Memories of horror: Las Brutas, by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson.

This work will focus on three Chilean plays: Las brutas (1980), by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson. All three of them return toreal events: the suicide of three women of the Kolla ethnic group, the dismemberment of...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Rojo, Sara
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2019
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Culturas/article/view/8609
Aporte de:
id I26-R133-article-8609
record_format ojs
spelling I26-R133-article-86092019-11-11T13:05:41Z Memories of horror: Las Brutas, by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson. Memória do horror: Las brutas, de Juan Radrigán, Hans Pozo, de Luis Barrales, e Hilda Peña, de Isidora Stevenson Relatos, memorias y ficcionalizaciones en el arte: Memoria del horror: Las brutas, de Juan Radrigán; Hans Pozo, de Luis Barrales; e Hilda Peña, de Isidora Stevenson Rojo, Sara chilean theater historical events memory violence theatrical teatro chileno hechos históricos memoria violencia ficcionalización teatro chileno fatos históricos memória violência ficçionalização This work will focus on three Chilean plays: Las brutas (1980), by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson. All three of them return toreal events: the suicide of three women of the Kolla ethnic group, the dismemberment of Hans Pozo and the shooting after the assault on the O’Higgins Bank perpetuated by the Lautaro Youth Movement. These incidents are fictionalized and, for this, collective memory, imagination and social contexts of enunciation are used. They are delusional stories written in the popular variant of the main characters, who travel between the realand the fictional. The horror is established from the story of the experience of these three Kolla women, the voices of the individuals involved in the life of the dismembered man, and the voice of the mother of one of the dead men in the shooting in Hilda Peña. Este trabajo se centrará en tres obras dramáticas chilenas: Las brutas (1980), de Juan Radrigán; Hans Pozo, de Luis Barrales; e Hilda Peña, de Isidora Stevenson. En las tres se retorna a hechos reales: El suicidio de tres mujeres de la etnia Colla, el descuartizamiento de Hans Pozo y el tiroteo tras el asalto al Banco O’Higgins perpetuado por el Movimiento Juvenil Lautaro. Estos hechos son teatralizados y, para ello, se recurre a la memoria colectiva, a la imaginación y a los contextos sociales de enunciación. Son relatos delirantes escritos en la variante popular de los personajes protagonistas, que transitan entre lo real y lo ficcional. El horror se instaura a partir del relato de la vivencia de esas tres mujeres colla, de las voces de los sujetos involucrados en la vida del descuartizado y de la voz de la madre de uno de los muertos en el tiroteo en Hilda Peña. O trabalho focalizará em três obras dramáticas chilenas: Las brutas (1980), de Juan Radrigán, Hans Pozo, de LuisBarrales, e Hilda Peña, de Isidora Stevenson. Nas três se retorna a fatos reais: O suicídio de três mulheres da etnia Colla, o esquartejamento de Hans Pozo e o tiroteio após o assalto ao Banco O’Higgins perpetuado pelo Movimento Juvenil Lautaro. Estes fatos são teatralizados e, para isso, se recorre à memória coletiva, à imaginação e aos contextos sociais de enunciação. São relatos delirantes escritos na variante popular das personagens protagonistas, que transitam entre o real e o ficcional. O horror instaura-se a partir do relato da vivência dessas três mulheres colla, das vozes dos sujeitos envolvidos na vida do escuartejado e da voz da mãe de um dos mortos no tiroteio em Hilda Peña. Universidad Nacional del Litoral 2019-11-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Culturas/article/view/8609 10.14409/culturas.v0i13.8609 Culturas; Núm. 13 (2019): Culturas; 109-122 Culturas; No. 13 (2019): Culturas; 109-122 2362-5538 1515-3738 10.14409/culturas.v13i13 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Culturas/article/view/8609/12032 Derechos de autor 2019 Culturas
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic chilean theater
historical events
memory
violence
theatrical
teatro chileno
hechos históricos
memoria
violencia
ficcionalización
teatro chileno
fatos históricos
memória
violência
ficçionalização
spellingShingle chilean theater
historical events
memory
violence
theatrical
teatro chileno
hechos históricos
memoria
violencia
ficcionalización
teatro chileno
fatos históricos
memória
violência
ficçionalização
Rojo, Sara
Memories of horror: Las Brutas, by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson.
topic_facet chilean theater
historical events
memory
violence
theatrical
teatro chileno
hechos históricos
memoria
violencia
ficcionalización
teatro chileno
fatos históricos
memória
violência
ficçionalização
author Rojo, Sara
author_facet Rojo, Sara
author_sort Rojo, Sara
title Memories of horror: Las Brutas, by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson.
title_short Memories of horror: Las Brutas, by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson.
title_full Memories of horror: Las Brutas, by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson.
title_fullStr Memories of horror: Las Brutas, by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson.
title_full_unstemmed Memories of horror: Las Brutas, by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson.
title_sort memories of horror: las brutas, by juan radrigán, hans pozo, by luis barrales, and hilda peña, by isidora stevenson.
description This work will focus on three Chilean plays: Las brutas (1980), by Juan Radrigán, Hans Pozo, by Luis Barrales, and Hilda Peña, by Isidora Stevenson. All three of them return toreal events: the suicide of three women of the Kolla ethnic group, the dismemberment of Hans Pozo and the shooting after the assault on the O’Higgins Bank perpetuated by the Lautaro Youth Movement. These incidents are fictionalized and, for this, collective memory, imagination and social contexts of enunciation are used. They are delusional stories written in the popular variant of the main characters, who travel between the realand the fictional. The horror is established from the story of the experience of these three Kolla women, the voices of the individuals involved in the life of the dismembered man, and the voice of the mother of one of the dead men in the shooting in Hilda Peña.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2019
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Culturas/article/view/8609
work_keys_str_mv AT rojosara memoriesofhorrorlasbrutasbyjuanradriganhanspozobyluisbarralesandhildapenabyisidorastevenson
AT rojosara memoriadohorrorlasbrutasdejuanradriganhanspozodeluisbarralesehildapenadeisidorastevenson
AT rojosara relatosmemoriasyficcionalizacionesenelartememoriadelhorrorlasbrutasdejuanradriganhanspozodeluisbarralesehildapenadeisidorastevenson
first_indexed 2023-07-05T23:13:18Z
last_indexed 2023-07-05T23:13:18Z
_version_ 1770624173709721600