Modalidades de relaciones causales que establecen estudiantes de primaria a partir de la lectura de un texto de contenido histórico
This study aimed to analyze the ways in which sixth-grade elementary school students reflected on historical causality through the establishment of relationships resulting from a reading activity. A qualitative exploratory study was conducted involving nine sixth-grade students from Guanajuato, Mexi...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13050 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-13050 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-130502023-12-12T00:47:08Z Modalidades de relaciones causales que establecen estudiantes de primaria a partir de la lectura de un texto de contenido histórico Modalities of causal relations established by elementary school students based on the reading of a text with historical content Torres Hernández, Juan Guillermo historical thinking relation causality reading pensamiento histórico relación causalidad lectura This study aimed to analyze the ways in which sixth-grade elementary school students reflected on historical causality through the establishment of relationships resulting from a reading activity. A qualitative exploratory study was conducted involving nine sixth-grade students from Guanajuato, Mexico. Individual interviews were conducted using a semi-structured interview protocol aimed at delving into the causal interpretations suggested by the students. The results revealed six modalities of causal relationship, four of which contained temporal features, one contained semantic and pragmatic elements, and one was constructed considering the placement of events in the text. The narrative and discursive aspects of the causal relationships established by the students are discussed, as well as some reflections on approaching history through reading texts. Este trabajo tuvo por objetivo analizar las maneras en que alumnos de sexto grado de primaria reflexionaban sobre la causalidad histórica a partir del establecimiento de relaciones producto de una actividad de lectura. Se realizó un estudio cualitativo de corte exploratorio donde participaron nueve alumnos de sexto grado de primaria de Guanajuato, México. Se realizaron entrevistas individuales utilizando un protocolo de entrevista semiestructurada basado en ahondar en las interpretaciones causales sugeridas por los estudiantes. Los resultados mostraron seis modalidades de relación causal de las cuales cuatro contenían rasgos de temporalidad, otra contenía elementos semánticos y pragmáticos y una más se construía considerando la posición de los hechos en el texto. Se discuten los aspectos narrativos y discursivos de las relaciones causales que establecen los estudiantes, así como algunas reflexiones en torno a la aproximación de la historia a partir de la lectura de textos. Universidad Nacional del Litoral 2023-12-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/zip text/html https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13050 10.14409/cya.2023.37.e0027 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 37 (2023): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0027 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 37 (2023): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0027 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 37 (2023): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0027 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.2023.37 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13050/18545 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13050/18546 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13050/18547 Derechos de autor 2023 Clío & Asociados. La historia enseñada |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
historical thinking relation causality reading pensamiento histórico relación causalidad lectura |
spellingShingle |
historical thinking relation causality reading pensamiento histórico relación causalidad lectura Torres Hernández, Juan Guillermo Modalidades de relaciones causales que establecen estudiantes de primaria a partir de la lectura de un texto de contenido histórico |
topic_facet |
historical thinking relation causality reading pensamiento histórico relación causalidad lectura |
author |
Torres Hernández, Juan Guillermo |
author_facet |
Torres Hernández, Juan Guillermo |
author_sort |
Torres Hernández, Juan Guillermo |
title |
Modalidades de relaciones causales que establecen estudiantes de primaria a partir de la lectura de un texto de contenido histórico |
title_short |
Modalidades de relaciones causales que establecen estudiantes de primaria a partir de la lectura de un texto de contenido histórico |
title_full |
Modalidades de relaciones causales que establecen estudiantes de primaria a partir de la lectura de un texto de contenido histórico |
title_fullStr |
Modalidades de relaciones causales que establecen estudiantes de primaria a partir de la lectura de un texto de contenido histórico |
title_full_unstemmed |
Modalidades de relaciones causales que establecen estudiantes de primaria a partir de la lectura de un texto de contenido histórico |
title_sort |
modalidades de relaciones causales que establecen estudiantes de primaria a partir de la lectura de un texto de contenido histórico |
description |
This study aimed to analyze the ways in which sixth-grade elementary school students reflected on historical causality through the establishment of relationships resulting from a reading activity. A qualitative exploratory study was conducted involving nine sixth-grade students from Guanajuato, Mexico. Individual interviews were conducted using a semi-structured interview protocol aimed at delving into the causal interpretations suggested by the students. The results revealed six modalities of causal relationship, four of which contained temporal features, one contained semantic and pragmatic elements, and one was constructed considering the placement of events in the text. The narrative and discursive aspects of the causal relationships established by the students are discussed, as well as some reflections on approaching history through reading texts. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2023 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/13050 |
work_keys_str_mv |
AT torreshernandezjuanguillermo modalidadesderelacionescausalesqueestablecenestudiantesdeprimariaapartirdelalecturadeuntextodecontenidohistorico AT torreshernandezjuanguillermo modalitiesofcausalrelationsestablishedbyelementaryschoolstudentsbasedonthereadingofatextwithhistoricalcontent |
first_indexed |
2024-08-13T20:39:15Z |
last_indexed |
2024-08-13T20:39:15Z |
_version_ |
1807306252785549312 |