Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario?
Many disciplinary contents can be communicated more efficiently by using multiple languages. This multimodality has led to the emergence of hypermedia teaching materials, which offer educational content through different semiotic modes and are characterized by being interactive, susceptible to being...
Guardado en:
| Autores principales: | , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2024
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-13744 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-137442024-12-18T14:22:42Z Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario? Hypermedia digital materials: a new way of teaching and learning in the university environment? Rudi, Juan Manuel Gatti, Paula Inés Reyes, María Silvina materiales digitales hipermediales Química Orgánica enseñanza universitaria hypermedia digital materials Organic Chemistry university education Many disciplinary contents can be communicated more efficiently by using multiple languages. This multimodality has led to the emergence of hypermedia teaching materials, which offer educational content through different semiotic modes and are characterized by being interactive, susceptible to being modified and flexible in their path, allowing the user to navigate the resource from one non-linear way. This article reflects on the usefulness of this type of educational materials in the university environment, through the description of two examples designed to address the structuring contents of Organic Chemistry in different undergraduate courses at the Universidad Nacional del Litoral. The characteristics of the current student body merit an in-depth analysis of educational practices and the materials used, encouraging the development of new quality resources that stimulate the creative capacity of teachers for the communication of information. In this way, its impact on the learning process can be evaluated in the future. Numerosos contenidos disciplinares pueden comunicarse de manera más eficiente recurriendo a la utilización de múltiples lenguajes. Esta multimodalidad ha propiciado el surgimiento de los materiales didácticos hipermediales, que ofrecen contenidos educativos a través de diferentes modos semióticos y que se caracterizan por ser interactivos, susceptibles de ser modificados y flexibles en su recorrido, permitiendo a la persona usuaria transitar el recurso de una manera no lineal. En este artículo se reflexiona sobre la utilidad de este tipo de materiales educativos en el ámbito universitario, mediante la descripción de dos ejemplos diseñados para el abordaje de contenidos estructurantes de la Química Orgánica en diferentes carreras de grado de la Universidad Nacional del Litoral. Las características del estudiantado actual ameritan realizar un análisis profundo de las prácticas educativas y de los materiales utilizados, incentivando el desarrollo de nuevos recursos de calidad y que estimulen la capacidad creativa del profesorado para la comunicación de la información. De esta manera, se podrá evaluar a futuro su impacto en el proceso de aprendizaje. Universidad Nacional del Litoral 2024-12-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/epub+zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744 10.14409/au.2024.25.e0050 Aula Universitaria; Núm. 25 (2024): Aula Universitaria; e0050 Aula Universitaria; No. 25 (2024): Aula Universitaria; e0050 2362-3330 1514-2566 10.14409/au.2024.25 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744/19825 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744/19580 Derechos de autor 2024 Aula Universitaria |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
materiales digitales hipermediales Química Orgánica enseñanza universitaria hypermedia digital materials Organic Chemistry university education |
| spellingShingle |
materiales digitales hipermediales Química Orgánica enseñanza universitaria hypermedia digital materials Organic Chemistry university education Rudi, Juan Manuel Gatti, Paula Inés Reyes, María Silvina Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario? |
| topic_facet |
materiales digitales hipermediales Química Orgánica enseñanza universitaria hypermedia digital materials Organic Chemistry university education |
| author |
Rudi, Juan Manuel Gatti, Paula Inés Reyes, María Silvina |
| author_facet |
Rudi, Juan Manuel Gatti, Paula Inés Reyes, María Silvina |
| author_sort |
Rudi, Juan Manuel |
| title |
Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario? |
| title_short |
Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario? |
| title_full |
Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario? |
| title_fullStr |
Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario? |
| title_full_unstemmed |
Materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario? |
| title_sort |
materiales digitales hipermediales: ¿una nueva manera de enseñar y aprender en el ámbito universitario? |
| description |
Many disciplinary contents can be communicated more efficiently by using multiple languages. This multimodality has led to the emergence of hypermedia teaching materials, which offer educational content through different semiotic modes and are characterized by being interactive, susceptible to being modified and flexible in their path, allowing the user to navigate the resource from one non-linear way. This article reflects on the usefulness of this type of educational materials in the university environment, through the description of two examples designed to address the structuring contents of Organic Chemistry in different undergraduate courses at the Universidad Nacional del Litoral. The characteristics of the current student body merit an in-depth analysis of educational practices and the materials used, encouraging the development of new quality resources that stimulate the creative capacity of teachers for the communication of information. In this way, its impact on the learning process can be evaluated in the future. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2024 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/13744 |
| work_keys_str_mv |
AT rudijuanmanuel materialesdigitaleshipermedialesunanuevamaneradeensenaryaprenderenelambitouniversitario AT gattipaulaines materialesdigitaleshipermedialesunanuevamaneradeensenaryaprenderenelambitouniversitario AT reyesmariasilvina materialesdigitaleshipermedialesunanuevamaneradeensenaryaprenderenelambitouniversitario AT rudijuanmanuel hypermediadigitalmaterialsanewwayofteachingandlearningintheuniversityenvironment AT gattipaulaines hypermediadigitalmaterialsanewwayofteachingandlearningintheuniversityenvironment AT reyesmariasilvina hypermediadigitalmaterialsanewwayofteachingandlearningintheuniversityenvironment |
| first_indexed |
2025-02-05T23:06:06Z |
| last_indexed |
2025-02-05T23:06:06Z |
| _version_ |
1823260558744354816 |