Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic

The purpose of the article is to problematize teaching work in public basic education in Brazil, in particular in the state of Minas Gerais, within the scope of the diffusion of informational-digital technologies or Industry 4.0 and neoliberal policies under the principles of New Public Management (...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Previtali, Fabiane, Fagiani, Cílson César
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA 2022
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11659
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=11659_oai
Aporte de:
id I28-R145-11659_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-11659_oai2023-03-13 Previtali, Fabiane Fagiani, Cílson César 2022-11-03 The purpose of the article is to problematize teaching work in public basic education in Brazil, in particular in the state of Minas Gerais, within the scope of the diffusion of informational-digital technologies or Industry 4.0 and neoliberal policies under the principles of New Public Management (NPM). The analysis falls on the profile of teachers, professional qualification, and working conditions, with special attention to the diffusion of remote teleworking under the Covid-19 pandemic. The methodology was based on bibliographic, documentary studies, research reports and data analysis from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), National Institute of Educational Studies and Research “Anísio Teixeira” (INEP), in selected periods. The results indicate the inseparability between neoliberal capitalism, NGP, and digital technologies, implying the deepening of the already precarious career of the teaching profession. El objetivo del artículo es problematizar la labor docente en la educación básica pública en Brasil, en particular en el estado de Minas Gerais, en el ámbito de la difusión de las tecnologías informáticas-digitales o Industria 4.0 y de las políticas neoliberales bajo los principios de la Nueva Gestión Pública. (NGP). El análisis recae en el perfil de los docentes, la calificación profesional y las condiciones laborales, con especial atención a la difusión del teletrabajo a distancia bajo la pandemia Covid-19. La metodología se basó en estudios bibliográficos, documentales, informes de investigación y análisis de datos del Instituto Brasileño de Geografía y Estadística (IBGE), Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas “Anísio Teixeira” (INEP), en períodos seleccionados. Los resultados indican la inseparabilidad entre capitalismo neoliberal, NGP y tecnologías digitales, lo que implica la profundización de la ya precaria carrera del profesional docente em Brasil. El objetivo del artículo es problematizar la labor docente en la educación básica pública en Brasil, en particular en el estado de Minas Gerais, en el ámbito de la difusión de las tecnologías informáticas-digitales o Industria 4.0 y de las políticas neoliberales bajo los principios de la Nueva Gestión Pública. (NGP). El análisis recae en el perfil de los docentes, la calificación profesional y las condiciones laborales, con especial atención a la difusión del teletrabajo a distancia bajo la pandemia Covid-19. La metodología se basó en estudios bibliográficos, documentales, informes de investigación y análisis de datos del Instituto Brasileño de Geografía y Estadística (IBGE), Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas “Anísio Teixeira” (INEP), en períodos seleccionados. Los resultados indican la inseparabilidad entre capitalismo neoliberal, NGP y tecnologías digitales, lo que implica la profundización de la ya precaria carrera del profesional docente em Brasil. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11659 10.34096/iice.n52.11659 spa Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11659/10637 Derechos de autor 2022 Revista del IICE Revista del IICE; Núm. 52 (2022) 2451-5434 0327-7763 Basic Education; Remote Education; Teaching Telework; Brazil Educación básica; Enseñanza del Teletrabajo; Brasil. Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic Trabajo Docente y Enseñanza Remota en Educación Básica en Brasil bajo la Pandemia Covid-19 Trabalho Docente e Ensino Remoto na Educação Básica no Brasil sob a Pandemia Covid-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=11659_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Basic Education; Remote Education; Teaching Telework; Brazil
Educación básica; Enseñanza del Teletrabajo; Brasil.
spellingShingle Basic Education; Remote Education; Teaching Telework; Brazil
Educación básica; Enseñanza del Teletrabajo; Brasil.
Previtali, Fabiane
Fagiani, Cílson César
Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic
topic_facet Basic Education; Remote Education; Teaching Telework; Brazil
Educación básica; Enseñanza del Teletrabajo; Brasil.
description The purpose of the article is to problematize teaching work in public basic education in Brazil, in particular in the state of Minas Gerais, within the scope of the diffusion of informational-digital technologies or Industry 4.0 and neoliberal policies under the principles of New Public Management (NPM). The analysis falls on the profile of teachers, professional qualification, and working conditions, with special attention to the diffusion of remote teleworking under the Covid-19 pandemic. The methodology was based on bibliographic, documentary studies, research reports and data analysis from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), National Institute of Educational Studies and Research “Anísio Teixeira” (INEP), in selected periods. The results indicate the inseparability between neoliberal capitalism, NGP, and digital technologies, implying the deepening of the already precarious career of the teaching profession.
format Artículo
publishedVersion
author Previtali, Fabiane
Fagiani, Cílson César
author_facet Previtali, Fabiane
Fagiani, Cílson César
author_sort Previtali, Fabiane
title Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic
title_short Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic
title_full Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic
title_fullStr Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic
title_full_unstemmed Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic
title_sort teaching work and remote teaching in basic education in brazil under the covid-19 pandemic
publisher Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA
publishDate 2022
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11659
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=11659_oai
work_keys_str_mv AT previtalifabiane teachingworkandremoteteachinginbasiceducationinbrazilunderthecovid19pandemic
AT fagianicilsoncesar teachingworkandremoteteachinginbasiceducationinbrazilunderthecovid19pandemic
AT previtalifabiane trabajodocenteyensenanzaremotaeneducacionbasicaenbrasilbajolapandemiacovid19
AT fagianicilsoncesar trabajodocenteyensenanzaremotaeneducacionbasicaenbrasilbajolapandemiacovid19
AT previtalifabiane trabalhodocenteeensinoremotonaeducacaobasicanobrasilsobapandemiacovid19
AT fagianicilsoncesar trabalhodocenteeensinoremotonaeducacaobasicanobrasilsobapandemiacovid19
_version_ 1766023081869967360