Acciones universitarias para el desarrollo emprendedor: Un análisis comparativo
For several decades, universities have carried out various activities aimed at promoting the entrepreneurial development of their students in a complex, volatile context, with a growing technological and digital impact on the world of work. Consequently, entrepreneurial education has gradually becom...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Ediciones UNL
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/13049 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-13049 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-130492024-08-15T01:16:27Z Acciones universitarias para el desarrollo emprendedor: Un análisis comparativo University Actions for Entrepreneurial Development: a Comparative Analysis: Un análisis comparativo Ações universitárias para o desenvolvimento empreendedor: uma análise comparativa: Un análisis comparativo Braidot, Nestor Bruno Cardozo, Alejandro Pablo César, Rubén Entrepreneurial education Entrepreneurship Entrepreneurial university Emprendimiento Educación emprendedora, Emprendimiento, Universidad Emprendedora Educação empreendedora Empreendedorismo Universidade Empreendedora For several decades, universities have carried out various activities aimed at promoting the entrepreneurial development of their students in a complex, volatile context, with a growing technological and digital impact on the world of work. Consequently, entrepreneurial education has gradually become a specific discipline. Within this framework, this work has two main objectives: to delve into the main characteristics of entrepreneurial education, the design and contents of the usual academic offerings and the profiles required for participating teaching staff; and to carry out a comparative analysis of the activities within this field Argentinian public and private universities are involved in. The data collected revealed the lack of impact measurement as the greatest weakness of the actions undertaken. Há várias décadas que as universidades realizam diversas atividades que visam promover o desenvolvimento empreendedor dos seus estudantes num contexto complexo, volátil e com crescente impacto tecnológico e digital no mundo do trabalho. Como resultado, a educação empreendedora tornou-se uma disciplina específica. Neste contexto, o trabalho teve dois objetivos principais. Aprofundar-se nas principais características da educação empreendedora, na concepção e conteúdo dos programas habitualmente oferecidos e no perfil necessário do corpo docente envolvido; e realizar uma análise comparativa da atividade desenvolvida neste campo pelas universidades argentinas de gestão pública e privada. A pesquisa realizada revelou a falta de medição de impacto como a maior fragilidade das ações empreendidas. Desde hace varias décadas las universidades realizan diversas actividades orientadas a potenciar el desarrollo emprendedor de su alumnado en un contexto complejo, volátil y de creciente impacto tecnológico y digital en el mundo del trabajo. Como derivación la educación emprendedora se ha ido constituyendo en una disciplina específica. En ese marco el trabajo tuvo dos objetivos principales. Profundizar sobre las principales características de la educación emprendedora, el diseño y contenidos de los programas habitualmente ofrecidos y el perfil necesario del profesorado interviniente; y realizar un análisis comparativo de la actividad desarrollada en este campo por universidades argentinas de gestión pública y privada. El relevamiento efectuado puso en evidencia la carencia de medición de impacto como la mayor debilidad de las acciones encaradas. Ediciones UNL 2024-08-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/13049 10.14409/rce.2023.20.e0033 Ciencias Económicas; Vol. 2 Núm. 20 (2023): Revista Ciencias Económicas; e0033 Ciencias Económicas; Vol. 2 No. 20 (2023): Revista Ciencias Económicas; e0033 2362-552X 1666-8359 10.14409/rce.2023.20 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/13049/19300 Derechos de autor 2024 Nestor Bruno Braidot, Alejandro Pablo Cardozo, Rubén César http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Entrepreneurial education Entrepreneurship Entrepreneurial university Emprendimiento Educación emprendedora, Emprendimiento, Universidad Emprendedora Educação empreendedora Empreendedorismo Universidade Empreendedora |
spellingShingle |
Entrepreneurial education Entrepreneurship Entrepreneurial university Emprendimiento Educación emprendedora, Emprendimiento, Universidad Emprendedora Educação empreendedora Empreendedorismo Universidade Empreendedora Braidot, Nestor Bruno Cardozo, Alejandro Pablo César, Rubén Acciones universitarias para el desarrollo emprendedor: Un análisis comparativo |
topic_facet |
Entrepreneurial education Entrepreneurship Entrepreneurial university Emprendimiento Educación emprendedora, Emprendimiento, Universidad Emprendedora Educação empreendedora Empreendedorismo Universidade Empreendedora |
author |
Braidot, Nestor Bruno Cardozo, Alejandro Pablo César, Rubén |
author_facet |
Braidot, Nestor Bruno Cardozo, Alejandro Pablo César, Rubén |
author_sort |
Braidot, Nestor Bruno |
title |
Acciones universitarias para el desarrollo emprendedor: Un análisis comparativo |
title_short |
Acciones universitarias para el desarrollo emprendedor: Un análisis comparativo |
title_full |
Acciones universitarias para el desarrollo emprendedor: Un análisis comparativo |
title_fullStr |
Acciones universitarias para el desarrollo emprendedor: Un análisis comparativo |
title_full_unstemmed |
Acciones universitarias para el desarrollo emprendedor: Un análisis comparativo |
title_sort |
acciones universitarias para el desarrollo emprendedor: un análisis comparativo |
description |
For several decades, universities have carried out various activities aimed at promoting
the entrepreneurial development of their students in a complex, volatile context, with a
growing technological and digital impact on the world of work. Consequently, entrepreneurial education has gradually become a specific discipline. Within this framework, this work has two main objectives: to delve into the main characteristics of entrepreneurial education, the design and contents of the usual academic offerings and the profiles required for participating teaching staff; and to carry out a comparative analysis of the activities within this field Argentinian public and private universities are involved in. The data collected revealed the lack of impact measurement as the greatest weakness of the actions undertaken. |
publisher |
Ediciones UNL |
publishDate |
2024 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/CE/article/view/13049 |
work_keys_str_mv |
AT braidotnestorbruno accionesuniversitariasparaeldesarrolloemprendedorunanalisiscomparativo AT cardozoalejandropablo accionesuniversitariasparaeldesarrolloemprendedorunanalisiscomparativo AT cesarruben accionesuniversitariasparaeldesarrolloemprendedorunanalisiscomparativo AT braidotnestorbruno universityactionsforentrepreneurialdevelopmentacomparativeanalysisunanalisiscomparativo AT cardozoalejandropablo universityactionsforentrepreneurialdevelopmentacomparativeanalysisunanalisiscomparativo AT cesarruben universityactionsforentrepreneurialdevelopmentacomparativeanalysisunanalisiscomparativo AT braidotnestorbruno acoesuniversitariasparaodesenvolvimentoempreendedorumaanalisecomparativaunanalisiscomparativo AT cardozoalejandropablo acoesuniversitariasparaodesenvolvimentoempreendedorumaanalisecomparativaunanalisiscomparativo AT cesarruben acoesuniversitariasparaodesenvolvimentoempreendedorumaanalisecomparativaunanalisiscomparativo |
first_indexed |
2024-09-04T02:30:05Z |
last_indexed |
2024-09-04T02:30:05Z |
_version_ |
1809230861540786176 |