Cambio climático, movilidad y transporte en una ciudad capital verde europea
With the change of government in 2015, Valencia, the third largest city and metropolitan area in Spain, undertook an ambitious policy towards sustainable urban mobility models as a strategy for adaptation and mitigation of climate change in a territory such as Valencia, especially affected by this p...
Guardado en:
Autores principales: | , , , , , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Ediciones UNL
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DesarrolloEstadoYEspacio/article/view/12750 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-12750 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Valencia movilidad sostenible puerto cambio climático Valencia sustainable mobility Valencia port climate change |
spellingShingle |
Valencia movilidad sostenible puerto cambio climático Valencia sustainable mobility Valencia port climate change del Romero Renau, Luis Puertos Hernández, Paula Martínez Prats, Noelia Piñera Ramos, Marta Ponce García, Caterina Sánchez Collado, Lucía Silvestre Vañó, Joana Torres da Silva, Joao Pedro Cambio climático, movilidad y transporte en una ciudad capital verde europea |
topic_facet |
Valencia movilidad sostenible puerto cambio climático Valencia sustainable mobility Valencia port climate change |
author |
del Romero Renau, Luis Puertos Hernández, Paula Martínez Prats, Noelia Piñera Ramos, Marta Ponce García, Caterina Sánchez Collado, Lucía Silvestre Vañó, Joana Torres da Silva, Joao Pedro |
author_facet |
del Romero Renau, Luis Puertos Hernández, Paula Martínez Prats, Noelia Piñera Ramos, Marta Ponce García, Caterina Sánchez Collado, Lucía Silvestre Vañó, Joana Torres da Silva, Joao Pedro |
author_sort |
del Romero Renau, Luis |
title |
Cambio climático, movilidad y transporte en una ciudad capital verde europea |
title_short |
Cambio climático, movilidad y transporte en una ciudad capital verde europea |
title_full |
Cambio climático, movilidad y transporte en una ciudad capital verde europea |
title_fullStr |
Cambio climático, movilidad y transporte en una ciudad capital verde europea |
title_full_unstemmed |
Cambio climático, movilidad y transporte en una ciudad capital verde europea |
title_sort |
cambio climático, movilidad y transporte en una ciudad capital verde europea |
description |
With the change of government in 2015, Valencia, the third largest city and metropolitan area in Spain, undertook an ambitious policy towards sustainable urban mobility models as a strategy for adaptation and mitigation of climate change in a territory such as Valencia, especially affected by this phenomenon. Ongoing traffic problems, a historic center in crisis and metropolitan public transport with large gaps in services led to a paradigm shift towards a new mobility model with an ambitious policy to expand bike lanes, greater restrictions on road traffic and more space. for the pedestrian. The entry into force in 2023 of a new regulation restricting access to polluting vehicles in the city will mean a further step towars a sustainable mobility policy and the declaration of Valencia as the European green capital a boost to this mobility city model sustainable. However, all these transformations are not exempt from conflict, especially due to the risks of increasing the gaps in poverty and inequality within the city, a significant lack of coordination of policies at the metropolitan level, and many doubts about the limits of pedestrianization, bicycles and the electric car when articulating a complex metropolitan area of 1.5 million inhabitants, which is also one of the most important commercial ports and road freight transport nodes in the country. |
publisher |
Ediciones UNL |
publishDate |
2023 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DesarrolloEstadoYEspacio/article/view/12750 |
work_keys_str_mv |
AT delromerorenauluis cambioclimaticomovilidadytransporteenunaciudadcapitalverdeeuropea AT puertoshernandezpaula cambioclimaticomovilidadytransporteenunaciudadcapitalverdeeuropea AT martinezpratsnoelia cambioclimaticomovilidadytransporteenunaciudadcapitalverdeeuropea AT pineraramosmarta cambioclimaticomovilidadytransporteenunaciudadcapitalverdeeuropea AT poncegarciacaterina cambioclimaticomovilidadytransporteenunaciudadcapitalverdeeuropea AT sanchezcolladolucia cambioclimaticomovilidadytransporteenunaciudadcapitalverdeeuropea AT silvestrevanojoana cambioclimaticomovilidadytransporteenunaciudadcapitalverdeeuropea AT torresdasilvajoaopedro cambioclimaticomovilidadytransporteenunaciudadcapitalverdeeuropea AT delromerorenauluis climatechangeurbanmobilityandtransportationinagreeneuropeancapital AT puertoshernandezpaula climatechangeurbanmobilityandtransportationinagreeneuropeancapital AT martinezpratsnoelia climatechangeurbanmobilityandtransportationinagreeneuropeancapital AT pineraramosmarta climatechangeurbanmobilityandtransportationinagreeneuropeancapital AT poncegarciacaterina climatechangeurbanmobilityandtransportationinagreeneuropeancapital AT sanchezcolladolucia climatechangeurbanmobilityandtransportationinagreeneuropeancapital AT silvestrevanojoana climatechangeurbanmobilityandtransportationinagreeneuropeancapital AT torresdasilvajoaopedro climatechangeurbanmobilityandtransportationinagreeneuropeancapital |
first_indexed |
2023-06-07T23:06:13Z |
last_indexed |
2023-06-07T23:06:13Z |
_version_ |
1770624698203242496 |
spelling |
I26-R133-article-127502023-06-06T16:44:45Z Cambio climático, movilidad y transporte en una ciudad capital verde europea Climate change, urban mobility and transportation in a Green European Capital del Romero Renau, Luis Puertos Hernández, Paula Martínez Prats, Noelia Piñera Ramos, Marta Ponce García, Caterina Sánchez Collado, Lucía Silvestre Vañó, Joana Torres da Silva, Joao Pedro Valencia movilidad sostenible puerto cambio climático Valencia sustainable mobility Valencia port climate change With the change of government in 2015, Valencia, the third largest city and metropolitan area in Spain, undertook an ambitious policy towards sustainable urban mobility models as a strategy for adaptation and mitigation of climate change in a territory such as Valencia, especially affected by this phenomenon. Ongoing traffic problems, a historic center in crisis and metropolitan public transport with large gaps in services led to a paradigm shift towards a new mobility model with an ambitious policy to expand bike lanes, greater restrictions on road traffic and more space. for the pedestrian. The entry into force in 2023 of a new regulation restricting access to polluting vehicles in the city will mean a further step towars a sustainable mobility policy and the declaration of Valencia as the European green capital a boost to this mobility city model sustainable. However, all these transformations are not exempt from conflict, especially due to the risks of increasing the gaps in poverty and inequality within the city, a significant lack of coordination of policies at the metropolitan level, and many doubts about the limits of pedestrianization, bicycles and the electric car when articulating a complex metropolitan area of 1.5 million inhabitants, which is also one of the most important commercial ports and road freight transport nodes in the country. Valencia, la tercera ciudad y área metropolitana española, emprendió con el cambio de gobierno de 2015 una ambiciosa política hacia modelos de movilidad urbana sostenible como estrategia de adaptación y mitigación del cambio climático en un territorio como el valenciano especialmente afectado por ese fenómeno. Los problemas continuos de tráfico, un centro histórico en crisis y un transporte público metropolitano con grandes lagunas de servicios motivaron un cambio de paradigma hacia un nuevo modelo de movilidad con una ambiciosa política de expansión de carriles bici, mayores restricciones al tráfico rodado y mayor espacio para el peatón. La entrada en vigor en 2023 de una nueva normativa de restricción de acceso a vehículos contaminantes en la ciudad supondrá un nuevo giro de tuerca en la política de movilidad sostenible y la declaración de Valencia como capital verde europea un espaldarazo hacia este modelo de ciudad de movilidad sostenible. Sin embargo todas estas transformaciones no están exentas de conflicto, sobre todo por riesgos de aumentar las brechas de pobreza y desigualdad dentro de la ciudad, una importante descoordinación de políticas a nivel metropolitano, y muchas dudas sobre los límites de la peatonalización, la bicicleta y el coche eléctrico a la hora de articular un área metropolitana compleja de 1,5 millones de habitantes, que además es uno de los puertos comerciales y nodos de transporte de mercancías por carretera más importantes del país. Ediciones UNL 2023-06-06 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DesarrolloEstadoYEspacio/article/view/12750 10.14409/dee.2023.1.e0023 Desarrollo, Estado y Espacio; Vol. 2 Núm. 1 (2023): Desarrollo, Estado y Espacio; e0023 Desarrollo, Estado y Espacio; Vol. 2 No. 1 (2023): Desarrollo, Estado y Espacio; e0023 2796-9606 2796-9606 10.14409/dee.2023.1 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/DesarrolloEstadoYEspacio/article/view/12750/17444 Derechos de autor 2023 Luis del Romero Renau, Paula Puertos Hernández, Noelia Martínez Prats, Marta Piñera Ramos, Caterina Ponce García, Lucía Sánchez Collado, Joana Silvestre Vañó, Joao Pedro Torres da Silva https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |