La meta–evaluación en la agenda de la educación superior

Based on the impact of learning assessment on educational processes, the idea of assessing learning evaluations to turn evaluation into a tool for change in education becomes relevant (Ravela,2009). This article intends to communicate the methodological design to apply a meta–evaluation on two subje...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Marcipar Katz, Susana, Luciani, María de las Mercedes
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Ediciones UNL 2017
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903
Aporte de:
id I26-R133-article-6903
record_format ojs
spelling I26-R133-article-69032018-11-06T08:42:18Z La meta–evaluación en la agenda de la educación superior Meta–Evaluation in the Higher Education Agenda Marcipar Katz, Susana Luciani, María de las Mercedes • meta–evaluación • aprendizaje • enseñanza • educación superior • ciencias económicas • meta–evaluation • learning • teaching • higher education • economic science Based on the impact of learning assessment on educational processes, the idea of assessing learning evaluations to turn evaluation into a tool for change in education becomes relevant (Ravela,2009). This article intends to communicate the methodological design to apply a meta–evaluation on two subjects, English for Special Purposes and Basic Mathematics, which belong to the Accounting studies at Universidad Nacional del Litoral. The investigative objective is to evaluate the learning evaluations, i.e. meta–evaluation, in the above mentioned subjects to reach two goals. On the one hand, identify the reinforcement or changes necessary to improve the quality of the evaluation processes so that they become evaluation as learning, evaluation for learning and evaluation of learning. On the other hand, determine the epistemological, didactic, cultural and technological conditions adequate to promote the improvement of teaching and learning in those subjects. The complete methodological design has the characteristics of an illuminative evaluation (Parlett and Hamilton, 1972), which assumes a research line oriented to discovery and application (Arnal et ál., 1992). The meta–evaluation design presented here can become an institutional strategy for academic decision–making that envisages the continuous construction of a culture of self–reflection on learning quality. En base a la influencia que ejerce la evaluación de los aprendizajes sobre los procesos educativos es que se torna relevante la idea de evaluar a las evaluaciones de los aprendizajes para rescatar a la evaluación como herramienta de cambio en la educación (Ravela, 2009). El artículo pretende difundir el diseño metodológico para aplicar una meta–evaluación a dos asignaturas, Inglés Técnico y Matemática Básica, correspondientes a la carrera de Contador Público Nacional de la Universidad Nacional del Litoral. El objetivo investigativo es evaluar a las evaluaciones de los aprendizajes, meta–evaluación, en las asignaturas mencionadasa fin de lograr dos cuestiones. Por una parte, identificar los refuerzos o cambios necesarios que mejoren la calidad de los procesos de evaluación de manera tal que se constituyan en evaluación como aprendizaje, evaluación para el aprendizaje y evaluación de los aprendizajes. Por otra parte, determinar las condiciones epistemológicas, didácticas, culturales y tecnológicas adecuadas para promover el mejoramiento de la enseñanza y el aprendizaje en dichas asignaturas. Todo el diseño metodológico responde a las características de una evaluación iluminativa (Parlett y Hamilton, 1972), que se asume como una investigación orientada al descubrimiento y orientada a la aplicación (Arnal et ál., 1992). El diseño presentado de meta–evaluación puede convertirse en una estrategia institucional para la toma de decisiones académicas con miras a la construcción permanente de una cultura de auto–reflexión de la calidad de los aprendizajes. Ediciones UNL 2017-11-22 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903 10.14409/rce.v1i0.6903 Ciencias Económicas; Vol. 1 (14): Ciencias Económicas; 185-197 Ciencias Económicas; Vol. 1 (14): Ciencias Económicas; 185-197 2362-552X 1666-8359 10.14409/rce.v1i0 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903/10044 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903/10054 Derechos de autor 2017 Susana Marcipar Katz, María de las Mercedes Luciani
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic • meta–evaluación • aprendizaje • enseñanza • educación superior • ciencias económicas
• meta–evaluation • learning • teaching • higher education • economic science
spellingShingle • meta–evaluación • aprendizaje • enseñanza • educación superior • ciencias económicas
• meta–evaluation • learning • teaching • higher education • economic science
Marcipar Katz, Susana
Luciani, María de las Mercedes
La meta–evaluación en la agenda de la educación superior
topic_facet • meta–evaluación • aprendizaje • enseñanza • educación superior • ciencias económicas
• meta–evaluation • learning • teaching • higher education • economic science
author Marcipar Katz, Susana
Luciani, María de las Mercedes
author_facet Marcipar Katz, Susana
Luciani, María de las Mercedes
author_sort Marcipar Katz, Susana
title La meta–evaluación en la agenda de la educación superior
title_short La meta–evaluación en la agenda de la educación superior
title_full La meta–evaluación en la agenda de la educación superior
title_fullStr La meta–evaluación en la agenda de la educación superior
title_full_unstemmed La meta–evaluación en la agenda de la educación superior
title_sort la meta–evaluación en la agenda de la educación superior
description Based on the impact of learning assessment on educational processes, the idea of assessing learning evaluations to turn evaluation into a tool for change in education becomes relevant (Ravela,2009). This article intends to communicate the methodological design to apply a meta–evaluation on two subjects, English for Special Purposes and Basic Mathematics, which belong to the Accounting studies at Universidad Nacional del Litoral. The investigative objective is to evaluate the learning evaluations, i.e. meta–evaluation, in the above mentioned subjects to reach two goals. On the one hand, identify the reinforcement or changes necessary to improve the quality of the evaluation processes so that they become evaluation as learning, evaluation for learning and evaluation of learning. On the other hand, determine the epistemological, didactic, cultural and technological conditions adequate to promote the improvement of teaching and learning in those subjects. The complete methodological design has the characteristics of an illuminative evaluation (Parlett and Hamilton, 1972), which assumes a research line oriented to discovery and application (Arnal et ál., 1992). The meta–evaluation design presented here can become an institutional strategy for academic decision–making that envisages the continuous construction of a culture of self–reflection on learning quality.
publisher Ediciones UNL
publishDate 2017
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/6903
work_keys_str_mv AT marciparkatzsusana lametaevaluacionenlaagendadelaeducacionsuperior
AT lucianimariadelasmercedes lametaevaluacionenlaagendadelaeducacionsuperior
AT marciparkatzsusana metaevaluationinthehighereducationagenda
AT lucianimariadelasmercedes metaevaluationinthehighereducationagenda
first_indexed 2023-07-05T23:04:45Z
last_indexed 2023-07-05T23:04:45Z
_version_ 1770623635435814912