-08-23 In “The fiction of the future in Jules Verne’s Paris au XX e siècle” Jerónimo Ledesma and Carolina Ramallo propose five lines of enquiry for this source on the question of how 19th-century literature thought and imagined its future. First, they describe and analyse the fact that the manuscript of this posthumous novel is located at a turning point in the Second Empire, the modern literary institution and Verne's professional career. Secondly, it looks at the way in which the novel imagines itself in another position in the literary field than its strict contemporary Cinq semaines en ballon in accordance with its self-reflexive and strongly metaliterary character and the experimental use of the genres novel of apprenticeship, industrial novel and temporal utopia. Thirdly, the article explores the two different but articulated perspectives of historical time present in the novel: the homogeneous and empty time of progress -which makes possible both the moral dystopia of institutions and technological utopia- and the dislocated time of subjective experience, which explores the question of action in its present. Next, the way in which the fiction of the future functions as a critical index of the tendencies of the nineteenth-century social order, an archive of past futures of industrial capitalism, is reviewed and analysed. Finally, Ledesma and Ramallo point out that the representation of the future decadence of the humanities relates to the ongoing tensions between humanist practices and modern capitalist development and open up the possibility of thinking post-Romantic literature itself as a technology of interrogation and transformation of social reality. En el presente trabajo se proponen cinco líneas de investigación de Paris au XX e siècle de Jules Verne en torno a la pregunta por el modo en que la literatura del siglo XIX pensó e imaginó su futuro. En primer lugar, se describe y analiza el hecho de que el manuscrito de esta novela póstuma se ubica en un punto de giro del Segundo Imperio, la institución literaria moderna y la carrera profesional de Verne. En segundo lugar, se releva el modo en que la novela se imagina a sí misma en otra posición del campo literario que su estricta contemporánea Cinq semaines en ballon de acuerdo con su carácter autorreflexivo y fuertemente metaliterario y el uso de los géneros novela de aprendizaje, novela industrial y utopía temporal. En tercer lugar, el artículo indaga las dos perspectivas diferentes pero articuladas de tiempo histórico que presentes en la novela: el tiempo homogéneo y vacío del progreso –que posibilita a la vez la distopíamoral de las instituciones y la utopía tecnológica– y el tiempo dislocado de la experiencia subjetiva, que explora la pregunta por la acción en su presente. Acontinuación, se releva y analiza el modo en que la ficción del futuro funciona como un índice crítico de las tendencias del orden social decimonónico, un archivo de futuros pasados del capitalismo industrial. Por último, se señala que la representación de la decadencia futura de las humanidades se relaciona con las tensiones en curso entre las prácticas humanistas y el desarrollo capitalista moderno y abre la posibilidad de pensar la propia literatura pos-romántica como una tecnología de interrogación y transformación de la realidad social. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/interlitteras/article/view/11724 10.34096/interlitteras.n4.11724 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/interlitteras/article/view/11724/10921 Derechos de autor 2022 Inter Litteras Inter Litteras; Núm. 4 (2022) 2683-9695 0328-8935 posromanticismo utopía literatura del siglo xix La ficción del futuro en Paris au XX e siècle de Jules Verne info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=interlit&d=11724_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic posromanticismo
utopía
literatura del siglo xix
spellingShingle posromanticismo
utopía
literatura del siglo xix
Ledesma, Jerónimo
Ramallo, Carolina
La ficción del futuro en Paris au XX e siècle de Jules Verne
topic_facet posromanticismo
utopía
literatura del siglo xix
description In “The fiction of the future in Jules Verne’s Paris au XX e siècle” Jerónimo Ledesma and Carolina Ramallo propose five lines of enquiry for this source on the question of how 19th-century literature thought and imagined its future. First, they describe and analyse the fact that the manuscript of this posthumous novel is located at a turning point in the Second Empire, the modern literary institution and Verne's professional career. Secondly, it looks at the way in which the novel imagines itself in another position in the literary field than its strict contemporary Cinq semaines en ballon in accordance with its self-reflexive and strongly metaliterary character and the experimental use of the genres novel of apprenticeship, industrial novel and temporal utopia. Thirdly, the article explores the two different but articulated perspectives of historical time present in the novel: the homogeneous and empty time of progress -which makes possible both the moral dystopia of institutions and technological utopia- and the dislocated time of subjective experience, which explores the question of action in its present. Next, the way in which the fiction of the future functions as a critical index of the tendencies of the nineteenth-century social order, an archive of past futures of industrial capitalism, is reviewed and analysed. Finally, Ledesma and Ramallo point out that the representation of the future decadence of the humanities relates to the ongoing tensions between humanist practices and modern capitalist development and open up the possibility of thinking post-Romantic literature itself as a technology of interrogation and transformation of social reality.
format Artículo
publishedVersion
author Ledesma, Jerónimo
Ramallo, Carolina
author_facet Ledesma, Jerónimo
Ramallo, Carolina
author_sort Ledesma, Jerónimo
title La ficción del futuro en Paris au XX e siècle de Jules Verne
title_short La ficción del futuro en Paris au XX e siècle de Jules Verne
title_full La ficción del futuro en Paris au XX e siècle de Jules Verne
title_fullStr La ficción del futuro en Paris au XX e siècle de Jules Verne
title_full_unstemmed La ficción del futuro en Paris au XX e siècle de Jules Verne
title_sort la ficción del futuro en paris au xx e siècle de jules verne
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2022
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/interlitteras/article/view/11724
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=interlit&d=11724_oai
work_keys_str_mv AT ledesmajeronimo laficciondelfuturoenparisauxxesiecledejulesverne
AT ramallocarolina laficciondelfuturoenparisauxxesiecledejulesverne
_version_ 1766023091779010560