Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic
The purpose of the article is to problematize teaching work in public basic education in Brazil, in particular in the state of Minas Gerais, within the scope of the diffusion of informational-digital technologies or Industry 4.0 and neoliberal policies under the principles of New Public Management (...
Guardado en:
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo publishedVersion |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11659 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=11659_oai |
Aporte de: |
id |
I28-R145-11659_oai |
---|---|
record_format |
dspace |
spelling |
I28-R145-11659_oai2023-03-13 Previtali, Fabiane Fagiani, Cílson César 2022-11-03 The purpose of the article is to problematize teaching work in public basic education in Brazil, in particular in the state of Minas Gerais, within the scope of the diffusion of informational-digital technologies or Industry 4.0 and neoliberal policies under the principles of New Public Management (NPM). The analysis falls on the profile of teachers, professional qualification, and working conditions, with special attention to the diffusion of remote teleworking under the Covid-19 pandemic. The methodology was based on bibliographic, documentary studies, research reports and data analysis from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), National Institute of Educational Studies and Research “Anísio Teixeira” (INEP), in selected periods. The results indicate the inseparability between neoliberal capitalism, NGP, and digital technologies, implying the deepening of the already precarious career of the teaching profession. El objetivo del artículo es problematizar la labor docente en la educación básica pública en Brasil, en particular en el estado de Minas Gerais, en el ámbito de la difusión de las tecnologías informáticas-digitales o Industria 4.0 y de las políticas neoliberales bajo los principios de la Nueva Gestión Pública. (NGP). El análisis recae en el perfil de los docentes, la calificación profesional y las condiciones laborales, con especial atención a la difusión del teletrabajo a distancia bajo la pandemia Covid-19. La metodología se basó en estudios bibliográficos, documentales, informes de investigación y análisis de datos del Instituto Brasileño de Geografía y Estadística (IBGE), Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas “Anísio Teixeira” (INEP), en períodos seleccionados. Los resultados indican la inseparabilidad entre capitalismo neoliberal, NGP y tecnologías digitales, lo que implica la profundización de la ya precaria carrera del profesional docente em Brasil. El objetivo del artículo es problematizar la labor docente en la educación básica pública en Brasil, en particular en el estado de Minas Gerais, en el ámbito de la difusión de las tecnologías informáticas-digitales o Industria 4.0 y de las políticas neoliberales bajo los principios de la Nueva Gestión Pública. (NGP). El análisis recae en el perfil de los docentes, la calificación profesional y las condiciones laborales, con especial atención a la difusión del teletrabajo a distancia bajo la pandemia Covid-19. La metodología se basó en estudios bibliográficos, documentales, informes de investigación y análisis de datos del Instituto Brasileño de Geografía y Estadística (IBGE), Instituto Nacional de Estudios e Investigaciones Educativas “Anísio Teixeira” (INEP), en períodos seleccionados. Los resultados indican la inseparabilidad entre capitalismo neoliberal, NGP y tecnologías digitales, lo que implica la profundización de la ya precaria carrera del profesional docente em Brasil. application/pdf http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11659 10.34096/iice.n52.11659 spa Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11659/10637 Derechos de autor 2022 Revista del IICE Revista del IICE; Núm. 52 (2022) 2451-5434 0327-7763 Basic Education; Remote Education; Teaching Telework; Brazil Educación básica; Enseñanza del Teletrabajo; Brasil. Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic Trabajo Docente y Enseñanza Remota en Educación Básica en Brasil bajo la Pandemia Covid-19 Trabalho Docente e Ensino Remoto na Educação Básica no Brasil sob a Pandemia Covid-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=11659_oai |
institution |
Universidad de Buenos Aires |
institution_str |
I-28 |
repository_str |
R-145 |
collection |
Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA) |
language |
Español |
orig_language_str_mv |
spa |
topic |
Basic Education; Remote Education; Teaching Telework; Brazil Educación básica; Enseñanza del Teletrabajo; Brasil. |
spellingShingle |
Basic Education; Remote Education; Teaching Telework; Brazil Educación básica; Enseñanza del Teletrabajo; Brasil. Previtali, Fabiane Fagiani, Cílson César Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic |
topic_facet |
Basic Education; Remote Education; Teaching Telework; Brazil Educación básica; Enseñanza del Teletrabajo; Brasil. |
description |
The purpose of the article is to problematize teaching work in public basic education in Brazil, in particular in the state of Minas Gerais, within the scope of the diffusion of informational-digital technologies or Industry 4.0 and neoliberal policies under the principles of New Public Management (NPM). The analysis falls on the profile of teachers, professional qualification, and working conditions, with special attention to the diffusion of remote teleworking under the Covid-19 pandemic. The methodology was based on bibliographic, documentary studies, research reports and data analysis from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE), National Institute of Educational Studies and Research “Anísio Teixeira” (INEP), in selected periods. The results indicate the inseparability between neoliberal capitalism, NGP, and digital technologies, implying the deepening of the already precarious career of the teaching profession. |
format |
Artículo publishedVersion |
author |
Previtali, Fabiane Fagiani, Cílson César |
author_facet |
Previtali, Fabiane Fagiani, Cílson César |
author_sort |
Previtali, Fabiane |
title |
Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic |
title_short |
Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic |
title_full |
Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic |
title_fullStr |
Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic |
title_full_unstemmed |
Teaching Work and Remote Teaching in Basic Education in Brazil under the Covid-19 Pandemic |
title_sort |
teaching work and remote teaching in basic education in brazil under the covid-19 pandemic |
publisher |
Subsecretaría de publicaciones. Facultad de Filosofía y Letras. UBA |
publishDate |
2022 |
url |
http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/11659 http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=reviice&d=11659_oai |
work_keys_str_mv |
AT previtalifabiane teachingworkandremoteteachinginbasiceducationinbrazilunderthecovid19pandemic AT fagianicilsoncesar teachingworkandremoteteachinginbasiceducationinbrazilunderthecovid19pandemic AT previtalifabiane trabajodocenteyensenanzaremotaeneducacionbasicaenbrasilbajolapandemiacovid19 AT fagianicilsoncesar trabajodocenteyensenanzaremotaeneducacionbasicaenbrasilbajolapandemiacovid19 AT previtalifabiane trabalhodocenteeensinoremotonaeducacaobasicanobrasilsobapandemiacovid19 AT fagianicilsoncesar trabalhodocenteeensinoremotonaeducacaobasicanobrasilsobapandemiacovid19 |
_version_ |
1766023081869967360 |