Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular
This article arises in the development of the author's doctoral thesis and his practice as a basic secondary education teacher in a public school in Bogotá, Colombia. The article presents the main elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history....
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2024
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-13535 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-135352024-08-04T14:39:53Z Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular Radical political education and recent history: elements of a curricular proposal Ardila Peñuela, Oscar Andrés educación política radical historia reciente radical political education recent history This article arises in the development of the author's doctoral thesis and his practice as a basic secondary education teacher in a public school in Bogotá, Colombia. The article presents the main elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history. To do this, it initially addresses the opinion of Latin Americans about democracy as a form of government and points out the growing support for authoritarian political systems. Subsequently, he proposes the conception of radical political education from which the present curricular proposal is developed, in the context of the trends around political education in Colombia. Then, he proposes a series of possible connections between the perspective of recent history and radical political education, to finally describe the elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history. Este artículo surge en el desarrollo de la tesis doctoral del autor y de su práctica como docente de educación básica secundaria en una escuela pública de Bogotá, Colombia. El artículo presenta los principales elementos de una propuesta curricular que articule la educación política radical y la historia reciente. Para ello, inicialmente aborda la opinión de los latinoamericanos sobre la democracia como forma de gobierno y señala el creciente respaldo a sistemas políticos autoritarios. Posteriormente plantea la concepción de educación política radical a partir de la cual se elabora la presente propuesta curricular, en el contexto de las tendencias en torno a la educación política en Colombia. Luego, propone una serie de posibles conexiones entre la perspectiva de la historia reciente y la educación política radical, para finalmente describir los elementos de una propuesta curricular que articule la educación política radical y la historia reciente. Universidad Nacional del Litoral 2024-08-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/epub+zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535 10.14409/cya.2024.38.e0036 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 38 (2024): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0036 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 38 (2024): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0036 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 38 (2024): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0036 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.2024.38 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535/19268 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535/19269 Derechos de autor 2024 Clío & Asociados. La historia enseñada |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
educación política radical historia reciente radical political education recent history |
| spellingShingle |
educación política radical historia reciente radical political education recent history Ardila Peñuela, Oscar Andrés Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular |
| topic_facet |
educación política radical historia reciente radical political education recent history |
| author |
Ardila Peñuela, Oscar Andrés |
| author_facet |
Ardila Peñuela, Oscar Andrés |
| author_sort |
Ardila Peñuela, Oscar Andrés |
| title |
Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular |
| title_short |
Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular |
| title_full |
Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular |
| title_fullStr |
Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular |
| title_full_unstemmed |
Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular |
| title_sort |
educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular |
| description |
This article arises in the development of the author's doctoral thesis and his practice as a basic secondary education teacher in a public school in Bogotá, Colombia. The article presents the main elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history. To do this, it initially addresses the opinion of Latin Americans about democracy as a form of government and points out the growing support for authoritarian political systems. Subsequently, he proposes the conception of radical political education from which the present curricular proposal is developed, in the context of the trends around political education in Colombia. Then, he proposes a series of possible connections between the perspective of recent history and radical political education, to finally describe the elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2024 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535 |
| work_keys_str_mv |
AT ardilapenuelaoscarandres educacionpoliticaradicalehistoriarecienteelementosdeunapropuestacurricular AT ardilapenuelaoscarandres radicalpoliticaleducationandrecenthistoryelementsofacurricularproposal |
| first_indexed |
2024-08-13T20:39:39Z |
| last_indexed |
2024-08-13T20:39:39Z |
| _version_ |
1807306278506070016 |