El aula, entre la historia y la conmemoración. Reflexiones y propuestas para revisar efemérides decimonónicas desde el profesorado universitario en Historia
In this paper we propose to review some of the national commemorations thatbelong to the nineteenth century. Based on the experience of teaching a degree subject in the History Professorate of the Universidad Nacional de Mar del Plata, we intend to analyse the link between the historical account and...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13915 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-13915 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
commemorations nineteenth century History Professorate efemérides Siglo XIX Profesorado en Historia |
spellingShingle |
commemorations nineteenth century History Professorate efemérides Siglo XIX Profesorado en Historia Mazzoni, María Laura Kloster, Mariano Ignacio El aula, entre la historia y la conmemoración. Reflexiones y propuestas para revisar efemérides decimonónicas desde el profesorado universitario en Historia |
topic_facet |
commemorations nineteenth century History Professorate efemérides Siglo XIX Profesorado en Historia |
author |
Mazzoni, María Laura Kloster, Mariano Ignacio |
author_facet |
Mazzoni, María Laura Kloster, Mariano Ignacio |
author_sort |
Mazzoni, María Laura |
title |
El aula, entre la historia y la conmemoración. Reflexiones y propuestas para revisar efemérides decimonónicas desde el profesorado universitario en Historia |
title_short |
El aula, entre la historia y la conmemoración. Reflexiones y propuestas para revisar efemérides decimonónicas desde el profesorado universitario en Historia |
title_full |
El aula, entre la historia y la conmemoración. Reflexiones y propuestas para revisar efemérides decimonónicas desde el profesorado universitario en Historia |
title_fullStr |
El aula, entre la historia y la conmemoración. Reflexiones y propuestas para revisar efemérides decimonónicas desde el profesorado universitario en Historia |
title_full_unstemmed |
El aula, entre la historia y la conmemoración. Reflexiones y propuestas para revisar efemérides decimonónicas desde el profesorado universitario en Historia |
title_sort |
el aula, entre la historia y la conmemoración. reflexiones y propuestas para revisar efemérides decimonónicas desde el profesorado universitario en historia |
description |
In this paper we propose to review some of the national commemorations thatbelong to the nineteenth century. Based on the experience of teaching a degree subject in the History Professorate of the Universidad Nacional de Mar del Plata, we intend to analyse the link between the historical account and the school act. We believe that the event can be resignified as a moment of visibility of relegated actors, phenomena and concepts. Based on this assumption, we aim to analyze three key aspects that are developed in the sections of this paper. First, we examine how certain ephemeris are established and the role of historians in this process. Then, we critically evaluate both the anniversaries and the educational purpose of the teaching of history in secondary education. Finally, through concrete cases, we observe how the commemorations of these dates can offer new perspectives and meanings. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2024 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13915 |
work_keys_str_mv |
AT mazzonimarialaura elaulaentrelahistoriaylaconmemoracionreflexionesypropuestaspararevisarefemeridesdecimononicasdesdeelprofesoradouniversitarioenhistoria AT klostermarianoignacio elaulaentrelahistoriaylaconmemoracionreflexionesypropuestaspararevisarefemeridesdecimononicasdesdeelprofesoradouniversitarioenhistoria AT mazzonimarialaura theclassroombetweenhistoryandconmemorationreflectionsandproposalstoreviewnineteenthcenturyanniversariesfromuniversityhistoryprofessors AT klostermarianoignacio theclassroombetweenhistoryandconmemorationreflectionsandproposalstoreviewnineteenthcenturyanniversariesfromuniversityhistoryprofessors |
first_indexed |
2025-02-05T23:06:18Z |
last_indexed |
2025-02-05T23:06:18Z |
_version_ |
1823260571012694016 |
spelling |
I26-R133-article-139152024-12-18T12:15:03Z El aula, entre la historia y la conmemoración. Reflexiones y propuestas para revisar efemérides decimonónicas desde el profesorado universitario en Historia The classroom, between history and conmemoration. Reflections and proposals to review nineteenth-century anniversaries from university history professors Mazzoni, María Laura Kloster, Mariano Ignacio commemorations nineteenth century History Professorate efemérides Siglo XIX Profesorado en Historia In this paper we propose to review some of the national commemorations thatbelong to the nineteenth century. Based on the experience of teaching a degree subject in the History Professorate of the Universidad Nacional de Mar del Plata, we intend to analyse the link between the historical account and the school act. We believe that the event can be resignified as a moment of visibility of relegated actors, phenomena and concepts. Based on this assumption, we aim to analyze three key aspects that are developed in the sections of this paper. First, we examine how certain ephemeris are established and the role of historians in this process. Then, we critically evaluate both the anniversaries and the educational purpose of the teaching of history in secondary education. Finally, through concrete cases, we observe how the commemorations of these dates can offer new perspectives and meanings. En este trabajo proponemos revisar algunas de las conmemoraciones patrias de las efemérides del siglo XIX. A partir de la experiencia del dictado de una materia de grado en el Profesorado de Historia de la Universidad Nacional de Mar del Plata, buscamos analizar el vínculo entre el relato histórico y el acto escolar. Consideramos que la efeméride puede ser resignificada como momento de visibilización de actores, fenómenos y conceptos relegados. A partir de este supuesto, nuestro objetivo es analizar tres aspectos clave que se desarrollan en las secciones de este trabajo. Primero, examinamos cómo se establecen ciertas efemérides y el papel de los historiadores en este proceso. Luego, evaluamos críticamente tanto las efemérides como el propósito educativo de la enseñanza de la historia en la educación secundaria. Finalmente, a través de casos concretos, observamos cómo las conmemoraciones de estas fechas pueden ofrecer nuevas perspectivas y significados. In this paper, we propose to review some of the national commemorations thatbelong to the nineteenth century. Based on the experience of teaching a degree subject in the History Professorate of the Universidad Nacional de Mar del Plata, we intend to analyze the link between the historical account and the school act. We believe that the event can be resignified as a moment of visibility of relegated actors, phenomena and concepts. Based on this assumption, we aim to analyze three key aspects that are developed in the sections of this paper. First, we examine how certain ephemeris are established, and the role of historians in this process. Then, we critically evaluate both the anniversaries and the educational purpose of the teaching of history in secondary education. Finally, through concrete cases, we observe how the commemorations of these dates can offer new perspectives and meanings. Universidad Nacional del Litoral 2024-12-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13915 10.14409/cya.2024.39.e0046 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 39 (2024): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0046 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 39 (2024): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0046 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 39 (2024): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0046 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.2024.39 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13915/19787 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13915/19788 Derechos de autor 2024 Clío & Asociados. La historia enseñada |