Nación y subalternidades en los libros escolares del siglo XXI: una mirada crítica desde la “Campaña del Desierto”

This article analyzes some perspectives, changes, and continuities in the content of History subject at the high school in the province of Buenos Aires, usingthe nation and nationalism conceptions and representations. To this end, the text examines a selection of textbooks intended for third-year st...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Grande, Patricio
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2025
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14455
Aporte de:
id I26-R133-article-14455
record_format ojs
spelling I26-R133-article-144552025-07-09T01:16:25Z Nación y subalternidades en los libros escolares del siglo XXI: una mirada crítica desde la “Campaña del Desierto” Nation and subalternity in 21st-century textbooks: a critical look from the 'Campaña del Desierto' Grande, Patricio pueblos indígenas libros escolares nación subalternidades indigenous peoples textbooks nation subalternities This article analyzes some perspectives, changes, and continuities in the content of History subject at the high school in the province of Buenos Aires, usingthe nation and nationalism conceptions and representations. To this end, the text examines a selection of textbooks intended for third-year students of the "Nueva Escuela Secundaria" in Argentina. The "Campaña del Desierto," which took place in the last quarter of the 19th century in the south of what is now Argentina, is a privileged lens for approaching to issues such as nation, nationalism, and the place of subaltern groups in 21st-century school education are constructed and addressed. This article focuses on analyzing some perspectives, changes, and continuities in the content of History at the secondary level in the province of Buenos Aires, using as its object and backdrop the conceptions and representations of both nation and nationalism, and their current meanings in secondary school. To this end, the text examines a selection of textbooks intended for third-year students of the ‘New Secondary School’ in Argentina. The ‘Desert Campaign’, which took place in the last quarter of the 19th century in the south of what is now Argentina, is a privileged lens for approaching the complex framework upon which more general issues such as nation, nationalism, and the place of subaltern groups in 21st-century school education are constructed and addressed. Likewise, this text problematizes the discourses that emerge in some educational materials for compulsory school education in our country. Este artículo se concentra en analizar algunas perspectivas, cambios y continuidades en los contenidos de la asignatura Historia del nivel secundario en la provincia de Buenos Aires, colocando como objeto y telón de fondo las concepciones y representaciones tanto de nación como de nacionalismo y sus sentidos actuales en la escuela secundaria. Con ese objetivo, el texto examina una selección de libros escolares destinados a estudiantes del 3° año de la “Nueva Escuela Secundaria” en Argentina. La “Campaña del Desierto”, ocurrida en el último cuarto del siglo XIX en el sur del actual territorio argentino, es una lente privilegiada para aproximarse a la compleja trama sobre la que se construyen y abordan problemáticas más generales como son la nación, el nacionalismo y el lugar de los grupos subalternos en la formación escolar del siglo XXI. Asimismo, este texto problematiza los discursos que tienen lugar en algunos materiales educativos de la formación escolar obligatoria en nuestro país. Universidad Nacional del Litoral 2025-07-08 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14455 10.14409/cya.2025.40.e0061 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 40 (2025): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0061 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 40 (2025): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0061 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 40 (2025): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0061 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.2025.40 es https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14455/20354 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14455/20355 Derechos de autor 2025 Clío & Asociados. La historia enseñada
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic pueblos indígenas
libros escolares
nación
subalternidades
indigenous peoples
textbooks
nation
subalternities
spellingShingle pueblos indígenas
libros escolares
nación
subalternidades
indigenous peoples
textbooks
nation
subalternities
Grande, Patricio
Nación y subalternidades en los libros escolares del siglo XXI: una mirada crítica desde la “Campaña del Desierto”
topic_facet pueblos indígenas
libros escolares
nación
subalternidades
indigenous peoples
textbooks
nation
subalternities
author Grande, Patricio
author_facet Grande, Patricio
author_sort Grande, Patricio
title Nación y subalternidades en los libros escolares del siglo XXI: una mirada crítica desde la “Campaña del Desierto”
title_short Nación y subalternidades en los libros escolares del siglo XXI: una mirada crítica desde la “Campaña del Desierto”
title_full Nación y subalternidades en los libros escolares del siglo XXI: una mirada crítica desde la “Campaña del Desierto”
title_fullStr Nación y subalternidades en los libros escolares del siglo XXI: una mirada crítica desde la “Campaña del Desierto”
title_full_unstemmed Nación y subalternidades en los libros escolares del siglo XXI: una mirada crítica desde la “Campaña del Desierto”
title_sort nación y subalternidades en los libros escolares del siglo xxi: una mirada crítica desde la “campaña del desierto”
description This article analyzes some perspectives, changes, and continuities in the content of History subject at the high school in the province of Buenos Aires, usingthe nation and nationalism conceptions and representations. To this end, the text examines a selection of textbooks intended for third-year students of the "Nueva Escuela Secundaria" in Argentina. The "Campaña del Desierto," which took place in the last quarter of the 19th century in the south of what is now Argentina, is a privileged lens for approaching to issues such as nation, nationalism, and the place of subaltern groups in 21st-century school education are constructed and addressed.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2025
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/14455
work_keys_str_mv AT grandepatricio nacionysubalternidadesenloslibrosescolaresdelsigloxxiunamiradacriticadesdelacampanadeldesierto
AT grandepatricio nationandsubalternityin21stcenturytextbooksacriticallookfromthecampanadeldesierto
first_indexed 2025-09-15T05:02:23Z
last_indexed 2025-09-15T05:02:23Z
_version_ 1843304903027458048