La meta–evaluación en la agenda de la educación superior
Based on the impact of learning assessment on educational processes, the idea of assessing learning evaluations to turn evaluation into a tool for change in education becomes relevant (Ravela,2009). This article intends to communicate the methodological design to apply a meta–evaluation on two subje...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Ediciones UNL
2017
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-6903 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-69032018-11-06T08:42:18Z La meta–evaluación en la agenda de la educación superior Meta–Evaluation in the Higher Education Agenda Marcipar Katz, Susana Luciani, María de las Mercedes • meta–evaluación • aprendizaje • enseñanza • educación superior • ciencias económicas • meta–evaluation • learning • teaching • higher education • economic science Based on the impact of learning assessment on educational processes, the idea of assessing learning evaluations to turn evaluation into a tool for change in education becomes relevant (Ravela,2009). This article intends to communicate the methodological design to apply a meta–evaluation on two subjects, English for Special Purposes and Basic Mathematics, which belong to the Accounting studies at Universidad Nacional del Litoral. The investigative objective is to evaluate the learning evaluations, i.e. meta–evaluation, in the above mentioned subjects to reach two goals. On the one hand, identify the reinforcement or changes necessary to improve the quality of the evaluation processes so that they become evaluation as learning, evaluation for learning and evaluation of learning. On the other hand, determine the epistemological, didactic, cultural and technological conditions adequate to promote the improvement of teaching and learning in those subjects. The complete methodological design has the characteristics of an illuminative evaluation (Parlett and Hamilton, 1972), which assumes a research line oriented to discovery and application (Arnal et ál., 1992). The meta–evaluation design presented here can become an institutional strategy for academic decision–making that envisages the continuous construction of a culture of self–reflection on learning quality. En base a la influencia que ejerce la evaluación de los aprendizajes sobre los procesos educativos es que se torna relevante la idea de evaluar a las evaluaciones de los aprendizajes para rescatar a la evaluación como herramienta de cambio en la educación (Ravela, 2009). El artículo pretende difundir el diseño metodológico para aplicar una meta–evaluación a dos asignaturas, Inglés Técnico y Matemática Básica, correspondientes a la carrera de Contador Público Nacional de la Universidad Nacional del Litoral. El objetivo investigativo es evaluar a las evaluaciones de los aprendizajes, meta–evaluación, en las asignaturas mencionadasa fin de lograr dos cuestiones. Por una parte, identificar los refuerzos o cambios necesarios que mejoren la calidad de los procesos de evaluación de manera tal que se constituyan en evaluación como aprendizaje, evaluación para el aprendizaje y evaluación de los aprendizajes. Por otra parte, determinar las condiciones epistemológicas, didácticas, culturales y tecnológicas adecuadas para promover el mejoramiento de la enseñanza y el aprendizaje en dichas asignaturas. Todo el diseño metodológico responde a las características de una evaluación iluminativa (Parlett y Hamilton, 1972), que se asume como una investigación orientada al descubrimiento y orientada a la aplicación (Arnal et ál., 1992). El diseño presentado de meta–evaluación puede convertirse en una estrategia institucional para la toma de decisiones académicas con miras a la construcción permanente de una cultura de auto–reflexión de la calidad de los aprendizajes. Ediciones UNL 2017-11-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903 10.14409/rce.v1i0.6903 Ciencias Económicas; Vol. 1 (14): Ciencias Económicas; 185-197 Ciencias Económicas; Vol. 1 (14): Ciencias Económicas; 185-197 2362-552X 1666-8359 10.14409/rce.v1i0 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903/10044 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903/10054 Derechos de autor 2017 Susana Marcipar Katz, María de las Mercedes Luciani |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
• meta–evaluación • aprendizaje • enseñanza • educación superior • ciencias económicas • meta–evaluation • learning • teaching • higher education • economic science |
spellingShingle |
• meta–evaluación • aprendizaje • enseñanza • educación superior • ciencias económicas • meta–evaluation • learning • teaching • higher education • economic science Marcipar Katz, Susana Luciani, María de las Mercedes La meta–evaluación en la agenda de la educación superior |
topic_facet |
• meta–evaluación • aprendizaje • enseñanza • educación superior • ciencias económicas • meta–evaluation • learning • teaching • higher education • economic science |
author |
Marcipar Katz, Susana Luciani, María de las Mercedes |
author_facet |
Marcipar Katz, Susana Luciani, María de las Mercedes |
author_sort |
Marcipar Katz, Susana |
title |
La meta–evaluación en la agenda de la educación superior |
title_short |
La meta–evaluación en la agenda de la educación superior |
title_full |
La meta–evaluación en la agenda de la educación superior |
title_fullStr |
La meta–evaluación en la agenda de la educación superior |
title_full_unstemmed |
La meta–evaluación en la agenda de la educación superior |
title_sort |
la meta–evaluación en la agenda de la educación superior |
description |
Based on the impact of learning assessment on educational processes, the idea of assessing learning evaluations to turn evaluation into a tool for change in education becomes relevant (Ravela,2009). This article intends to communicate the methodological design to apply a meta–evaluation on two subjects, English for Special Purposes and Basic Mathematics, which belong to the Accounting studies at Universidad Nacional del Litoral. The investigative objective is to evaluate the learning evaluations, i.e. meta–evaluation, in the above mentioned subjects to reach two goals. On the one hand, identify the reinforcement or changes necessary to improve the quality of the evaluation processes so that they become evaluation as learning, evaluation for learning and evaluation of learning. On the other hand, determine the epistemological, didactic, cultural and technological conditions adequate to promote the improvement of teaching and learning in those subjects. The complete methodological design has the characteristics of an illuminative evaluation (Parlett and Hamilton, 1972), which assumes a research line oriented to discovery and application (Arnal et ál., 1992). The meta–evaluation design presented here can become an institutional strategy for academic decision–making that envisages the continuous construction of a culture of self–reflection on learning quality. |
publisher |
Ediciones UNL |
publishDate |
2017 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903 |
work_keys_str_mv |
AT marciparkatzsusana lametaevaluacionenlaagendadelaeducacionsuperior AT lucianimariadelasmercedes lametaevaluacionenlaagendadelaeducacionsuperior AT marciparkatzsusana metaevaluationinthehighereducationagenda AT lucianimariadelasmercedes metaevaluationinthehighereducationagenda |
first_indexed |
2023-07-05T23:04:45Z |
last_indexed |
2023-07-05T23:04:45Z |
_version_ |
1770623635435814912 |