Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular

This article arises in the development of the author's doctoral thesis and his practice as a basic secondary education teacher in a public school in Bogotá, Colombia. The article presents the main elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history....

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Ardila Peñuela, Oscar Andrés
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2024
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535
Aporte de:
id I26-R133-article-13535
record_format ojs
spelling I26-R133-article-135352024-08-04T14:39:53Z Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular Radical political education and recent history: elements of a curricular proposal Ardila Peñuela, Oscar Andrés educación política radical historia reciente radical political education recent history This article arises in the development of the author's doctoral thesis and his practice as a basic secondary education teacher in a public school in Bogotá, Colombia. The article presents the main elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history. To do this, it initially addresses the opinion of Latin Americans about democracy as a form of government and points out the growing support for authoritarian political systems. Subsequently, he proposes the conception of radical political education from which the present curricular proposal is developed, in the context of the trends around political education in Colombia. Then, he proposes a series of possible connections between the perspective of recent history and radical political education, to finally describe the elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history. Este artículo surge en el desarrollo de la tesis doctoral del autor y de su práctica como docente de educación básica secundaria en una escuela pública de Bogotá, Colombia. El artículo presenta los principales elementos de una propuesta curricular que articule la educación política radical y la historia reciente. Para ello, inicialmente aborda la opinión de los latinoamericanos sobre la democracia como forma de gobierno y señala el creciente respaldo a sistemas políticos autoritarios. Posteriormente plantea la concepción de educación política radical a partir de la cual se elabora la presente propuesta curricular, en el contexto de las tendencias en torno a la educación política en Colombia. Luego, propone una serie de posibles conexiones entre la perspectiva de la historia reciente y la educación política radical, para finalmente describir los elementos de una propuesta curricular que articule la educación política radical y la historia reciente. Universidad Nacional del Litoral 2024-08-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/epub+zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535 10.14409/cya.2024.38.e0036 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 38 (2024): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0036 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 38 (2024): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0036 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 38 (2024): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0036 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.2024.38 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535/19268 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535/19269 Derechos de autor 2024 Clío & Asociados. La historia enseñada
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic educación política radical
historia reciente
radical political education
recent history
spellingShingle educación política radical
historia reciente
radical political education
recent history
Ardila Peñuela, Oscar Andrés
Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular
topic_facet educación política radical
historia reciente
radical political education
recent history
author Ardila Peñuela, Oscar Andrés
author_facet Ardila Peñuela, Oscar Andrés
author_sort Ardila Peñuela, Oscar Andrés
title Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular
title_short Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular
title_full Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular
title_fullStr Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular
title_full_unstemmed Educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular
title_sort educación política radical e historia reciente: elementos de una propuesta curricular
description This article arises in the development of the author's doctoral thesis and his practice as a basic secondary education teacher in a public school in Bogotá, Colombia. The article presents the main elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history. To do this, it initially addresses the opinion of Latin Americans about democracy as a form of government and points out the growing support for authoritarian political systems. Subsequently, he proposes the conception of radical political education from which the present curricular proposal is developed, in the context of the trends around political education in Colombia. Then, he proposes a series of possible connections between the perspective of recent history and radical political education, to finally describe the elements of a curricular proposal that articulates radical political education and recent history.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2024
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13535
work_keys_str_mv AT ardilapenuelaoscarandres educacionpoliticaradicalehistoriarecienteelementosdeunapropuestacurricular
AT ardilapenuelaoscarandres radicalpoliticaleducationandrecenthistoryelementsofacurricularproposal
first_indexed 2024-08-13T20:39:39Z
last_indexed 2024-08-13T20:39:39Z
_version_ 1807306278506070016