Tipología de trayectorias posegreso de graduados de escuelas técnicas: procesos de estratificación educativo–laboral en Argentina

This paper focuses on analyzing the life trajectories of graduates of secondary technical–vocational education in Argentina by generating a structural and articulated typology of the post–graduation period. Specifically, it seeks an approach to this panorama through a study of social stratification...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Lemos, Sebastián
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2025
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14802
Aporte de:
id I26-R133-article-14802
record_format ojs
spelling I26-R133-article-148022025-10-09T15:13:54Z Tipología de trayectorias posegreso de graduados de escuelas técnicas: procesos de estratificación educativo–laboral en Argentina Typology of post–graduation trajectories of technical schools graduates: educational–labor stratification processes in Argentina Lemos, Sebastián Lemos, Sebastián Technical vocational education educational paths first job social classes higher education Educación técnico profesional trayectorias educativas primer empleo clases sociales educación superior This paper focuses on analyzing the life trajectories of graduates of secondary technical–vocational education in Argentina by generating a structural and articulated typology of the post–graduation period. Specifically, it seeks an approach to this panorama through a study of social stratification in two areas where TVE was supposed to provide advantages: the educational system and the labor market. To do so, it analyzes the characteristics of their homes of origin, their educational trajectories, and their first job.   The data in the article is secondary and come from a panel study that for 8 years (2009, 2011, 2013 and 2017) surveyed a probabilistic sample of students and then graduates of state technical schools in Argentina. The typological model was built from a multivariate analysis based on the application of a factor analysis and a subsequent automatic classification analysis. This process resulted in the identification of three typical groups distributed in the social space that account for the intersection of social inequalities of origin, educational trajectories and first employment, producing paths where young people combine advantages and disadvantages in the course of life. Este trabajo se concentra en analizar las trayectorias de vida de egresados de educación técnico profesional del nivel secundario en Argentina a partir de la generación de una tipología estructural y articulada del período posegreso. Específicamente, busca una aproximación a este panorama mediante un estudio de estratificación social en dos ámbitos donde se suponía que la ETP otorgaba ventajas: el sistema educativo y el mercado de trabajo. Para ello analiza las características de sus hogares de origen, sus trayectorias educativas y su primer empleo.  Los datos del artículo son secundarios y provienen de un estudio de panel que durante 8 años (2009, 2011, 2013 y 2017) encuestó a una muestra probabilística de estudiantes y luego egresados de escuelas técnicas estatales de la Argentina. El modelo tipológico se construyó a partir de un análisis multivariado basado en la aplicación de un análisis factorial y un consecuente análisis de clasificación automática. Este proceso dio como resultado la identificación de tres grupos típicos distribuidos en el espacio social que da cuenta de la intersección de desigualdades sociales de origen, trayectorias educativas y el primer empleo produciendo caminos donde los jóvenes aglutinan ventajas y desventajas en el curso de la vida. Universidad Nacional del Litoral 2025-08-11 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Research articles evaluated by double blind Artículos de investigación evaluados por doble ciego application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14802 10.14409/ie.2025.22.e0085 Itinerarios Educativos; n. 22 (2025): Itinerarios Educativos; e0085 Itinerarios Educativos; No. 22 (2025): Itinerarios Educativos; e0085 Itinerarios Educativos; Núm. 22 (2025): Itinerarios Educativos; e0085 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2025.22 es https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14802/20519 Derechos de autor 2025 Itinerarios Educativos
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic Technical vocational education
educational paths
first job
social classes
higher education
Educación técnico profesional
trayectorias educativas
primer empleo
clases sociales
educación superior
spellingShingle Technical vocational education
educational paths
first job
social classes
higher education
Educación técnico profesional
trayectorias educativas
primer empleo
clases sociales
educación superior
Lemos, Sebastián
Lemos, Sebastián
Tipología de trayectorias posegreso de graduados de escuelas técnicas: procesos de estratificación educativo–laboral en Argentina
topic_facet Technical vocational education
educational paths
first job
social classes
higher education
Educación técnico profesional
trayectorias educativas
primer empleo
clases sociales
educación superior
author Lemos, Sebastián
Lemos, Sebastián
author_facet Lemos, Sebastián
Lemos, Sebastián
author_sort Lemos, Sebastián
title Tipología de trayectorias posegreso de graduados de escuelas técnicas: procesos de estratificación educativo–laboral en Argentina
title_short Tipología de trayectorias posegreso de graduados de escuelas técnicas: procesos de estratificación educativo–laboral en Argentina
title_full Tipología de trayectorias posegreso de graduados de escuelas técnicas: procesos de estratificación educativo–laboral en Argentina
title_fullStr Tipología de trayectorias posegreso de graduados de escuelas técnicas: procesos de estratificación educativo–laboral en Argentina
title_full_unstemmed Tipología de trayectorias posegreso de graduados de escuelas técnicas: procesos de estratificación educativo–laboral en Argentina
title_sort tipología de trayectorias posegreso de graduados de escuelas técnicas: procesos de estratificación educativo–laboral en argentina
description This paper focuses on analyzing the life trajectories of graduates of secondary technical–vocational education in Argentina by generating a structural and articulated typology of the post–graduation period. Specifically, it seeks an approach to this panorama through a study of social stratification in two areas where TVE was supposed to provide advantages: the educational system and the labor market. To do so, it analyzes the characteristics of their homes of origin, their educational trajectories, and their first job.   The data in the article is secondary and come from a panel study that for 8 years (2009, 2011, 2013 and 2017) surveyed a probabilistic sample of students and then graduates of state technical schools in Argentina. The typological model was built from a multivariate analysis based on the application of a factor analysis and a subsequent automatic classification analysis. This process resulted in the identification of three typical groups distributed in the social space that account for the intersection of social inequalities of origin, educational trajectories and first employment, producing paths where young people combine advantages and disadvantages in the course of life.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2025
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14802
work_keys_str_mv AT lemossebastian tipologiadetrayectoriasposegresodegraduadosdeescuelastecnicasprocesosdeestratificacioneducativolaboralenargentina
AT lemossebastian tipologiadetrayectoriasposegresodegraduadosdeescuelastecnicasprocesosdeestratificacioneducativolaboralenargentina
AT lemossebastian typologyofpostgraduationtrajectoriesoftechnicalschoolsgraduateseducationallaborstratificationprocessesinargentina
AT lemossebastian typologyofpostgraduationtrajectoriesoftechnicalschoolsgraduateseducationallaborstratificationprocessesinargentina
first_indexed 2025-09-15T05:02:40Z
last_indexed 2025-10-15T05:02:01Z
_version_ 1846022788667670528