Knowledge production processes: situated learning and communities of practice in Antarctica: Aprendizajes situados y comunidades de práctica en Antártida

This paper is situated in the debates around learning processes. We place ourselves in a perspective of analysis that reflects on everyday situated practice and we understand that all knowledge construction processes occur in a relational framework that provides conditions of possibility for learnin...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Fabrizio, Maria Laura
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2024
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/13772
Aporte de:
id I26-R133-article-13772
record_format ojs
spelling I26-R133-article-137722025-08-11T13:31:33Z Knowledge production processes: situated learning and communities of practice in Antarctica: Aprendizajes situados y comunidades de práctica en Antártida Procesos de producción de conocimiento: Aprendizajes situados y comunidades de práctica en Antártida Fabrizio, Maria Laura Antarctica communities of practice production of knowledge situated learning Antártida comunidades de práctica producción de conocimiento aprendizajes situados This paper is situated in the debates around learning processes. We place ourselves in a perspective of analysis that reflects on everyday situated practice and we understand that all knowledge construction processes occur in a relational framework that provides conditions of possibility for learning, including historical practices, artefacts and routines that can be accumulated and used later. From a historical ethnographic perspective, we analyse the modalities of knowledge construction that occur in Antarctica. We investigate the practices developed by scientist and technician personal, considering the circulation of knowledge, routines and use of artefacts and the development of communities of practice. We assume that all activity, including learning, is situated in and made of relationships between people, contexts and practices. In this way, we analyse how these relationships are configured considering the different backgrounds and trajectories of the subjects, variables such as the ‘Antarctic experience’, the number of research campaigns carried out, among others. Este trabajo se ubica en los debates en torno a los procesos de aprendizaje. Nos situamos en una perspectiva de análisis que reflexiona sobre la práctica cotidiana situada y entendemos que todo proceso de construcción de conocimiento ocurre en un entramado relacional que otorga condiciones de posibilidad al aprendizaje incluyendo prácticas, artefactos y rutinas históricas que pueden ser acumuladas y utilizadas con posterioridad. Desde una perspectiva histórico etnográfica, analizamos las modalidades de construcción de conocimiento que ocurren en Antártida. Indagamos en las prácticas desarrolladas por personal científico y técnico, considerando la circulación de saberes, rutinas y utilización de artefactos y el desarrollo de comunidades de práctica. Suponemos que toda actividad, incluida el aprendizaje, está situada en y hecha de las relaciones entre personas, contextos y prácticas. De este modo, analizamos cómo se configuran dichas relaciones tomando en cuenta las diversas formaciones y trayectorias de los sujetos, variables como la “experiencia antártica”, la cantidad de campañas de investigación realizadas, entre otras cuestiones. Universidad Nacional del Litoral 2024-12-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Research articles evaluated by double blind Artículos de investigación evaluados por doble ciego texto application/pdf application/epub+zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/13772 10.14409/ie.2024.21.e0076 Itinerarios Educativos; n. 21 (2024): Itinerarios Educativos Nro 21 ; e0076 Itinerarios Educativos; No. 21 (2024): Itinerarios Educativos Nro 21 ; e0076 Itinerarios Educativos; Núm. 21 (2024): Itinerarios Educativos Nro 21 ; e0076 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2024.21 es https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/13772/19879 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/13772/19880 Derechos de autor 2024 Itinerarios Educativos
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic Antarctica
communities of practice
production of knowledge
situated learning
Antártida
comunidades de práctica
producción de conocimiento
aprendizajes situados
spellingShingle Antarctica
communities of practice
production of knowledge
situated learning
Antártida
comunidades de práctica
producción de conocimiento
aprendizajes situados
Fabrizio, Maria Laura
Knowledge production processes: situated learning and communities of practice in Antarctica: Aprendizajes situados y comunidades de práctica en Antártida
topic_facet Antarctica
communities of practice
production of knowledge
situated learning
Antártida
comunidades de práctica
producción de conocimiento
aprendizajes situados
author Fabrizio, Maria Laura
author_facet Fabrizio, Maria Laura
author_sort Fabrizio, Maria Laura
title Knowledge production processes: situated learning and communities of practice in Antarctica: Aprendizajes situados y comunidades de práctica en Antártida
title_short Knowledge production processes: situated learning and communities of practice in Antarctica: Aprendizajes situados y comunidades de práctica en Antártida
title_full Knowledge production processes: situated learning and communities of practice in Antarctica: Aprendizajes situados y comunidades de práctica en Antártida
title_fullStr Knowledge production processes: situated learning and communities of practice in Antarctica: Aprendizajes situados y comunidades de práctica en Antártida
title_full_unstemmed Knowledge production processes: situated learning and communities of practice in Antarctica: Aprendizajes situados y comunidades de práctica en Antártida
title_sort knowledge production processes: situated learning and communities of practice in antarctica: aprendizajes situados y comunidades de práctica en antártida
description This paper is situated in the debates around learning processes. We place ourselves in a perspective of analysis that reflects on everyday situated practice and we understand that all knowledge construction processes occur in a relational framework that provides conditions of possibility for learning, including historical practices, artefacts and routines that can be accumulated and used later. From a historical ethnographic perspective, we analyse the modalities of knowledge construction that occur in Antarctica. We investigate the practices developed by scientist and technician personal, considering the circulation of knowledge, routines and use of artefacts and the development of communities of practice. We assume that all activity, including learning, is situated in and made of relationships between people, contexts and practices. In this way, we analyse how these relationships are configured considering the different backgrounds and trajectories of the subjects, variables such as the ‘Antarctic experience’, the number of research campaigns carried out, among others.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2024
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/index/article/view/13772
work_keys_str_mv AT fabriziomarialaura knowledgeproductionprocessessituatedlearningandcommunitiesofpracticeinantarcticaaprendizajessituadosycomunidadesdepracticaenantartida
AT fabriziomarialaura procesosdeproducciondeconocimientoaprendizajessituadosycomunidadesdepracticaenantartida
first_indexed 2025-02-05T23:06:08Z
last_indexed 2025-09-15T05:01:58Z
_version_ 1843304877106659328