Articulación entre arte y vida: una lectura política de la conceptualización del diseño de Tomás Maldonado (1948‒1954)
The work proposes a political approach of the emergence of design in Argentina, focused on the figure of Tomás Maldonado. The periodization (1948‒1954) begins with his expulsion from the Argentine Communist Party and addresses a turning point in his activity and thought, which leads him to share his...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/13562 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-13562 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-135622024-07-28T00:25:25Z Articulación entre arte y vida: una lectura política de la conceptualización del diseño de Tomás Maldonado (1948‒1954) Articulation between art and life: a political reading of the conceptualization of the design of Tomás Maldonado (1948‒1954) Brandoni, Ana Maldonado design architecture neo‒avant‒garde Argentina Maldonado diseño arquitectura neovanguardia Argentina The work proposes a political approach of the emergence of design in Argentina, focused on the figure of Tomás Maldonado. The periodization (1948‒1954) begins with his expulsion from the Argentine Communist Party and addresses a turning point in his activity and thought, which leads him to share his interest in painting with design and architecture. Part of the historiography interprets this inflection as a sign of Maldonado's disenchantment with political commitment and social change, constructing an idea of design as apolitical. We support the hypothesis that, although far from partisanship, Maldonado’s reflections aim to sustain a program of articulation between art and life through design. In this sense, the objective is to propose a more comprehensive look at design that brings together aesthetic experimentations and ideological positions as intrinsic components of an indivisible whole. For this, it is productive to think of design as a neo‒avant‒garde, a term that, without attempting to classify this experience, allows valuable contributions from different art theorists to be introduced, while avoiding falling into certain canonical narratives with a depoliticizing tendency that led to minimize or exclude this dimension from their production. El trabajo propone una lectura en clave política del surgimiento del diseño en Argentina, enfocado en la figura de Tomás Maldonado. La periodización (1948‒1954) inicia con su expulsión del Partido Comunista Argentino y aborda un momento de inflexión en su actividad y pensamiento, que lo lleva a compartir su interés por la pintura con el diseño y la arquitectura. Parte de la historiografía interpreta esta inflexión como una señal del desencanto de Maldonado hacia el compromiso político y el cambio social, construyendo una idea del diseño como apolítico. Sostenemos la hipótesis de que, aunque alejado del partidismo, las reflexiones de Maldonado apuestan a sostener un programa de articulación entre arte y vida a través del diseño. En este sentido, el objetivo es proponer una mirada más integral sobre el diseño que reúna las experimentaciones estéticas y los posicionamientos ideológicos como componentes intrínsecos de un todo indivisible. Para esto, resulta productivo pensar el diseño como una neovanguardia, un término que, sin intensiones de catalogar o encasillar esta experiencia, permite introducir aportes de distintos teóricos del arte, a la vez que evita caer en ciertos relatos canónicos de tendencia despolitizadora que tienden a minimizar o excluir esta dimensión de sus relatos. Universidad Nacional del Litoral 2024-05-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/13562 10.14409/eltaco.10.19.e0141 El Taco en la Brea; Núm. 19 (10): El taco en la brea; e0141 El Taco en la Brea; No. 19 (10): El taco en la brea; e0141 2362-4191 10.14409/eltaco.10.19 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/13562/18955 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/13562/19233 Derechos de autor 2024 El Taco en la Brea |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Maldonado design architecture neo‒avant‒garde Argentina Maldonado diseño arquitectura neovanguardia Argentina |
spellingShingle |
Maldonado design architecture neo‒avant‒garde Argentina Maldonado diseño arquitectura neovanguardia Argentina Brandoni, Ana Articulación entre arte y vida: una lectura política de la conceptualización del diseño de Tomás Maldonado (1948‒1954) |
topic_facet |
Maldonado design architecture neo‒avant‒garde Argentina Maldonado diseño arquitectura neovanguardia Argentina |
author |
Brandoni, Ana |
author_facet |
Brandoni, Ana |
author_sort |
Brandoni, Ana |
title |
Articulación entre arte y vida: una lectura política de la conceptualización del diseño de Tomás Maldonado (1948‒1954) |
title_short |
Articulación entre arte y vida: una lectura política de la conceptualización del diseño de Tomás Maldonado (1948‒1954) |
title_full |
Articulación entre arte y vida: una lectura política de la conceptualización del diseño de Tomás Maldonado (1948‒1954) |
title_fullStr |
Articulación entre arte y vida: una lectura política de la conceptualización del diseño de Tomás Maldonado (1948‒1954) |
title_full_unstemmed |
Articulación entre arte y vida: una lectura política de la conceptualización del diseño de Tomás Maldonado (1948‒1954) |
title_sort |
articulación entre arte y vida: una lectura política de la conceptualización del diseño de tomás maldonado (1948‒1954) |
description |
The work proposes a political approach of the emergence of design in Argentina, focused on the figure of Tomás Maldonado. The periodization (1948‒1954) begins with his expulsion from the Argentine Communist Party and addresses a turning point in his activity and thought, which leads him to share his interest in painting with design and architecture. Part of the historiography interprets this inflection as a sign of Maldonado's disenchantment with political commitment and social change, constructing an idea of design as apolitical. We support the hypothesis that, although far from partisanship, Maldonado’s reflections aim to sustain a program of articulation between art and life through design. In this sense, the objective is to propose a more comprehensive look at design that brings together aesthetic experimentations and ideological positions as intrinsic components of an indivisible whole. For this, it is productive to think of design as a neo‒avant‒garde, a term that, without attempting to classify this experience, allows valuable contributions from different art theorists to be introduced, while avoiding falling into certain canonical narratives with a depoliticizing tendency that led to minimize or exclude this dimension from their production. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2024 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ElTacoenlaBrea/article/view/13562 |
work_keys_str_mv |
AT brandoniana articulacionentrearteyvidaunalecturapoliticadelaconceptualizaciondeldisenodetomasmaldonado19481954 AT brandoniana articulationbetweenartandlifeapoliticalreadingoftheconceptualizationofthedesignoftomasmaldonado19481954 |
first_indexed |
2024-08-13T20:39:42Z |
last_indexed |
2024-08-13T20:39:42Z |
_version_ |
1807306281327788032 |