Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular
We present a synthesis of our thesis in university teaching focused on providing evidence for a history of the problematizations of objects at the intersection between psychology and teacher training in Argentina. With the opening of the Normal School of Paraná the establishment of psychology as a s...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2023
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-12891 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-128912023-07-14T13:30:50Z Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular Relations between psychology and education in teacher training in Argentina. A historical and curricular perspective Amarillo, Matías psychology and education teacher training history of psychology curriculum psicología y educación formación docente historia de la psicología curriculum We present a synthesis of our thesis in university teaching focused on providing evidence for a history of the problematizations of objects at the intersection between psychology and teacher training in Argentina. With the opening of the Normal School of Paraná the establishment of psychology as a school discipline at the beginning of teacher training begins in Argentina from 1871, establishing an unprecedented teaching environment in our country. From an exploratory investigation and through a bibliographic design, the genesis, objective and disciplinary contents are investigated. For the production of data, documentary observation and content were used. Regarding the analysis, an exploratory reading of the documentary corpus and its codification was carried out. The theoretical and methodological perspective uses the critical history of psychology, the historical construction of school disciplines, the history of education and specific studies on the curriculum and teacher training in Argentina. The research allowed dismantling some assumptions and making visible the specificity of the relationships between psychology and teacher training in Argentina, as well as offering a tool with interpretive potential to review this training today. Presentamos una síntesis de nuestra tesis en docencia universitaria centrada en aportar evidencias para una historia de las problematizaciones de los objetos en el cruce entre psicología y formación docente en la Argentina. Con la apertura de la Escuela Normal de Paraná comienza el establecimiento de la psicología como disciplina escolar en los inicios de la formación de maestros en la Argentina a partir de 1871, instituyendo un ámbito de enseñanza inédito en nuestro país. Desde una investigación exploratoria y a través de un diseño bibliográfico se indaga la génesis, objetivo y contenidos disciplinares. Para la producción de datos se recurrió a la observación documental y al análisis de contenido. En cuanto al análisis se realizó una lectura exploratoria del corpus documental y su codificación. La perspectiva teórica y metodológica recurre a la historia crítica de la psicología, la construcción histórica de las disciplinas escolares, la historia de la educación y los estudios específicos sobre el curriculum y la formación de maestros en la Argentina. La investigación permitió desmontar algunos supuestos y visibilizar la especificidad de las relaciones entre psicología y formación docente en la argentina, así como también ofrece una herramienta con potencial interpretativo para revisar esta formación en la actualidad. Universidad Nacional del Litoral 2023-07-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos de investigación evaluados por doble ciego Research articles evaluated by double blind application/pdf text/html application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891 10.14409/ie.2023.18.e0045 Itinerarios Educativos; Núm. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0045 Itinerarios Educativos; No. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0045 Itinerarios Educativos; n. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0045 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2023.18 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891/17716 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891/17743 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891/17742 Derechos de autor 2023 Itinerarios Educativos |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
psychology and education teacher training history of psychology curriculum psicología y educación formación docente historia de la psicología curriculum |
| spellingShingle |
psychology and education teacher training history of psychology curriculum psicología y educación formación docente historia de la psicología curriculum Amarillo, Matías Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular |
| topic_facet |
psychology and education teacher training history of psychology curriculum psicología y educación formación docente historia de la psicología curriculum |
| author |
Amarillo, Matías |
| author_facet |
Amarillo, Matías |
| author_sort |
Amarillo, Matías |
| title |
Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular |
| title_short |
Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular |
| title_full |
Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular |
| title_fullStr |
Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular |
| title_full_unstemmed |
Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular |
| title_sort |
las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la argentina. una perspectiva histórica y curricular |
| description |
We present a synthesis of our thesis in university teaching focused on providing evidence for a history of the problematizations of objects at the intersection between psychology and teacher training in Argentina. With the opening of the Normal School of Paraná the establishment of psychology as a school discipline at the beginning of teacher training begins in Argentina from 1871, establishing an unprecedented teaching environment in our country. From an exploratory investigation and through a bibliographic design, the genesis, objective and disciplinary contents are investigated. For the production of data, documentary observation and content were used. Regarding the analysis, an exploratory reading of the documentary corpus and its codification was carried out. The theoretical and methodological perspective uses the critical history of psychology, the historical construction of school disciplines, the history of education and specific studies on the curriculum and teacher training in Argentina. The research allowed dismantling some assumptions and making visible the specificity of the relationships between psychology and teacher training in Argentina, as well as offering a tool with interpretive potential to review this training today. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2023 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891 |
| work_keys_str_mv |
AT amarillomatias lasrelacionesentrepsicologiayeducacionenlaformaciondemaestrosenlaargentinaunaperspectivahistoricaycurricular AT amarillomatias relationsbetweenpsychologyandeducationinteachertraininginargentinaahistoricalandcurricularperspective |
| first_indexed |
2024-08-13T20:39:09Z |
| last_indexed |
2024-08-13T20:39:09Z |
| _version_ |
1807306246791888896 |