Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer

This paper aims to offer an analysis of the critique of reason developed by Max Horkheimer and Theodor W. Adorno in three of his most important books: Dialectic of Enlightenment, The critique of instrumental reason and Minima Moralia. Two fundamental questions are posed: Does the thought of the auth...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Abril, Francisco
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: ARFIL y UNL 2018
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Topicos/article/view/7504
Aporte de:
id I26-R133-article-7504
record_format ojs
spelling I26-R133-article-75042021-03-29T08:42:28Z Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer Abril, Francisco Enlightenment instrumental reason radical critique aporia performative contradiction Ilustración razón instrumental crítica radical aporía This paper aims to offer an analysis of the critique of reason developed by Max Horkheimer and Theodor W. Adorno in three of his most important books: Dialectic of Enlightenment, The critique of instrumental reason and Minima Moralia. Two fundamental questions are posed: Does the thought of the authors set a radical critique? If this is the case, would’'t it imply a series of meta theorical problems and contradictions? In order to treat these questions, the statement is divided into two parts. The first explores the recurring issues of the critique of reason. In the second, we elaborate a brief reconstruction of two opposite hermeneutics of Horkheimer and Adorno’s works: on the one hand, the lecture of Frankfurt School’s second generation (Jürgen Habermas and Albrecht Wellmer); on the other hand, Juan José Sánchez’s exposition. Our principal contribution to this debate is to warn Sánchez that, in his justified intention of separating from Habermas and postmodern’s reading, he finally weakens the contradictory and negative tone of Adorno and Horkheimer’s philosophy. La temática que se aborda en este artículo es la crítica a la razón elaborada por Max Horkheimer y Theodor W. Adorno en tres obras fundamentales: Dialéctica de la Ilustración, Crítica de la razón instrumental y Minima Moralia. Las preguntas que se buscan responder son las siguientes: ¿Constituye el pensamiento conjunto de los autores una crítica radical? Si así fuera, ¿no implicaría una serie de problemas meta teóricos y contradicciones (como ser, cuestionar a la razón que sirve de fundamento a su pensamiento)? El escrito se divide en dos partes. En la primera se abordan los motivos recurrentes de la crítica a la razón. En la segunda, se elabora una sucinta reconstrucción de dos interpretaciones contrapuestas de las obras mencionadas: por un lado, la de los miembros de la segunda generación de la Escuela de Frankfurt, en particular la de Jiirgen Habermas y la de Albrecht Wellmer; por otro lado, la del comentarista español Juan José Sánchez. El aporte teòrico de este artículo consiste en advertirle a este último autor que, en su justificado afán de distanciarse de la lectura habermasiana y de la postmoderna, termina debilitando el tono contradictorio y negativo de la filosofía conjunta de Adorno y Horkheimer. ARFIL y UNL 2018-07-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Topicos/article/view/7504 10.14409/topicos.v0i17.7504 Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe; Núm. 17 (2009): Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe; 5-24 Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe; No. 17 (2009): Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe; 5-24 1668-723X 1666-485X 10.14409/topicos.v0i17 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Topicos/article/view/7504/10904 Derechos de autor 2018 Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic Enlightenment
instrumental reason
radical critique
aporia
performative contradiction
Ilustración
razón instrumental
crítica radical
aporía
spellingShingle Enlightenment
instrumental reason
radical critique
aporia
performative contradiction
Ilustración
razón instrumental
crítica radical
aporía
Abril, Francisco
Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer
topic_facet Enlightenment
instrumental reason
radical critique
aporia
performative contradiction
Ilustración
razón instrumental
crítica radical
aporía
author Abril, Francisco
author_facet Abril, Francisco
author_sort Abril, Francisco
title Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer
title_short Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer
title_full Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer
title_fullStr Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer
title_full_unstemmed Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer
title_sort para una relectura de la critica a la razón de theodor w. adorno y max horkheimer
description This paper aims to offer an analysis of the critique of reason developed by Max Horkheimer and Theodor W. Adorno in three of his most important books: Dialectic of Enlightenment, The critique of instrumental reason and Minima Moralia. Two fundamental questions are posed: Does the thought of the authors set a radical critique? If this is the case, would’'t it imply a series of meta theorical problems and contradictions? In order to treat these questions, the statement is divided into two parts. The first explores the recurring issues of the critique of reason. In the second, we elaborate a brief reconstruction of two opposite hermeneutics of Horkheimer and Adorno’s works: on the one hand, the lecture of Frankfurt School’s second generation (Jürgen Habermas and Albrecht Wellmer); on the other hand, Juan José Sánchez’s exposition. Our principal contribution to this debate is to warn Sánchez that, in his justified intention of separating from Habermas and postmodern’s reading, he finally weakens the contradictory and negative tone of Adorno and Horkheimer’s philosophy.
publisher ARFIL y UNL
publishDate 2018
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Topicos/article/view/7504
work_keys_str_mv AT abrilfrancisco paraunarelecturadelacriticaalarazondetheodorwadornoymaxhorkheimer
first_indexed 2023-07-05T23:20:41Z
last_indexed 2023-07-05T23:20:41Z
_version_ 1770624638433361920