Escapando del "Estado Regulatorio": el caso de la regulación de la educación superior en Perú

This article deals with the regulation of tertiary education in Peru in the context of the pervasiveness of “regulatory state” within liberal democracies. The regulation of Peruvian tertiary education is a great example of the perils of the “regulatory state”. After a decade of “reform”, now Peruvia...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Sumar Albujar , Oscar Augusto, Orellana Presentación , Julio César, Hawkins Estrada , Rodrigo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2023
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Redoeda/article/view/12759
Aporte de:
id I26-R133-article-12759
record_format ojs
spelling I26-R133-article-127592024-01-09T12:03:34Z Escapando del "Estado Regulatorio": el caso de la regulación de la educación superior en Perú Escaping the “Regulatory State”: The Case of the Peruvian Tertiary Education Regulations Sumar Albujar , Oscar Augusto Orellana Presentación , Julio César Hawkins Estrada , Rodrigo This article deals with the regulation of tertiary education in Peru in the context of the pervasiveness of “regulatory state” within liberal democracies. The regulation of Peruvian tertiary education is a great example of the perils of the “regulatory state”. After a decade of “reform”, now Peruvians have less competition, higher prices, and less access to education, with not objective sight of quality improvement. First, the “regulatory state” is presented. How has it born and why is ever-growing? It argues that it is a product of very different processes: an economy distancing from free market or economic planning and welfare policies. Second, alternatives to reduce the number of regulations is presented, from the most obvious to some paradigm changers. None of these alternatives suffices. In a third -conceptual- part, the author presents the case of the Peruvian regulation of tertiary education -in which the state controls half of the offer-, the author concludes that actually strengthening the role of the state will reduce the pressure to regulate. In this sense, a model closer to the Nordic model -in which the components of a mixed type of mixed economy are more distinct in the sense that they intervene heavily when decide to intervene but keep a free-market economy as a general background- is a best way to escape the ubiquity quality of the regulatory state.   Este artículo trata sobre la regulación de la educación terciaria en Perú en el contexto de la omnipresencia del “estado regulador” dentro de las democracias liberales. La regulación de la educación terciaria peruana es un gran ejemplo de los peligros del “estado regulador”. Después de una década de “reforma”, ahora los peruanos tienen menos competencia, precios más altos y menos acceso a la educación, sin una visión objetiva de mejora de la calidad. En primer lugar, se presenta el “estado regulatorio”. ¿Cómo ha nacido y por qué está en constante crecimiento? Sostiene que es producto de procesos muy diferentes: una economía que se aleja del libre mercado o la planificación económica y las políticas de bienestar. En segundo lugar, se presentan alternativas para reducir el número de regulaciones, desde las más obvias hasta algunas que cambian el paradigma. Ninguna de estas alternativas es suficiente. En una tercera parte -conceptual-, el autor presenta el caso de la regulación peruana de la educación terciaria -en la que el estado controla la mitad de la oferta-, el autor concluye que efectivamente fortaleciendo el rol del estado se reducirá la presión para regular. En este sentido, un modelo más cercano al modelo nórdico -en el que los componentes de una economía mixta de tipo mixto son más distintos en el sentido de que intervienen fuertemente cuando deciden intervenir pero mantienen una economía de libre mercado como trasfondo general- es una mejor manera de escapar de la cualidad de ubicuidad del estado regulador.   Universidad Nacional del Litoral 2023-08-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Redoeda/article/view/12759 10.14409/redoeda.v10i1.12759 Revista Eurolatinoamericana de Derecho Administrativo; Vol. 10 Núm. 1 (2023): enero/junio; e237 Euro-Latin American Journal of Administrative Law; Vol. 10 No. 1 (2023): January/June; e237 Revista Eurolatinoamericana de Direito Administrativo; v. 10 n. 1 (2023): janeiro/Junho; e237 2362-583X 10.14409/redoeda.v10i1 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Redoeda/article/view/12759/18837 Derechos de autor 2023 Oscar Sumar, Rodrigo Hawkins http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
author Sumar Albujar , Oscar Augusto
Orellana Presentación , Julio César
Hawkins Estrada , Rodrigo
spellingShingle Sumar Albujar , Oscar Augusto
Orellana Presentación , Julio César
Hawkins Estrada , Rodrigo
Escapando del "Estado Regulatorio": el caso de la regulación de la educación superior en Perú
author_facet Sumar Albujar , Oscar Augusto
Orellana Presentación , Julio César
Hawkins Estrada , Rodrigo
author_sort Sumar Albujar , Oscar Augusto
title Escapando del "Estado Regulatorio": el caso de la regulación de la educación superior en Perú
title_short Escapando del "Estado Regulatorio": el caso de la regulación de la educación superior en Perú
title_full Escapando del "Estado Regulatorio": el caso de la regulación de la educación superior en Perú
title_fullStr Escapando del "Estado Regulatorio": el caso de la regulación de la educación superior en Perú
title_full_unstemmed Escapando del "Estado Regulatorio": el caso de la regulación de la educación superior en Perú
title_sort escapando del "estado regulatorio": el caso de la regulación de la educación superior en perú
description This article deals with the regulation of tertiary education in Peru in the context of the pervasiveness of “regulatory state” within liberal democracies. The regulation of Peruvian tertiary education is a great example of the perils of the “regulatory state”. After a decade of “reform”, now Peruvians have less competition, higher prices, and less access to education, with not objective sight of quality improvement. First, the “regulatory state” is presented. How has it born and why is ever-growing? It argues that it is a product of very different processes: an economy distancing from free market or economic planning and welfare policies. Second, alternatives to reduce the number of regulations is presented, from the most obvious to some paradigm changers. None of these alternatives suffices. In a third -conceptual- part, the author presents the case of the Peruvian regulation of tertiary education -in which the state controls half of the offer-, the author concludes that actually strengthening the role of the state will reduce the pressure to regulate. In this sense, a model closer to the Nordic model -in which the components of a mixed type of mixed economy are more distinct in the sense that they intervene heavily when decide to intervene but keep a free-market economy as a general background- is a best way to escape the ubiquity quality of the regulatory state.  
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2023
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Redoeda/article/view/12759
work_keys_str_mv AT sumaralbujaroscaraugusto escapandodelestadoregulatorioelcasodelaregulaciondelaeducacionsuperiorenperu
AT orellanapresentacionjuliocesar escapandodelestadoregulatorioelcasodelaregulaciondelaeducacionsuperiorenperu
AT hawkinsestradarodrigo escapandodelestadoregulatorioelcasodelaregulaciondelaeducacionsuperiorenperu
AT sumaralbujaroscaraugusto escapingtheregulatorystatethecaseoftheperuviantertiaryeducationregulations
AT orellanapresentacionjuliocesar escapingtheregulatorystatethecaseoftheperuviantertiaryeducationregulations
AT hawkinsestradarodrigo escapingtheregulatorystatethecaseoftheperuviantertiaryeducationregulations
first_indexed 2024-08-13T20:39:03Z
last_indexed 2024-08-13T20:39:03Z
_version_ 1807306241096024064