Memorias del Holocausto en tiempos de pandemia. Investigaciones y aprendizajes en adolescentes de Escuela Secundaria

This educational experience was awarded in the year 2022. The stories presented in the contest in which we participated had to be related to the Holocaust/Shoah, and worked at some educational level in times of pandemic according to innovative and alternative modalities to the face-to-face form. Thi...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Raynoldi, Gustavo Daniel
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2023
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12898
Aporte de:
id I26-R133-article-12898
record_format ojs
spelling I26-R133-article-128982023-07-14T13:22:52Z Memorias del Holocausto en tiempos de pandemia. Investigaciones y aprendizajes en adolescentes de Escuela Secundaria Holocaust memories in times of pandemic. Research and learning in high school adolescents Raynoldi, Gustavo Daniel memories Shoá pandemic survivors case study memorias Shoá pandemia sobrevivientes estudio de casos This educational experience was awarded in the year 2022. The stories presented in the contest in which we participated had to be related to the Holocaust/Shoah, and worked at some educational level in times of pandemic according to innovative and alternative modalities to the face-to-face form. This project also describes the author's experience in the teaching practice of the professorship, strengthening the training in the use of pedagogical tools provided in the last subjects of the career, with a closing of significant learning, in a limited path and enhanced, at the same time, by the conditions that the period imposed. We believe that adolescents in high school who study the Shoah can already receive historical explanations, carry out personalized research, generate some empathy towards the victims, develop interdisciplinary approaches and have direct contact with survivors. The use of the internet can develop skills and abilities that contribute to the above and sustain the pedagogical link. This 2020 experience is linked to other previous ones that have developed its pedagogical-didactic foundations. Although the teaching-learning modalities varied from time to time, they have in common the memory of the Holocaust and the importance of respect for human rights as an ethical duty. Esta experiencia educativa fue premiada en el año 2022. Los relatos presentados en el concurso en el cual participamos debían estar referidos al Holocausto/Shoá, y trabajados en algún nivel educativo en tiempos de pandemia según modalidades innovadoras y alternativas a la forma presencial. Este proyecto también describe nuestra experiencia en la práctica docente del profesorado, fortaleciendo la formación en el uso de herramientas pedagógicas provistas en las últimas materias de la carrera, con un cierre de aprendizajes significativos, en un recorrido limitado y potenciado a la vez por las condiciones que el período impuso. Consideramos que los adolescentes del nivel medio que estudien la Shoá ya pueden recibir explicaciones históricas, realizar investigaciones personalizadas, generar alguna empatía hacia las víctimas, desarrollar enfoques interdisciplinarios y tener contacto directo con sobrevivientes. El uso de internet puede desarrollar habilidades y destrezas que contribuyen a lo antedicho y sostienen el vínculo pedagógico. Esta experiencia del año 2020 se eslabona con otras previas que la gestaron en sus fundamentos pedagógicos–didácticos. Aunque las modalidades de enseñanza–aprendizaje variaron coyunturalmente, tienen en común mantener la memoria del Holocausto y la importancia del respeto a los derechos humanos como un deber ético. Universidad Nacional del Litoral 2023-07-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos evaluadores por doble ciego Double blind evaluation articles application/pdf text/html application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12898 10.14409/ie.2023.18.e0051 Itinerarios Educativos; Núm. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0051 Itinerarios Educativos; No. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0051 Itinerarios Educativos; n. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0051 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2023.18 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12898/17722 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12898/17755 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12898/17754 Derechos de autor 2023 Itinerarios Educativos
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic memories
Shoá
pandemic
survivors
case study
memorias
Shoá
pandemia
sobrevivientes
estudio de casos
spellingShingle memories
Shoá
pandemic
survivors
case study
memorias
Shoá
pandemia
sobrevivientes
estudio de casos
Raynoldi, Gustavo Daniel
Memorias del Holocausto en tiempos de pandemia. Investigaciones y aprendizajes en adolescentes de Escuela Secundaria
topic_facet memories
Shoá
pandemic
survivors
case study
memorias
Shoá
pandemia
sobrevivientes
estudio de casos
author Raynoldi, Gustavo Daniel
author_facet Raynoldi, Gustavo Daniel
author_sort Raynoldi, Gustavo Daniel
title Memorias del Holocausto en tiempos de pandemia. Investigaciones y aprendizajes en adolescentes de Escuela Secundaria
title_short Memorias del Holocausto en tiempos de pandemia. Investigaciones y aprendizajes en adolescentes de Escuela Secundaria
title_full Memorias del Holocausto en tiempos de pandemia. Investigaciones y aprendizajes en adolescentes de Escuela Secundaria
title_fullStr Memorias del Holocausto en tiempos de pandemia. Investigaciones y aprendizajes en adolescentes de Escuela Secundaria
title_full_unstemmed Memorias del Holocausto en tiempos de pandemia. Investigaciones y aprendizajes en adolescentes de Escuela Secundaria
title_sort memorias del holocausto en tiempos de pandemia. investigaciones y aprendizajes en adolescentes de escuela secundaria
description This educational experience was awarded in the year 2022. The stories presented in the contest in which we participated had to be related to the Holocaust/Shoah, and worked at some educational level in times of pandemic according to innovative and alternative modalities to the face-to-face form. This project also describes the author's experience in the teaching practice of the professorship, strengthening the training in the use of pedagogical tools provided in the last subjects of the career, with a closing of significant learning, in a limited path and enhanced, at the same time, by the conditions that the period imposed. We believe that adolescents in high school who study the Shoah can already receive historical explanations, carry out personalized research, generate some empathy towards the victims, develop interdisciplinary approaches and have direct contact with survivors. The use of the internet can develop skills and abilities that contribute to the above and sustain the pedagogical link. This 2020 experience is linked to other previous ones that have developed its pedagogical-didactic foundations. Although the teaching-learning modalities varied from time to time, they have in common the memory of the Holocaust and the importance of respect for human rights as an ethical duty.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2023
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12898
work_keys_str_mv AT raynoldigustavodaniel memoriasdelholocaustoentiemposdepandemiainvestigacionesyaprendizajesenadolescentesdeescuelasecundaria
AT raynoldigustavodaniel holocaustmemoriesintimesofpandemicresearchandlearninginhighschooladolescents
first_indexed 2024-08-13T20:39:11Z
last_indexed 2024-08-13T20:39:11Z
_version_ 1807306248460173312