Desigualdades culturales en el ingreso a la universidad. Un estudio de caso en psicología de la Universidad de Congreso

The article examines the inequalities of cultural capital among first-year Psychology students at the Congreso University, in San Juan. The research is based on a situated practice and is part of the final integrative work of the University-level Teaching Specialization Program at the National Unive...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Gutiérrez, Leticia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2024
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/papeles/article/view/14081
Aporte de:
id I26-R133-article-14081
record_format ojs
spelling I26-R133-article-140812024-12-19T14:40:51Z Desigualdades culturales en el ingreso a la universidad. Un estudio de caso en psicología de la Universidad de Congreso Cultural inequalities in college admissions. A case study in the psychology program at the Congreso University Gutiérrez, Leticia Educational inequality Cultural capital gap Pedagogical inclusion University adaptation Desigualdad educativa Brecha de capital cultural Inclusión pedagógica Adaptación universitaria The article examines the inequalities of cultural capital among first-year Psychology students at the Congreso University, in San Juan. The research is based on a situated practice and is part of the final integrative work of the University-level Teaching Specialization Program at the National University of San Juan (UNSJ). The study reveals that the cultural capital inequalities that students bring to university have a significant impact on the learning process from the outset and create difficulties in students’ understanding of theoretical content and in the actual implementation of the academic program.  The research also highlights the need to adapt pedagogical practices and curricular content to address the cultural diversity of the student body. Consideration of the heterogeneity of students' cultural capital is crucial for reformulating teaching methodologies on the basis of their individual trajectories and for promoting the effective integration of first-year Psychology students into the academic environment, thus reducing inequality gaps. This perspective underpins a proposal for pedagogical intervention which is currently being reviewed and analyzed by the Management Team and the Student Guidance Service (SOE) of the same University El artículo examina las desigualdades de capital cultural presentes entre estudiantes de primer año de Psicología en la Universidad de Congreso. La investigación se basa en una práctica situada y forma parte del Trabajo Integrador Final de la Especialización en Docencia Universitaria de la Universidad Nacional de San Juan (UNSJ). El estudio revela que las desigualdades de capital cultural con el que los estudiantes ingresan a la institución marcan desde el inicio el proceso de aprendizaje, generando dificultades en la comprensión de los contenidos teóricos e implementación del programa académico.  La investigación destaca la necesidad de adaptar las prácticas pedagógicas y el contenido curricular para abordar la diversidad cultural del estudiantado. La consideración de la heterogeneidad de capital cultural de los estudiantes es crucial para reformular las metodologías de enseñanza desde el punto de partida de las trayectorias y promover la integración efectiva de los estudiantes del primer año de Psicología al ámbito académico, con el objetivo de aminorar las brechas de la desigualdad. Desde este posicionamiento se desprende una propuesta de intervención pedagógica que se encuentra en fase de revisión y análisis por parte del Equipo de Gestión y el Servicio de Orientación al Estudiante (SOE) de la misma Universidad Universidad Nacional del Litoral 2024-12-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/papeles/article/view/14081 10.14409/pc.2024.29.e0049 Papeles del Centro; Vol. 19 Núm. 29 (2024): Papeles del Centro; e0049 Papeles; Vol. 19 No. 29 (2024): Papeles del Centro; e0049 2591-2852 1853-2845 10.14409/pc.2024.29 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/papeles/article/view/14081/19832 Derechos de autor 2024 Leticia Gutiérrez https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic Educational inequality
Cultural capital gap
Pedagogical inclusion
University adaptation
Desigualdad educativa
Brecha de capital cultural
Inclusión pedagógica
Adaptación universitaria
spellingShingle Educational inequality
Cultural capital gap
Pedagogical inclusion
University adaptation
Desigualdad educativa
Brecha de capital cultural
Inclusión pedagógica
Adaptación universitaria
Gutiérrez, Leticia
Desigualdades culturales en el ingreso a la universidad. Un estudio de caso en psicología de la Universidad de Congreso
topic_facet Educational inequality
Cultural capital gap
Pedagogical inclusion
University adaptation
Desigualdad educativa
Brecha de capital cultural
Inclusión pedagógica
Adaptación universitaria
author Gutiérrez, Leticia
author_facet Gutiérrez, Leticia
author_sort Gutiérrez, Leticia
title Desigualdades culturales en el ingreso a la universidad. Un estudio de caso en psicología de la Universidad de Congreso
title_short Desigualdades culturales en el ingreso a la universidad. Un estudio de caso en psicología de la Universidad de Congreso
title_full Desigualdades culturales en el ingreso a la universidad. Un estudio de caso en psicología de la Universidad de Congreso
title_fullStr Desigualdades culturales en el ingreso a la universidad. Un estudio de caso en psicología de la Universidad de Congreso
title_full_unstemmed Desigualdades culturales en el ingreso a la universidad. Un estudio de caso en psicología de la Universidad de Congreso
title_sort desigualdades culturales en el ingreso a la universidad. un estudio de caso en psicología de la universidad de congreso
description The article examines the inequalities of cultural capital among first-year Psychology students at the Congreso University, in San Juan. The research is based on a situated practice and is part of the final integrative work of the University-level Teaching Specialization Program at the National University of San Juan (UNSJ). The study reveals that the cultural capital inequalities that students bring to university have a significant impact on the learning process from the outset and create difficulties in students’ understanding of theoretical content and in the actual implementation of the academic program.  The research also highlights the need to adapt pedagogical practices and curricular content to address the cultural diversity of the student body. Consideration of the heterogeneity of students' cultural capital is crucial for reformulating teaching methodologies on the basis of their individual trajectories and for promoting the effective integration of first-year Psychology students into the academic environment, thus reducing inequality gaps. This perspective underpins a proposal for pedagogical intervention which is currently being reviewed and analyzed by the Management Team and the Student Guidance Service (SOE) of the same University
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2024
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/papeles/article/view/14081
work_keys_str_mv AT gutierrezleticia desigualdadesculturalesenelingresoalauniversidadunestudiodecasoenpsicologiadelauniversidaddecongreso
AT gutierrezleticia culturalinequalitiesincollegeadmissionsacasestudyinthepsychologyprogramatthecongresouniversity
first_indexed 2025-02-05T23:06:35Z
last_indexed 2025-02-05T23:06:35Z
_version_ 1823260588617236480