Apuntes para una prehistoria de la investigación en enseñanza de la historia
This paper aims to review the first steps of research into history teaching as a specific didactic approach since around 1980, establishing three stages: the didactic knowledge of innovative teachers, the initial steps of research at FLACSO, and the later flourishing in public universities. Concern...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2025
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14484 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-14484 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-144842025-07-09T01:16:25Z Apuntes para una prehistoria de la investigación en enseñanza de la historia Notes for a prehistory of research in history teaching de Amézola, Gonzalo pensamiento histórico didáctica específica conocimientos didácticos investigación en FLACSO universidades públicas historical thought specific didactics didactic knowledge research at FLACSO public universities This paper aims to review the first steps of research into history teaching as a specific didactic approach since around 1980, establishing three stages: the didactic knowledge of innovative teachers, the initial steps of research at FLACSO, and the later flourishing in public universities. Concern about the shortcomings in the teaching of the subject and the backwardness of the content transmitted in the work of innovative teachers of the 1980s intensified and consequently acted as an incentive to raise the issue in the public eye. A significant element that later was added to this momentum was the process of continuous educational reforms that began with the approval of the Federal Education Law in 1993 and continued with the National Education Law in 2006. The constant processes of change and innovation during those years encouraged research. Este trabajo se propone reseñar los primeros pasos de la investigación en enseñanza de la historia como una didáctica específica desde alrededor de 1980, estableciendo tres etapas: los conocimientos didácticos de profesores innovadores, los pasos iniciales de la investigación en FLACSO y el más tardío florecimiento en las universidades públicas. La preocupación existente por las falencias en la enseñanza de la asignatura y el atraso en los contenidos que en ella se transmitían en los trabajos de los docentes innovadores de los años 80 se fue intensificando y consecuentemente actuó como un incentivo para instalar el problema en la opinión pública. Un elemento que resultó significativo y se agregó después en este impulso fue el proceso de reformas educativas continuas iniciado con la aprobación de la Ley Federal de Educación en 1993 y continuado con la Ley de Educación Nacional en 2006. Los constantes procesos de cambios e innovaciones de esos años incentivaron las investigaciones. Universidad Nacional del Litoral 2025-07-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14484 10.14409/cya.2025.40.e0057 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 40 (2025): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0057 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 40 (2025): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0057 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 40 (2025): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0057 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.2025.40 es https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14484/20346 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14484/20347 Derechos de autor 2025 Clío & Asociados. La historia enseñada |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
pensamiento histórico didáctica específica conocimientos didácticos investigación en FLACSO universidades públicas historical thought specific didactics didactic knowledge research at FLACSO public universities |
| spellingShingle |
pensamiento histórico didáctica específica conocimientos didácticos investigación en FLACSO universidades públicas historical thought specific didactics didactic knowledge research at FLACSO public universities de Amézola, Gonzalo Apuntes para una prehistoria de la investigación en enseñanza de la historia |
| topic_facet |
pensamiento histórico didáctica específica conocimientos didácticos investigación en FLACSO universidades públicas historical thought specific didactics didactic knowledge research at FLACSO public universities |
| author |
de Amézola, Gonzalo |
| author_facet |
de Amézola, Gonzalo |
| author_sort |
de Amézola, Gonzalo |
| title |
Apuntes para una prehistoria de la investigación en enseñanza de la historia |
| title_short |
Apuntes para una prehistoria de la investigación en enseñanza de la historia |
| title_full |
Apuntes para una prehistoria de la investigación en enseñanza de la historia |
| title_fullStr |
Apuntes para una prehistoria de la investigación en enseñanza de la historia |
| title_full_unstemmed |
Apuntes para una prehistoria de la investigación en enseñanza de la historia |
| title_sort |
apuntes para una prehistoria de la investigación en enseñanza de la historia |
| description |
This paper aims to review the first steps of research into history teaching as a specific didactic approach since around 1980, establishing three stages: the didactic knowledge of innovative teachers, the initial steps of research at FLACSO, and the later flourishing in public universities. Concern about the shortcomings in the teaching of the subject and the backwardness of the content transmitted in the work of innovative teachers of the 1980s intensified and consequently acted as an incentive to raise the issue in the public eye. A significant element that later was added to this momentum was the process of continuous educational reforms that began with the approval of the Federal Education Law in 1993 and continued with the National Education Law in 2006. The constant processes of change and innovation during those years encouraged research. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2025 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14484 |
| work_keys_str_mv |
AT deamezolagonzalo apuntesparaunaprehistoriadelainvestigacionenensenanzadelahistoria AT deamezolagonzalo notesforaprehistoryofresearchinhistoryteaching |
| first_indexed |
2025-09-15T05:02:26Z |
| last_indexed |
2025-09-15T05:02:26Z |
| _version_ |
1843304906870489088 |