Reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual
This article constitutes a reflection on partial results of an ongoing doctoral thesis. We intend to assess the potential of developments in design methodology studies that were originally discussed at Portsmouth Symposium. These are reviewed and re-signified as alternatives for the construction of...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Arquisur/article/view/12999 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-12999 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
arquitectura cognición educación estrategias educativas formación profesional superior architecture cognition education educational strategies professional training arquitetura cognição ensino estratégias de ensino formação superior |
spellingShingle |
arquitectura cognición educación estrategias educativas formación profesional superior architecture cognition education educational strategies professional training arquitetura cognição ensino estratégias de ensino formação superior Bortolotto, Leonardo Federico Reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual |
topic_facet |
arquitectura cognición educación estrategias educativas formación profesional superior architecture cognition education educational strategies professional training arquitetura cognição ensino estratégias de ensino formação superior |
author |
Bortolotto, Leonardo Federico |
author_facet |
Bortolotto, Leonardo Federico |
author_sort |
Bortolotto, Leonardo Federico |
title |
Reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual |
title_short |
Reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual |
title_full |
Reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual |
title_fullStr |
Reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual |
title_full_unstemmed |
Reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual |
title_sort |
reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual |
description |
This article constitutes a reflection on partial results of an ongoing doctoral thesis. We intend to assess the potential of developments in design methodology studies that were originally discussed at Portsmouth Symposium. These are reviewed and re-signified as alternatives for the construction of didactic strategies in teaching contemporary project practice. Being conceived as a particular dimension of teaching architecture, it constitutes a specific teaching object. Working with design methodology approaches allows us to build some tools for externalizing students’ questions that arise along the practice learning. This also brings out their positions on a project problem and the applied design decisions. This constitutes a series of concrete alternatives for teaching as regards the orientation/guidance to be provided in the development of the skills required for the project practice. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2023 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Arquisur/article/view/12999 |
work_keys_str_mv |
AT bortolottoleonardofederico reflexionesdesdelasmetodologiasdedisenoestrategiasdidacticasenlaensenanzadelapracticaproyectual AT bortolottoleonardofederico reflectionsfromdesignmethodologydidacticstrategiesforprojectpracticesteaching AT bortolottoleonardofederico reflexoesapartirdametodologiaprojetualestrategiasdidaticasnoensinodapraticaprojetual |
first_indexed |
2024-08-13T20:36:56Z |
last_indexed |
2024-08-13T20:36:56Z |
_version_ |
1807306107181334528 |
spelling |
I26-R133-article-129992023-12-20T15:15:55Z Reflexiones desde las metodologías de diseño, estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual Reflections from design methodology, didactic strategies for project practice's teaching Reflexões a partir da metodologia projetual, estratégias didáticas no ensino da prática projetual Bortolotto, Leonardo Federico arquitectura cognición educación estrategias educativas formación profesional superior architecture cognition education educational strategies professional training arquitetura cognição ensino estratégias de ensino formação superior This article constitutes a reflection on partial results of an ongoing doctoral thesis. We intend to assess the potential of developments in design methodology studies that were originally discussed at Portsmouth Symposium. These are reviewed and re-signified as alternatives for the construction of didactic strategies in teaching contemporary project practice. Being conceived as a particular dimension of teaching architecture, it constitutes a specific teaching object. Working with design methodology approaches allows us to build some tools for externalizing students’ questions that arise along the practice learning. This also brings out their positions on a project problem and the applied design decisions. This constitutes a series of concrete alternatives for teaching as regards the orientation/guidance to be provided in the development of the skills required for the project practice. Este artigo é uma reflexão sobre resultados parciais de uma tese de doutorado em andamento. Nosso objetivo é avaliar o potencial dos principais desenvolvimentos em estudos de metodologia de design, originalmente discutidos no Simpósio de Portsmouth. Estas são revistas, e ressignificadas, como alternativas para a construção de estratégias didáticas no ensino da prática projetual contemporânea. É concebido como uma dimensão particular do ensino da arquitetura, pelo que constitui um objecto de ensino específico. Trabalhando a partir das abordagens da metodologia de design, é possível construir algumas ferramentas para a externalização das questões pelas quais os alunos passam ao aprender esta prática, bem como seus posicionamentos frente ao problema do projeto e às decisões de projeto aplicadas. Assim, forma-se uma série de alternativas concretas para a tarefa docente, em relação à orientação a ser prestada no processo de desenvolvimento das competências necessárias à realização de uma prática projetual. Este artículo es de reflexión sobre resultados parciales de tesis doctoral en curso. Nos proponemos evaluar el potencial de los principales desarrollos de los estudios sobre metodología del diseño, originalmente tratados en el Simposio de Portsmouth. Estos son revisados, y resignificados, como alternativas para la construcción de estrategias didácticas en la enseñanza de la práctica proyectual contemporánea. La misma es concebida como una dimensión particular de la enseñanza de la arquitectura, por lo que constituye un objeto de enseñanza específico. Trabajado desde los enfoques de la metodología de diseño es posible construir algunas herramientas para la externalización de las interrogantes que atraviesan a los estudiantes durante el aprendizaje de esta práctica, como también sus posiciones respecto del problema proyectual y las decisiones de diseño aplicadas. Se conforma así una serie de alternativas concretas para la tarea docente respecto de la orientación a proveer en el proceso de desarrollo de las habilidades requeridas para concretar una práctica proyectual. Universidad Nacional del Litoral 2023-12-20 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Arquisur/article/view/12999 10.14409/ar.v13i24.12999 ARQUISUR Revista; Vol. 13 Núm. 24 (2023): ARQUISUR Revista; 20-31 ARQUISUR Revista; Vol. 13 No. 24 (2023): ARQUISUR Revista; 20-31 ARQUISUR Revista; v. 13 n. 24 (2023): ARQUISUR Revista; 20-31 2250-4206 1853-2365 10.14409/ar.v13i24 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Arquisur/article/view/12999/18610 Derechos de autor 2023 ARQUISUR Revista https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.es |