Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario?

Many disciplinary contents can be communicated more efficiently by using multiple languages. This multimodality has led to the emergence of hypermedia teaching materials, which offer educational content through different semiotic modes and are characterized by being interactive, susceptible to being...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Rudi, Juan Manuel, Gatti, Paula Inés, Reyes, María Silvina
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2024
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744
Aporte de:
id I26-R133-article-13744
record_format ojs
spelling I26-R133-article-137442024-12-18T14:22:42Z Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario? Hypermedia digital materials: a new way of teaching and learning in the university environment? Rudi, Juan Manuel Gatti, Paula Inés Reyes, María Silvina materiales digitales hipermediales Química Orgánica enseñanza universitaria hypermedia digital materials Organic Chemistry university education Many disciplinary contents can be communicated more efficiently by using multiple languages. This multimodality has led to the emergence of hypermedia teaching materials, which offer educational content through different semiotic modes and are characterized by being interactive, susceptible to being modified and flexible in their path, allowing the user to navigate the resource from one non-linear way. This article reflects on the usefulness of this type of educational materials in the university environment, through the description of two examples designed to address the structuring contents of Organic Chemistry in different undergraduate courses at the Universidad Nacional del Litoral. The characteristics of the current student body merit an in-depth analysis of educational practices and the materials used, encouraging the development of new quality resources that stimulate the creative capacity of teachers for the communication of information. In this way, its impact on the learning process can be evaluated in the future. Numerosos contenidos disciplinares pueden comunicarse de manera más eficiente recurriendo a la utilización de múltiples lenguajes. Esta multimodalidad ha propiciado el surgimiento de los materiales didácticos hipermediales, que ofrecen contenidos educativos a través de diferentes modos semióticos y que se caracterizan por ser interactivos, susceptibles de ser modificados y flexibles en su recorrido, permitiendo a la persona usuaria transitar el recurso de una manera no lineal. En este artículo se reflexiona sobre la utilidad de este tipo de materiales educativos en el ámbito universitario, mediante la descripción de dos ejemplos diseñados para el abordaje de contenidos estructurantes de la Química Orgánica en diferentes carreras de grado de la Universidad Nacional del Litoral. Las características del estudiantado actual ameritan realizar un análisis profundo de las prácticas educativas y de los materiales utilizados, incentivando el desarrollo de nuevos recursos de calidad y que estimulen la capacidad creativa del profesorado para la comunicación de la información. De esta manera, se podrá evaluar a futuro su impacto en el proceso de aprendizaje. Universidad Nacional del Litoral 2024-12-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/epub+zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744 10.14409/au.2024.25.e0050 Aula Universitaria; Núm. 25 (2024): Aula Universitaria; e0050 Aula Universitaria; No. 25 (2024): Aula Universitaria; e0050 2362-3330 1514-2566 10.14409/au.2024.25 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744/19825 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744/19580 Derechos de autor 2024 Aula Universitaria
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic materiales digitales hipermediales
Química Orgánica
enseñanza universitaria
hypermedia digital materials
Organic Chemistry
university education
spellingShingle materiales digitales hipermediales
Química Orgánica
enseñanza universitaria
hypermedia digital materials
Organic Chemistry
university education
Rudi, Juan Manuel
Gatti, Paula Inés
Reyes, María Silvina
Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario?
topic_facet materiales digitales hipermediales
Química Orgánica
enseñanza universitaria
hypermedia digital materials
Organic Chemistry
university education
author Rudi, Juan Manuel
Gatti, Paula Inés
Reyes, María Silvina
author_facet Rudi, Juan Manuel
Gatti, Paula Inés
Reyes, María Silvina
author_sort Rudi, Juan Manuel
title Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario?
title_short Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario?
title_full Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario?
title_fullStr Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario?
title_full_unstemmed Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario?
title_sort materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario?
description Many disciplinary contents can be communicated more efficiently by using multiple languages. This multimodality has led to the emergence of hypermedia teaching materials, which offer educational content through different semiotic modes and are characterized by being interactive, susceptible to being modified and flexible in their path, allowing the user to navigate the resource from one non-linear way. This article reflects on the usefulness of this type of educational materials in the university environment, through the description of two examples designed to address the structuring contents of Organic Chemistry in different undergraduate courses at the Universidad Nacional del Litoral. The characteristics of the current student body merit an in-depth analysis of educational practices and the materials used, encouraging the development of new quality resources that stimulate the creative capacity of teachers for the communication of information. In this way, its impact on the learning process can be evaluated in the future.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2024
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744
work_keys_str_mv AT rudijuanmanuel materialesdigitaleshipermedialesunanuevamaneradeensenaryaprenderenelambitouniversitario
AT gattipaulaines materialesdigitaleshipermedialesunanuevamaneradeensenaryaprenderenelambitouniversitario
AT reyesmariasilvina materialesdigitaleshipermedialesunanuevamaneradeensenaryaprenderenelambitouniversitario
AT rudijuanmanuel hypermediadigitalmaterialsanewwayofteachingandlearningintheuniversityenvironment
AT gattipaulaines hypermediadigitalmaterialsanewwayofteachingandlearningintheuniversityenvironment
AT reyesmariasilvina hypermediadigitalmaterialsanewwayofteachingandlearningintheuniversityenvironment
first_indexed 2025-02-05T23:06:06Z
last_indexed 2025-02-05T23:06:06Z
_version_ 1823260558744354816