MOOCs and their level of implementation in academic libraries in the Autonomous City of Buenos Aires and metropolitan area

 The participation of public and private academic libraries in the Ciudad Autónoma de Buenos Aires and its Área Metropolitana in the use and management of Massive and Open Online Courses (MOOCs) is analyzed. MOOCs1 present opportunities and challenges for libraries, such as partici...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Blanco, Nancy, Romagnoli, Sandra, De Pedro, Gabriela L., Gregui, Carolina, Barber, Elsa E., Pisano, Silvia Luisa
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2022
Materias:
Acceso en línea:http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=11640_oai
Aporte de:
id I28-R145-11640_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-11640_oai2023-03-13 Blanco, Nancy Romagnoli, Sandra De Pedro, Gabriela L. Gregui, Carolina Barber, Elsa E. Pisano, Silvia Luisa 2022-11-29  The participation of public and private academic libraries in the Ciudad Autónoma de Buenos Aires and its Área Metropolitana in the use and management of Massive and Open Online Courses (MOOCs) is analyzed. MOOCs1 present opportunities and challenges for libraries, such as participating in the implementation of courses, advising on and resolving issues related to copyright and licenses, providing massive access to information resources and 24/7 remote service for those enrolled in MOOCs. An exploratory methodology was adopted in order to prepare an initial diagnosis. The population consisted of 68 information units. The research instrument was designed to collect data with the purpose of exploring the state of development of the topic in the defined scope. The survey included 31 questions and was answered by 39 libraries. The analysis of the information obtained made it possible to produce an approximate idea of the importance of the topic today and the challenges it poses. Se analiza la participación de las bibliotecas de universidades públicas y privadas de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y su Área Metropolitana en el uso y gestión de Cursos Masivos y Abiertos en Línea (MOOC). Los MOOC plantean a las bibliotecas oportunidades y desafíos, tales como participar en la implementación de los cursos, asesorar y resolver temas vinculados a los derechos de autor y a las licencias, brindar acceso masivo a los recursos de información y el servicio remoto 24/7 para los inscriptos a los MOOC. Se adoptó una metodología de carácter exploratorio, a fin de elaborar un diagnóstico inicial. La población de análisis estuvo conformada por 68 unidades de información. Se diseñó el instrumento para recolectar los datos con el propósito de relevar el estado de desarrollo del tema en el ámbito definido. Se aplicó la encuesta que incluyó 31 preguntas y se trabajó con la información correspondiente a 39 unidades de información de las cuales se obtuvo respuesta. El análisis de los resultados obtenidos permite generar una aproximación a la importancia y a los desafíos del tema en la actualidad. application/pdf text/html http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640 10.34096/ics.i47.11640 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640/10801 http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640/10742 Derechos de autor 2022 Información, cultura y sociedad https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ Información, cultura y sociedad; Núm. 47 (2022): Diciembre; 27-43 Información, cultura y sociedad; No 47 (2022): Diciembre; 27-43 1851-1740 1514-8327 Massive open online courses MOOCs Academic Libraries Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA) Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA) Cursos masivos y abiertos en línea MOOC Bibliotecas universitarias Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA) Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA) MOOCs and their level of implementation in academic libraries in the Autonomous City of Buenos Aires and metropolitan area Los MOOC y su nivel de implementación en las bibliotecas universitarias de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires y área metropolitana info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=11640_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Massive open online courses
MOOCs
Academic Libraries
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
Cursos masivos y abiertos en línea
MOOC
Bibliotecas universitarias
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
spellingShingle Massive open online courses
MOOCs
Academic Libraries
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
Cursos masivos y abiertos en línea
MOOC
Bibliotecas universitarias
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
Blanco, Nancy
Romagnoli, Sandra
De Pedro, Gabriela L.
Gregui, Carolina
Barber, Elsa E.
Pisano, Silvia Luisa
MOOCs and their level of implementation in academic libraries in the Autonomous City of Buenos Aires and metropolitan area
topic_facet Massive open online courses
MOOCs
Academic Libraries
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
Cursos masivos y abiertos en línea
MOOC
Bibliotecas universitarias
Ciudad Autónoma de Buenos Aires (CABA)
Área Metropolitana de Buenos Aires (AMBA)
description  The participation of public and private academic libraries in the Ciudad Autónoma de Buenos Aires and its Área Metropolitana in the use and management of Massive and Open Online Courses (MOOCs) is analyzed. MOOCs1 present opportunities and challenges for libraries, such as participating in the implementation of courses, advising on and resolving issues related to copyright and licenses, providing massive access to information resources and 24/7 remote service for those enrolled in MOOCs. An exploratory methodology was adopted in order to prepare an initial diagnosis. The population consisted of 68 information units. The research instrument was designed to collect data with the purpose of exploring the state of development of the topic in the defined scope. The survey included 31 questions and was answered by 39 libraries. The analysis of the information obtained made it possible to produce an approximate idea of the importance of the topic today and the challenges it poses.
format Artículo
publishedVersion
author Blanco, Nancy
Romagnoli, Sandra
De Pedro, Gabriela L.
Gregui, Carolina
Barber, Elsa E.
Pisano, Silvia Luisa
author_facet Blanco, Nancy
Romagnoli, Sandra
De Pedro, Gabriela L.
Gregui, Carolina
Barber, Elsa E.
Pisano, Silvia Luisa
author_sort Blanco, Nancy
title MOOCs and their level of implementation in academic libraries in the Autonomous City of Buenos Aires and metropolitan area
title_short MOOCs and their level of implementation in academic libraries in the Autonomous City of Buenos Aires and metropolitan area
title_full MOOCs and their level of implementation in academic libraries in the Autonomous City of Buenos Aires and metropolitan area
title_fullStr MOOCs and their level of implementation in academic libraries in the Autonomous City of Buenos Aires and metropolitan area
title_full_unstemmed MOOCs and their level of implementation in academic libraries in the Autonomous City of Buenos Aires and metropolitan area
title_sort moocs and their level of implementation in academic libraries in the autonomous city of buenos aires and metropolitan area
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2022
url http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/11640
http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=biblioinfo&d=11640_oai
work_keys_str_mv AT blanconancy moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT romagnolisandra moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT depedrogabrielal moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT greguicarolina moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT barberelsae moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT pisanosilvialuisa moocsandtheirlevelofimplementationinacademiclibrariesintheautonomouscityofbuenosairesandmetropolitanarea
AT blanconancy losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT romagnolisandra losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT depedrogabrielal losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT greguicarolina losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT barberelsae losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
AT pisanosilvialuisa losmoocysuniveldeimplementacionenlasbibliotecasuniversitariasdelaciudadautonomadebuenosairesyareametropolitana
_version_ 1766020992618987520