Comprensión de la representatividad y variabilidad muestral por estudiantes de Educación Secundaria

The objective of the work was to analyze the improvement with the school year of the understanding of the representativeness and sample variability in high school students. For this, we analyze the answers given by a sample of 536 students from three courses (second and fourth year...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Begué, Nuria, Batanero, Carmen, Gea, María Magdalena, Beltrán–Pellicer, Pablo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2020
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Yupana/article/view/9624
Aporte de:
id I26-R133-article-9624
record_format ojs
spelling I26-R133-article-96242020-09-26T02:26:15Z Comprensión de la representatividad y variabilidad muestral por estudiantes de Educación Secundaria Understanding sampling representativeness and variability by secondary school students Begué, Nuria Batanero, Carmen Gea, María Magdalena Beltrán–Pellicer, Pablo sampling representativeness and variability understanding high school students muestreo representatividad y variabilidad comprensión estudiantes de secundaria The objective of the work was to analyze the improvement with the school year of the understanding of the representativeness and sample variability in high school students. For this, we analyze the answers given by a sample of 536 students from three courses (second and fourth year of Secondary Education and second year of Baccalaureate) to a task in which four values ​​of a binomial distribution are requested are analyzed. We analyze the average and the range of these values, which constitute a sample of four results of that distribution, comparing with the theoretical values of ​​ the sample distribution of the mean and range. The results suggest that students have a good perception of the expected value, but that the perception of variability is incorrect and does not improve with age. We also observe the equiprobability bias and the heuristic representation in a part of the students, improving the results in higher levels. El objetivo del trabajo fue analizar la mejora con el curso escolar de la comprensión de la representatividad y variabilidad muestral en estudiantes de secundaria. Para ello se analizan las respuestas dadas por una muestra de 536 estudiantes de tres cursos (segundo y cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria y segundo curso de Bachillerato) a una tarea en que se piden cuatro valores de una distribución binomial. Se analizan la media y rango de dichos valores, que constituyen una muestra de cuatro resultados de la citada distribución, comparando con los valores teóricos de la distribución muestral de la media y el rango. Los resultados sugieren que los estudiantes tienen una percepción aceptable del valor esperado, pero que la percepción de la variabilidad es incorrecta y no mejora con la edad. Se observan también el sesgo de equiprobabilidad y la heurística de la representatividad en una parte de los estudiantes, mejorando los resultados según avanza el curso. Universidad Nacional del Litoral 2020-09-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Yupana/article/view/9624 10.14409/yu.v0i12.9624 Yupana; Núm. 12 (2018): Yupana; 8-22 Yupana; No. 12 (2018): Yupana; 8-22 2362-5562 1668-7035 10.14409/yu.v0i12 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Yupana/article/view/9624/12898 Derechos de autor 2020 Yupana
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic sampling
representativeness and variability
understanding
high school students
muestreo
representatividad y variabilidad
comprensión
estudiantes de secundaria
spellingShingle sampling
representativeness and variability
understanding
high school students
muestreo
representatividad y variabilidad
comprensión
estudiantes de secundaria
Begué, Nuria
Batanero, Carmen
Gea, María Magdalena
Beltrán–Pellicer, Pablo
Comprensión de la representatividad y variabilidad muestral por estudiantes de Educación Secundaria
topic_facet sampling
representativeness and variability
understanding
high school students
muestreo
representatividad y variabilidad
comprensión
estudiantes de secundaria
author Begué, Nuria
Batanero, Carmen
Gea, María Magdalena
Beltrán–Pellicer, Pablo
author_facet Begué, Nuria
Batanero, Carmen
Gea, María Magdalena
Beltrán–Pellicer, Pablo
author_sort Begué, Nuria
title Comprensión de la representatividad y variabilidad muestral por estudiantes de Educación Secundaria
title_short Comprensión de la representatividad y variabilidad muestral por estudiantes de Educación Secundaria
title_full Comprensión de la representatividad y variabilidad muestral por estudiantes de Educación Secundaria
title_fullStr Comprensión de la representatividad y variabilidad muestral por estudiantes de Educación Secundaria
title_full_unstemmed Comprensión de la representatividad y variabilidad muestral por estudiantes de Educación Secundaria
title_sort comprensión de la representatividad y variabilidad muestral por estudiantes de educación secundaria
description The objective of the work was to analyze the improvement with the school year of the understanding of the representativeness and sample variability in high school students. For this, we analyze the answers given by a sample of 536 students from three courses (second and fourth year of Secondary Education and second year of Baccalaureate) to a task in which four values ​​of a binomial distribution are requested are analyzed. We analyze the average and the range of these values, which constitute a sample of four results of that distribution, comparing with the theoretical values of ​​ the sample distribution of the mean and range. The results suggest that students have a good perception of the expected value, but that the perception of variability is incorrect and does not improve with age. We also observe the equiprobability bias and the heuristic representation in a part of the students, improving the results in higher levels.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2020
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Yupana/article/view/9624
work_keys_str_mv AT beguenuria comprensiondelarepresentatividadyvariabilidadmuestralporestudiantesdeeducacionsecundaria
AT batanerocarmen comprensiondelarepresentatividadyvariabilidadmuestralporestudiantesdeeducacionsecundaria
AT geamariamagdalena comprensiondelarepresentatividadyvariabilidadmuestralporestudiantesdeeducacionsecundaria
AT beltranpellicerpablo comprensiondelarepresentatividadyvariabilidadmuestralporestudiantesdeeducacionsecundaria
AT beguenuria understandingsamplingrepresentativenessandvariabilitybysecondaryschoolstudents
AT batanerocarmen understandingsamplingrepresentativenessandvariabilitybysecondaryschoolstudents
AT geamariamagdalena understandingsamplingrepresentativenessandvariabilitybysecondaryschoolstudents
AT beltranpellicerpablo understandingsamplingrepresentativenessandvariabilitybysecondaryschoolstudents
first_indexed 2023-07-05T22:57:14Z
last_indexed 2023-07-05T22:57:14Z
_version_ 1770623162893991936