Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye

The aim of this article is to observe the onstage operations that make "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" an unspecific piece, and particularly, in which manner the text operates autonomously and becomes an object of exposition in the representation. "GAZ: Pleidooi van een gedoem...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Cepernic, Catalina
Formato: Artículo publishedVersion
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires 2021
Materias:
GAS
Acceso en línea:https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=10251_oai
Aporte de:
id I28-R145-10251_oai
record_format dspace
spelling I28-R145-10251_oai2025-11-17 Cepernic, Catalina Cepernic, Catalina 2021-05-28 The aim of this article is to observe the onstage operations that make "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" an unspecific piece, and particularly, in which manner the text operates autonomously and becomes an object of exposition in the representation. "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" is a play written by Tom Lanoye, belgian dramatist, and consists of a monologue in which the mother of a man responsible for a terrorist attack carries out a sort of plea in self-defense but also in defense of her son. The play was translated to Spanish by Micaela van Muylem and enacted by Compañía Teatro Magdalena (Santiago de Chile) in 2017. Este artículo tiene como objetivo observar las operaciones en la escena que convierten a "GAS/GAZ Alegato de una madre condenada" en una obra inespecífica y, particularmente, de qué forma el texto opera de manera autónoma y se configura como objeto de exposición en la puesta. "GAS/GAZ" es una obra escrita por Tom Lanoye, dramaturgo belga, y se trata de un monólogo en el que la madre del responsable de un atentado terrorista lleva a cabo una suerte de alegato en defensa tanto propia como de su hijo. La traducción al español de esta obra fue realizada por Micaela van Muylem y llevada a escena por la Compañía Teatro Magdalena (Santiago de Chile) en 2017. application/pdf text/html https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251 10.34096/tdf.n33.10251 spa Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251/9141 https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251/9161 telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral; Núm. 33 (2021) 1669-6301 Lanoye unspecificity GAS/GAZ GAS object of exposition dramatic text postdramatic scene polyglossia Lanoye inespecificidad objeto de exposición texto dramático escena posdramática poliglosia GAS/GAZ Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye El texto en escena: operaciones en la puesta de "GAS/GAZ" de Tom Lanoye info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=10251_oai
institution Universidad de Buenos Aires
institution_str I-28
repository_str R-145
collection Repositorio Digital de la Universidad de Buenos Aires (UBA)
language Español
orig_language_str_mv spa
topic Lanoye
unspecificity
GAS/GAZ
GAS
object of exposition
dramatic text
postdramatic scene
polyglossia
Lanoye
inespecificidad
objeto de exposición
texto dramático
escena posdramática
poliglosia
GAS/GAZ
spellingShingle Lanoye
unspecificity
GAS/GAZ
GAS
object of exposition
dramatic text
postdramatic scene
polyglossia
Lanoye
inespecificidad
objeto de exposición
texto dramático
escena posdramática
poliglosia
GAS/GAZ
Cepernic, Catalina
Cepernic, Catalina
Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
topic_facet Lanoye
unspecificity
GAS/GAZ
GAS
object of exposition
dramatic text
postdramatic scene
polyglossia
Lanoye
inespecificidad
objeto de exposición
texto dramático
escena posdramática
poliglosia
GAS/GAZ
description The aim of this article is to observe the onstage operations that make "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" an unspecific piece, and particularly, in which manner the text operates autonomously and becomes an object of exposition in the representation. "GAZ: Pleidooi van een gedoemde moeder" is a play written by Tom Lanoye, belgian dramatist, and consists of a monologue in which the mother of a man responsible for a terrorist attack carries out a sort of plea in self-defense but also in defense of her son. The play was translated to Spanish by Micaela van Muylem and enacted by Compañía Teatro Magdalena (Santiago de Chile) in 2017.
format Artículo
publishedVersion
author Cepernic, Catalina
Cepernic, Catalina
author_facet Cepernic, Catalina
Cepernic, Catalina
author_sort Cepernic, Catalina
title Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_short Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_full Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_fullStr Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_full_unstemmed Text on stage: operations in the staging of "GAZ" by Tom Lanoye
title_sort text on stage: operations in the staging of "gaz" by tom lanoye
publisher Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
publishDate 2021
url https://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/telondefondo/article/view/10251
https://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=telonde&d=10251_oai
work_keys_str_mv AT ceperniccatalina textonstageoperationsinthestagingofgazbytomlanoye
AT ceperniccatalina textonstageoperationsinthestagingofgazbytomlanoye
AT ceperniccatalina eltextoenescenaoperacionesenlapuestadegasgazdetomlanoye
AT ceperniccatalina eltextoenescenaoperacionesenlapuestadegasgazdetomlanoye
_version_ 1851376265086369792