Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular

We present a synthesis of our thesis in university teaching focused on providing evidence for a history of the problematizations of objects at the intersection between psychology and teacher training in Argentina. With the opening of the Normal School of Paraná the establishment of psychology as a s...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Amarillo, Matías
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2023
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891
Aporte de:
id I26-R133-article-12891
record_format ojs
spelling I26-R133-article-128912023-07-14T13:30:50Z Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular Relations between psychology and education in teacher training in Argentina. A historical and curricular perspective Amarillo, Matías psychology and education teacher training history of psychology curriculum psicología y educación formación docente historia de la psicología curriculum We present a synthesis of our thesis in university teaching focused on providing evidence for a history of the problematizations of objects at the intersection between psychology and teacher training in Argentina. With the opening of the Normal School of Paraná the establishment of psychology as a school discipline at the beginning of teacher training begins in Argentina from 1871, establishing an unprecedented teaching environment in our country. From an exploratory investigation and through a bibliographic design, the genesis, objective and disciplinary contents are investigated. For the production of data, documentary observation and content were used. Regarding the analysis, an exploratory reading of the documentary corpus and its codification was carried out. The theoretical and methodological perspective uses the critical history of psychology, the historical construction of school disciplines, the history of education and specific studies on the curriculum and teacher training in Argentina. The research allowed dismantling some assumptions and making visible the specificity of the relationships between psychology and teacher training in Argentina, as well as offering a tool with interpretive potential to review this training today. Presentamos una síntesis de nuestra tesis en docencia universitaria centrada en aportar evidencias para una historia de las problematizaciones de los objetos en el cruce entre psicología y formación docente en la Argentina. Con la apertura de la Escuela Normal de Paraná comienza el establecimiento de la psicología como disciplina escolar en los inicios de la formación de maestros en la Argentina a partir de 1871, instituyendo un ámbito de enseñanza inédito en nuestro país. Desde una investigación exploratoria y a través de un diseño bibliográfico se indaga la génesis, objetivo y contenidos disciplinares. Para la producción de datos se recurrió a la observación documental y al análisis de contenido. En cuanto al análisis se realizó una lectura exploratoria del corpus documental y su codificación. La perspectiva teórica y metodológica recurre a la historia crítica de la psicología, la construcción histórica de las disciplinas escolares, la historia de la educación y los estudios específicos sobre el curriculum y la formación de maestros en la Argentina. La investigación permitió desmontar algunos supuestos y visibilizar la especificidad de las relaciones entre psicología y formación docente en la argentina, así como también ofrece una herramienta con potencial interpretativo para revisar esta formación en la actualidad.  Universidad Nacional del Litoral 2023-07-14 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos de investigación evaluados por doble ciego Research articles evaluated by double blind application/pdf text/html application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891 10.14409/ie.2023.18.e0045 Itinerarios Educativos; Núm. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0045 Itinerarios Educativos; No. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0045 Itinerarios Educativos; n. 18 (2023): Itinerarios Educativos; e0045 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2023.18 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891/17716 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891/17743 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891/17742 Derechos de autor 2023 Itinerarios Educativos
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic psychology and education
teacher training
history of psychology
curriculum
psicología y educación
formación docente
historia de la psicología
curriculum
spellingShingle psychology and education
teacher training
history of psychology
curriculum
psicología y educación
formación docente
historia de la psicología
curriculum
Amarillo, Matías
Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular
topic_facet psychology and education
teacher training
history of psychology
curriculum
psicología y educación
formación docente
historia de la psicología
curriculum
author Amarillo, Matías
author_facet Amarillo, Matías
author_sort Amarillo, Matías
title Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular
title_short Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular
title_full Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular
title_fullStr Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular
title_full_unstemmed Las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la Argentina. Una perspectiva histórica y curricular
title_sort las relaciones entre psicología y educación en la formación de maestros en la argentina. una perspectiva histórica y curricular
description We present a synthesis of our thesis in university teaching focused on providing evidence for a history of the problematizations of objects at the intersection between psychology and teacher training in Argentina. With the opening of the Normal School of Paraná the establishment of psychology as a school discipline at the beginning of teacher training begins in Argentina from 1871, establishing an unprecedented teaching environment in our country. From an exploratory investigation and through a bibliographic design, the genesis, objective and disciplinary contents are investigated. For the production of data, documentary observation and content were used. Regarding the analysis, an exploratory reading of the documentary corpus and its codification was carried out. The theoretical and methodological perspective uses the critical history of psychology, the historical construction of school disciplines, the history of education and specific studies on the curriculum and teacher training in Argentina. The research allowed dismantling some assumptions and making visible the specificity of the relationships between psychology and teacher training in Argentina, as well as offering a tool with interpretive potential to review this training today.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2023
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12891
work_keys_str_mv AT amarillomatias lasrelacionesentrepsicologiayeducacionenlaformaciondemaestrosenlaargentinaunaperspectivahistoricaycurricular
AT amarillomatias relationsbetweenpsychologyandeducationinteachertraininginargentinaahistoricalandcurricularperspective
first_indexed 2024-08-13T20:39:09Z
last_indexed 2024-08-13T20:39:09Z
_version_ 1807306246791888896