‘Build knowledge’: the experience of a subject in health sciences

This article describes the experience of the creation of Knowledge and Health Sciences, a subject belonging to the Common Cycle in Health -first year careers- of the Institute of Health Sciences of the Arturo Jauretche National University. The analysis is developed in the more general framework of t...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Pozzio, María, Scaglia, María Cecilia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2018
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/7286
Aporte de:
id I26-R133-article-7286
record_format ojs
spelling I26-R133-article-72862021-10-09T19:26:13Z ‘Build knowledge’: the experience of a subject in health sciences “Armar conocimiento”: la experiencia de una asignatura en Ciencias de la Salud Pozzio, María Scaglia, María Cecilia social sciences health body epistemology teaching ciencias sociales salud cuerpo epistemología enseñanza This article describes the experience of the creation of Knowledge and Health Sciences, a subject belonging to the Common Cycle in Health -first year careers- of the Institute of Health Sciences of the Arturo Jauretche National University. The analysis is developed in the more general framework of the problematic relationship between social sciences and health, debated continuously for forty years in Latin America. Authors conclude that the notion of historicity and body have allowed them to achieve the pedagogical objectives, both at the content level and the competences. El artículo describe la experiencia de la creación de una asignatura denominada Conocimiento y Ciencias de la Salud, perteneciente al Ciclo Común en Salud, en el primer año de las carreras del Instituto de Ciencias de la Salud de la Universidad Nacional Arturo Jauretche. Se analiza la experiencia en el marco más general de la problemática relación entre ciencias sociales y salud, debatida de manera continua desde hace cuarenta años en América Latina.  A partir de la narración de reformulación de ciertos contenidos, las autoras, docentes de la asignatura, concluyen que la noción de historicidad y de cuerpo les han permitido en una materia de tipo epistemológica y dictada por un cuerpo de docentes que provienen de distintas disciplinas, lograr los objetivos pedagógicos, tanto a nivel de los contenidos como de las competencias. Universidad Nacional del Litoral 2018-06-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/7286 10.14409/cya.v0i26.7286 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 26 (2018): Clío & Asociados. La historia enseñada; 125-137 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 26 (2018): Clío & Asociados. La historia enseñada; 125-137 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 26 (2018): Clío & Asociados. La historia enseñada; 125-137 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.v0i26 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/7286/10879 Derechos de autor 2018 Clio y Asociados
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic social sciences
health
body
epistemology
teaching
ciencias sociales
salud
cuerpo
epistemología
enseñanza
spellingShingle social sciences
health
body
epistemology
teaching
ciencias sociales
salud
cuerpo
epistemología
enseñanza
Pozzio, María
Scaglia, María Cecilia
‘Build knowledge’: the experience of a subject in health sciences
topic_facet social sciences
health
body
epistemology
teaching
ciencias sociales
salud
cuerpo
epistemología
enseñanza
author Pozzio, María
Scaglia, María Cecilia
author_facet Pozzio, María
Scaglia, María Cecilia
author_sort Pozzio, María
title ‘Build knowledge’: the experience of a subject in health sciences
title_short ‘Build knowledge’: the experience of a subject in health sciences
title_full ‘Build knowledge’: the experience of a subject in health sciences
title_fullStr ‘Build knowledge’: the experience of a subject in health sciences
title_full_unstemmed ‘Build knowledge’: the experience of a subject in health sciences
title_sort ‘build knowledge’: the experience of a subject in health sciences
description This article describes the experience of the creation of Knowledge and Health Sciences, a subject belonging to the Common Cycle in Health -first year careers- of the Institute of Health Sciences of the Arturo Jauretche National University. The analysis is developed in the more general framework of the problematic relationship between social sciences and health, debated continuously for forty years in Latin America. Authors conclude that the notion of historicity and body have allowed them to achieve the pedagogical objectives, both at the content level and the competences.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2018
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/7286
work_keys_str_mv AT pozziomaria buildknowledgetheexperienceofasubjectinhealthsciences
AT scagliamariacecilia buildknowledgetheexperienceofasubjectinhealthsciences
AT pozziomaria armarconocimientolaexperienciadeunaasignaturaencienciasdelasalud
AT scagliamariacecilia armarconocimientolaexperienciadeunaasignaturaencienciasdelasalud
first_indexed 2023-07-05T23:08:06Z
last_indexed 2023-07-05T23:08:06Z
_version_ 1770623846602244096