Nuevas “esquizofrenias” para la Esquizohistoria: la historia divulgada en medios masivos y digitales, y su impacto en las aulas
This work aims to reflect on the importance of the so-called ‘historical divulgation’ or ‘mass history’ for the discussion of the specific didactics of history. Epistemological and historiographic features of this phenomenon are delineated and bridges are drawn between it and the problems of history...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12628 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-12628 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-126282023-06-18T21:41:10Z Nuevas “esquizofrenias” para la Esquizohistoria: la historia divulgada en medios masivos y digitales, y su impacto en las aulas New “schizophrenias” for the Schizohistory: history divulgation in mass and digital media, and its impact in classrooms Dragowski, Andrés divulgación de historia best-sellers Wikipedia enseñanza de la historia History divulgation best-sellers Wikipedia history teaching This work aims to reflect on the importance of the so-called ‘historical divulgation’ or ‘mass history’ for the discussion of the specific didactics of history. Epistemological and historiographic features of this phenomenon are delineated and bridges are drawn between it and the problems of history teaching considered relevant by specialized bibliography. Emphasis is placed on the questions and problems offered by web 2.0 as a collaborative digital environment paradigm and the historical cultural products that circulate through it, and the way in which they are consumed by students and history teachers. To this end, the role of historical best-sellers and Wikipedia is briefly analyzed. In this sense, it is understood that the role of the public communication of History appears as a product of wide resonance that would have performative effects in the way how History is taught in classrooms within the framework of the digital environment of XXI century. Este trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre la importancia de la llamada “divulgación de la historia” o “historia de masas” para la discusión de la didáctica especifica de la historia. Se delinean rasgos epistemológicos e historiográficos de dicho fenómeno y se trazan puentes entre este y las problemáticas de la enseñanza de la historia consideradas relevantes por la bibliografía especializada. Se hace hincapié en los interrogantes y problemáticas que ofrece la web 2.0 como paradigma de entorno digital colaborativo y los productos culturales históricos que por ella circulan, y el modo en que estos son consumidos por estudiantes y docentes de Historia. Para este fin, se analiza brevemente el rol de los best-sellers históricos y Wikipedia. En este sentido, se entiende que el rol de la comunicación pública de la Historia, aparece como un producto de amplia resonancia que tendría efectos performativos en cómo se enseña la Historia en las aulas en el marco del entorno digital del siglo XXI. Universidad Nacional del Litoral 2023-06-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Texto Peer reviewed article Artigo revisado por pares application/pdf text/html application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12628 10.14409/cya.2023.36.e0017 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 36 (2023): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0017 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 36 (2023): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0017 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 36 (2023): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0017 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.2023.36 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12628/17492 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12628/17494 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12628/17493 Derechos de autor 2023 Clío & Asociados. La historia enseñada |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
divulgación de historia best-sellers Wikipedia enseñanza de la historia History divulgation best-sellers Wikipedia history teaching |
spellingShingle |
divulgación de historia best-sellers Wikipedia enseñanza de la historia History divulgation best-sellers Wikipedia history teaching Dragowski, Andrés Nuevas “esquizofrenias” para la Esquizohistoria: la historia divulgada en medios masivos y digitales, y su impacto en las aulas |
topic_facet |
divulgación de historia best-sellers Wikipedia enseñanza de la historia History divulgation best-sellers Wikipedia history teaching |
author |
Dragowski, Andrés |
author_facet |
Dragowski, Andrés |
author_sort |
Dragowski, Andrés |
title |
Nuevas “esquizofrenias” para la Esquizohistoria: la historia divulgada en medios masivos y digitales, y su impacto en las aulas |
title_short |
Nuevas “esquizofrenias” para la Esquizohistoria: la historia divulgada en medios masivos y digitales, y su impacto en las aulas |
title_full |
Nuevas “esquizofrenias” para la Esquizohistoria: la historia divulgada en medios masivos y digitales, y su impacto en las aulas |
title_fullStr |
Nuevas “esquizofrenias” para la Esquizohistoria: la historia divulgada en medios masivos y digitales, y su impacto en las aulas |
title_full_unstemmed |
Nuevas “esquizofrenias” para la Esquizohistoria: la historia divulgada en medios masivos y digitales, y su impacto en las aulas |
title_sort |
nuevas “esquizofrenias” para la esquizohistoria: la historia divulgada en medios masivos y digitales, y su impacto en las aulas |
description |
This work aims to reflect on the importance of the so-called ‘historical divulgation’ or ‘mass history’ for the discussion of the specific didactics of history. Epistemological and historiographic features of this phenomenon are delineated and bridges are drawn between it and the problems of history teaching considered relevant by specialized bibliography. Emphasis is placed on the questions and problems offered by web 2.0 as a collaborative digital environment paradigm and the historical cultural products that circulate through it, and the way in which they are consumed by students and history teachers. To this end, the role of historical best-sellers and Wikipedia is briefly analyzed. In this sense, it is understood that the role of the public communication of History appears as a product of wide resonance that would have performative effects in the way how History is taught in classrooms within the framework of the digital environment of XXI century. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2023 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12628 |
work_keys_str_mv |
AT dragowskiandres nuevasesquizofreniasparalaesquizohistorialahistoriadivulgadaenmediosmasivosydigitalesysuimpactoenlasaulas AT dragowskiandres newschizophreniasfortheschizohistoryhistorydivulgationinmassanddigitalmediaanditsimpactinclassrooms |
first_indexed |
2023-06-21T23:05:44Z |
last_indexed |
2023-06-21T23:05:44Z |
_version_ |
1770623863732830208 |