Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer
This paper aims to offer an analysis of the critique of reason developed by Max Horkheimer and Theodor W. Adorno in three of his most important books: Dialectic of Enlightenment, The critique of instrumental reason and Minima Moralia. Two fundamental questions are posed: Does the thought of the auth...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
ARFIL y UNL
2018
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Topicos/article/view/7504 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-7504 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-75042021-03-29T08:42:28Z Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer Abril, Francisco Enlightenment instrumental reason radical critique aporia performative contradiction Ilustración razón instrumental crítica radical aporía This paper aims to offer an analysis of the critique of reason developed by Max Horkheimer and Theodor W. Adorno in three of his most important books: Dialectic of Enlightenment, The critique of instrumental reason and Minima Moralia. Two fundamental questions are posed: Does the thought of the authors set a radical critique? If this is the case, would’'t it imply a series of meta theorical problems and contradictions? In order to treat these questions, the statement is divided into two parts. The first explores the recurring issues of the critique of reason. In the second, we elaborate a brief reconstruction of two opposite hermeneutics of Horkheimer and Adorno’s works: on the one hand, the lecture of Frankfurt School’s second generation (Jürgen Habermas and Albrecht Wellmer); on the other hand, Juan José Sánchez’s exposition. Our principal contribution to this debate is to warn Sánchez that, in his justified intention of separating from Habermas and postmodern’s reading, he finally weakens the contradictory and negative tone of Adorno and Horkheimer’s philosophy. La temática que se aborda en este artículo es la crítica a la razón elaborada por Max Horkheimer y Theodor W. Adorno en tres obras fundamentales: Dialéctica de la Ilustración, Crítica de la razón instrumental y Minima Moralia. Las preguntas que se buscan responder son las siguientes: ¿Constituye el pensamiento conjunto de los autores una crítica radical? Si así fuera, ¿no implicaría una serie de problemas meta teóricos y contradicciones (como ser, cuestionar a la razón que sirve de fundamento a su pensamiento)? El escrito se divide en dos partes. En la primera se abordan los motivos recurrentes de la crítica a la razón. En la segunda, se elabora una sucinta reconstrucción de dos interpretaciones contrapuestas de las obras mencionadas: por un lado, la de los miembros de la segunda generación de la Escuela de Frankfurt, en particular la de Jiirgen Habermas y la de Albrecht Wellmer; por otro lado, la del comentarista español Juan José Sánchez. El aporte teòrico de este artículo consiste en advertirle a este último autor que, en su justificado afán de distanciarse de la lectura habermasiana y de la postmoderna, termina debilitando el tono contradictorio y negativo de la filosofía conjunta de Adorno y Horkheimer. ARFIL y UNL 2018-07-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Topicos/article/view/7504 10.14409/topicos.v0i17.7504 Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe; Núm. 17 (2009): Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe; 5-24 Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe; No. 17 (2009): Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe; 5-24 1668-723X 1666-485X 10.14409/topicos.v0i17 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Topicos/article/view/7504/10904 Derechos de autor 2018 Tópicos. Revista de Filosofía de Santa Fe |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Enlightenment instrumental reason radical critique aporia performative contradiction Ilustración razón instrumental crítica radical aporía |
spellingShingle |
Enlightenment instrumental reason radical critique aporia performative contradiction Ilustración razón instrumental crítica radical aporía Abril, Francisco Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer |
topic_facet |
Enlightenment instrumental reason radical critique aporia performative contradiction Ilustración razón instrumental crítica radical aporía |
author |
Abril, Francisco |
author_facet |
Abril, Francisco |
author_sort |
Abril, Francisco |
title |
Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer |
title_short |
Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer |
title_full |
Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer |
title_fullStr |
Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer |
title_full_unstemmed |
Para una relectura de la critica a la razón de Theodor W. Adorno y Max Horkheimer |
title_sort |
para una relectura de la critica a la razón de theodor w. adorno y max horkheimer |
description |
This paper aims to offer an analysis of the critique of reason developed by Max Horkheimer and Theodor W. Adorno in three of his most important books: Dialectic of Enlightenment, The critique of instrumental reason and Minima Moralia. Two fundamental questions are posed: Does the thought of the authors set a radical critique? If this is the case, would’'t it imply a series of meta theorical problems and contradictions? In order to treat these questions, the statement is divided into two parts. The first explores the recurring issues of the critique of reason. In the second, we elaborate a brief reconstruction of two opposite hermeneutics of Horkheimer and Adorno’s works: on the one hand, the lecture of Frankfurt School’s second generation (Jürgen Habermas and Albrecht Wellmer); on the other hand, Juan José Sánchez’s exposition. Our principal contribution to this debate is to warn Sánchez that, in his justified intention of separating from Habermas and postmodern’s reading, he finally weakens the contradictory and negative tone of Adorno and Horkheimer’s philosophy. |
publisher |
ARFIL y UNL |
publishDate |
2018 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Topicos/article/view/7504 |
work_keys_str_mv |
AT abrilfrancisco paraunarelecturadelacriticaalarazondetheodorwadornoymaxhorkheimer |
first_indexed |
2023-07-05T23:20:41Z |
last_indexed |
2023-07-05T23:20:41Z |
_version_ |
1770624638433361920 |