La reconversión del comercio minorista: comercio virtual, precios dinámicos y costos de búsqueda
In this article, the main transformations on the retail business dynamics that e-commerce entails are reviewed. We state that e-commerce is not merely the linear translation of the physical world logics to the virtual environment. Novelty is twofold. On the one hand, firms can more easily put dynami...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Ediciones UNL
2019
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/8737 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-8737 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-87372021-07-13T11:59:24Z La reconversión del comercio minorista: comercio virtual, precios dinámicos y costos de búsqueda The Reconversion of Retail Trade: e-Commerce, Dynamic Pricing and Search Costs Oviedo, Nicolás Ignacio E-commerce Dynamic pricing Retail business Search costs Comercio virtual Precios dinámicos Comercio minorista Costos de búsqueda In this article, the main transformations on the retail business dynamics that e-commerce entails are reviewed. We state that e-commerce is not merely the linear translation of the physical world logics to the virtual environment. Novelty is twofold. On the one hand, firms can more easily put dynamic pricing schemes into practice, with first-degree price discrimination in order to maximize benefits. On the other hand, typical shopping and search costs for consumers are reduced in the digital marketplace. A major corollary is that it is necessary to adapt and combine different models to empirically approach the topic. Variations of shopping-time models with enterprises that discriminate prices (subject to certain restrictions) seem like promising frameworks for a future investigation agenda. En este artículo se relevan cualitativamente las principales transformaciones que el comercio virtual induce sobre la dinámica tradicional del comercio minorista. El argumento principal es que el comercio virtual no es meramente la traslación al ciberespacio de la lógica del mundo físico. Los cambios de mayor magnitud que identificamos son dos. Por un lado, para las firmas se torna más asequible establecer un sistema de precios dinámicos con discriminación de primer grado para maximizar beneficios. Por el otro, las transacciones digitales implican el ahorro de los costos de búsqueda para los consumidores típicos del comercio minorista clásico. Un corolario significativo es que, para estudiar empíricamente el fenómeno, se deben adaptar y combinar enfoques teóricos. Adaptaciones de modelos de shopping time con firmas que realizan discriminación de precios de primer grado bajo ciertas restricciones lucen como enfoques promisorios para futuros estudios empíricos. Ediciones UNL 2019-11-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/8737 10.14409/rce.v1i0.8737 Ciencias Económicas; Vol. 1 (16): Ciencias Económicas; 105-124 Ciencias Económicas; Vol. 1 (16): Ciencias Económicas; 105-124 2362-552X 1666-8359 10.14409/rce.v1i0 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/8737/12127 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/8737/12128 Derechos de autor 2019 Nicolás Ignacio Oviedo |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
E-commerce Dynamic pricing Retail business Search costs Comercio virtual Precios dinámicos Comercio minorista Costos de búsqueda |
| spellingShingle |
E-commerce Dynamic pricing Retail business Search costs Comercio virtual Precios dinámicos Comercio minorista Costos de búsqueda Oviedo, Nicolás Ignacio La reconversión del comercio minorista: comercio virtual, precios dinámicos y costos de búsqueda |
| topic_facet |
E-commerce Dynamic pricing Retail business Search costs Comercio virtual Precios dinámicos Comercio minorista Costos de búsqueda |
| author |
Oviedo, Nicolás Ignacio |
| author_facet |
Oviedo, Nicolás Ignacio |
| author_sort |
Oviedo, Nicolás Ignacio |
| title |
La reconversión del comercio minorista: comercio virtual, precios dinámicos y costos de búsqueda |
| title_short |
La reconversión del comercio minorista: comercio virtual, precios dinámicos y costos de búsqueda |
| title_full |
La reconversión del comercio minorista: comercio virtual, precios dinámicos y costos de búsqueda |
| title_fullStr |
La reconversión del comercio minorista: comercio virtual, precios dinámicos y costos de búsqueda |
| title_full_unstemmed |
La reconversión del comercio minorista: comercio virtual, precios dinámicos y costos de búsqueda |
| title_sort |
la reconversión del comercio minorista: comercio virtual, precios dinámicos y costos de búsqueda |
| description |
In this article, the main transformations on the retail business dynamics that e-commerce entails are reviewed. We state that e-commerce is not merely the linear translation of the physical world logics to the virtual environment. Novelty is twofold. On the one hand, firms can more easily put dynamic pricing schemes into practice, with first-degree price discrimination in order to maximize benefits. On the other hand, typical shopping and search costs for consumers are reduced in the digital marketplace. A major corollary is that it is necessary to adapt and combine different models to empirically approach the topic. Variations of shopping-time models with enterprises that discriminate prices (subject to certain restrictions) seem like promising frameworks for a future investigation agenda. |
| publisher |
Ediciones UNL |
| publishDate |
2019 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/8737 |
| work_keys_str_mv |
AT oviedonicolasignacio lareconversiondelcomerciominoristacomerciovirtualpreciosdinamicosycostosdebusqueda AT oviedonicolasignacio thereconversionofretailtradeecommercedynamicpricingandsearchcosts |
| first_indexed |
2023-07-05T23:04:51Z |
| last_indexed |
2023-07-05T23:04:51Z |
| _version_ |
1770623642396262400 |