Percepciones sobre la carrera académica en la UNSJ: una encuesta institucional sobre las funciones de ciencia, docencia y extensión universitaria

This paper analyzes the results of a comprehensive survey conducted among teachers at the National University of San Juan (UNSJ) to find out their opinions on their academic trajectories and professional performances. The questionnaire was applied using the Limesurvey computer system and was answere...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Prado, Flavia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2024
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/papeles/article/view/14080
Aporte de:
id I26-R133-article-14080
record_format ojs
spelling I26-R133-article-140802024-12-19T14:40:51Z Percepciones sobre la carrera académica en la UNSJ: una encuesta institucional sobre las funciones de ciencia, docencia y extensión universitaria Perceptions about the academic career at UNSJ: an institutional survey about science, teaching and university extension functions Prado, Flavia academic career university professors teaching survey scientific research university extension carrera académica docentes universitarios encuesta docente investigación científica extensión universitaria This paper analyzes the results of a comprehensive survey conducted among teachers at the National University of San Juan (UNSJ) to find out their opinions on their academic trajectories and professional performances. The questionnaire was applied using the Limesurvey computer system and was answered by a total of 469 people with teaching positions at the institution. The survey sought to (re)cognize teachers' self-perceptions regarding their participation in the different mission functions of the University: teaching, research and extension.  Through exploratory factor analysis (EFA), the dimensions of the survey have tended to group into 3 main factors: type of position and dedication (factor 1); academic training and disciplinary self-assignment (factor 2); articulation with research and extension functions (factor 3). These factors explain, to a large extent, the variability of academic profiles observed, which range from pure teachers, dedicated almost exclusively to teaching tasks, to those who present a more scientific-internationalized orientation or more territorialized via extension. The results allow, precisely, to compare the importance that teachers give to each of the missionary functions of the University and the motivations that lead them to their development within the institution. El presente trabajo analiza los resultados de una encuesta integral realizada a docentes de la Universidad Nacional de San Juan (UNSJ) para conocer su opinión sobre sus trayectorias académicas y desempeños profesionales. El cuestionario fue aplicado mediante el sistema informático Limesurvey y se obtuvieron 469 registros. La encuesta procuró (re)conocer las autopercepciones de docentes respecto a su participación en las diferentes funciones misionales de la Universidad: docencia, investigación y extensión.  Mediante un análisis factorial exploratorio (AFE) las dimensiones de la encuesta han tendido a agruparse en 3 factores principales: tipo de cargo docente y dedicación; formación académica y auto-adscripción disciplinar; articulación con las funciones de investigación y extensión. Estos factores explican, en gran medida, la variabilidad de perfiles académicos observados que oscilan entre docentes puros, dedicados casi exclusivamente a las tareas de enseñanza, y quienes presentan una orientación más científica-internacionalizada o bien más territorializada vía la extensión. Los resultados permiten, precisamente, comparar la importancia otorgada por el cuerpo de profesores a cada una de las funciones misionales de la Universidad y las motivaciones que promovieron su desarrollo dentro de la institución Universidad Nacional del Litoral 2024-12-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/papeles/article/view/14080 10.14409/pc.2024.29.e0048 Papeles del Centro; Vol. 19 Núm. 29 (2024): Papeles del Centro; e0048 Papeles; Vol. 19 No. 29 (2024): Papeles del Centro; e0048 2591-2852 1853-2845 10.14409/pc.2024.29 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/papeles/article/view/14080/19831 Derechos de autor 2024 Flavia Prado https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic academic career
university professors
teaching survey
scientific research
university extension
carrera académica
docentes universitarios
encuesta docente
investigación científica
extensión universitaria
spellingShingle academic career
university professors
teaching survey
scientific research
university extension
carrera académica
docentes universitarios
encuesta docente
investigación científica
extensión universitaria
Prado, Flavia
Percepciones sobre la carrera académica en la UNSJ: una encuesta institucional sobre las funciones de ciencia, docencia y extensión universitaria
topic_facet academic career
university professors
teaching survey
scientific research
university extension
carrera académica
docentes universitarios
encuesta docente
investigación científica
extensión universitaria
author Prado, Flavia
author_facet Prado, Flavia
author_sort Prado, Flavia
title Percepciones sobre la carrera académica en la UNSJ: una encuesta institucional sobre las funciones de ciencia, docencia y extensión universitaria
title_short Percepciones sobre la carrera académica en la UNSJ: una encuesta institucional sobre las funciones de ciencia, docencia y extensión universitaria
title_full Percepciones sobre la carrera académica en la UNSJ: una encuesta institucional sobre las funciones de ciencia, docencia y extensión universitaria
title_fullStr Percepciones sobre la carrera académica en la UNSJ: una encuesta institucional sobre las funciones de ciencia, docencia y extensión universitaria
title_full_unstemmed Percepciones sobre la carrera académica en la UNSJ: una encuesta institucional sobre las funciones de ciencia, docencia y extensión universitaria
title_sort percepciones sobre la carrera académica en la unsj: una encuesta institucional sobre las funciones de ciencia, docencia y extensión universitaria
description This paper analyzes the results of a comprehensive survey conducted among teachers at the National University of San Juan (UNSJ) to find out their opinions on their academic trajectories and professional performances. The questionnaire was applied using the Limesurvey computer system and was answered by a total of 469 people with teaching positions at the institution. The survey sought to (re)cognize teachers' self-perceptions regarding their participation in the different mission functions of the University: teaching, research and extension.  Through exploratory factor analysis (EFA), the dimensions of the survey have tended to group into 3 main factors: type of position and dedication (factor 1); academic training and disciplinary self-assignment (factor 2); articulation with research and extension functions (factor 3). These factors explain, to a large extent, the variability of academic profiles observed, which range from pure teachers, dedicated almost exclusively to teaching tasks, to those who present a more scientific-internationalized orientation or more territorialized via extension. The results allow, precisely, to compare the importance that teachers give to each of the missionary functions of the University and the motivations that lead them to their development within the institution.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2024
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/papeles/article/view/14080
work_keys_str_mv AT pradoflavia percepcionessobrelacarreraacademicaenlaunsjunaencuestainstitucionalsobrelasfuncionesdecienciadocenciayextensionuniversitaria
AT pradoflavia perceptionsabouttheacademiccareeratunsjaninstitutionalsurveyaboutscienceteachinganduniversityextensionfunctions
first_indexed 2025-02-05T23:06:35Z
last_indexed 2025-02-05T23:06:35Z
_version_ 1823260588337266688