Impulsando competencias investigativas con “Coloquios dialógicos” en la enseñanza de la estadística aplicada
Teaching competencies is becoming essential given the new formational approaches adopted by XXI century universities. In particular, developing investigative skills in future graduates is of interest in all universities. The teaching of Statistics through the simulation of a research project is a va...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/12609 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-12609 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-126092023-11-23T14:07:34Z Impulsando competencias investigativas con “Coloquios dialógicos” en la enseñanza de la estadística aplicada Walz, María Florencia coloquios dialógicos – enseñanza de estadística – proyecto de investigación dialogical colloquiums – statistics teaching – research project Teaching competencies is becoming essential given the new formational approaches adopted by XXI century universities. In particular, developing investigative skills in future graduates is of interest in all universities. The teaching of Statistics through the simulation of a research project is a valid alternative to combine its theoretical concepts with real problems and functionally literate in the discipline and in the scientific activity. This article details a methodological and structural variation in the teaching of Statistics by research project, naming the new didactic strategy: "Dialogical Colloquiums on Research Projects". Pretending with such denomination, to synthesize literally and semantically the actions involved in this strategy; whose premise is to deploy cognitive, investigative, attitudinal and executive skills through the applied functionality of Statistics in scientific research, with the dialogic turn that urges the community search for the construction of an object of understanding, considering that the same act of knowledge is in itself a dialogue between the subjects and reality, where each interlocutor puts his part and interests. La enseñanza por competencias está tomando actualmente mucho auge dado los nuevos propósitos formativos de las universidades del siglo XXI. Particularmente, desarrollar competencias investigativas en los futuros egresados es un interés general de todas las universidades. La enseñanza de la Estadística a través de la simulación de un proyecto de investigación es una alternativa válida para compaginar sus conceptos teóricos con el potencial resolutivo de los problemas reales y alfabetizar funcionalmente al educando tanto en la disciplina como en la actividad científica. En este artículo se detalla una variación metodológica y estructural en la enseñanza de la Estadística por proyecto de investigación, nombrando a la nueva estrategia didáctica: “Coloquios Dialógicos sobre Proyectos de Investigación”. Pretendiendo con tal denominación, sintetizar literal y semánticamente las acciones involucradas en este espacio; cuya premisa es desplegar habilidades cognitivas, investigativas, actitudinales y ejecutivas a través de la funcionalidad aplicada de la Estadística en las investigaciones científicas, con el giro dialógico que insta a la búsqueda comunitaria de la construcción de un objeto de comprensión, considerando que el mismo acto de conocimiento es en sí un diálogo entre los sujetos y la realidad, donde cada interlocutor, pone su parte e intereses. Universidad Nacional del Litoral 2022-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/epub+zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/12609 10.14409/au.2022.23.e0029 Aula Universitaria; Núm. 23 (2022): Aula Universitaria; e0029 Aula Universitaria; No. 23 (2022): Aula Universitaria; e0029 2362-3330 1514-2566 10.14409/au.2022.23 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/12609/17787 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/12609/17796 Derechos de autor 2023 Aula Universitaria |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
coloquios dialógicos – enseñanza de estadística – proyecto de investigación dialogical colloquiums – statistics teaching – research project |
| spellingShingle |
coloquios dialógicos – enseñanza de estadística – proyecto de investigación dialogical colloquiums – statistics teaching – research project Walz, María Florencia Impulsando competencias investigativas con “Coloquios dialógicos” en la enseñanza de la estadística aplicada |
| topic_facet |
coloquios dialógicos – enseñanza de estadística – proyecto de investigación dialogical colloquiums – statistics teaching – research project |
| author |
Walz, María Florencia |
| author_facet |
Walz, María Florencia |
| author_sort |
Walz, María Florencia |
| title |
Impulsando competencias investigativas con “Coloquios dialógicos” en la enseñanza de la estadística aplicada |
| title_short |
Impulsando competencias investigativas con “Coloquios dialógicos” en la enseñanza de la estadística aplicada |
| title_full |
Impulsando competencias investigativas con “Coloquios dialógicos” en la enseñanza de la estadística aplicada |
| title_fullStr |
Impulsando competencias investigativas con “Coloquios dialógicos” en la enseñanza de la estadística aplicada |
| title_full_unstemmed |
Impulsando competencias investigativas con “Coloquios dialógicos” en la enseñanza de la estadística aplicada |
| title_sort |
impulsando competencias investigativas con “coloquios dialógicos” en la enseñanza de la estadística aplicada |
| description |
Teaching competencies is becoming essential given the new formational approaches adopted by XXI century universities.
In particular, developing investigative skills in future graduates is of interest in all universities.
The teaching of Statistics through the simulation of a research project is a valid alternative to combine its theoretical concepts with real problems and functionally literate in the discipline and in the scientific activity.
This article details a methodological and structural variation in the teaching of Statistics by research project, naming the new didactic strategy: "Dialogical Colloquiums on Research Projects". Pretending with such denomination, to synthesize literally and semantically the actions involved in this strategy; whose premise is to deploy cognitive, investigative, attitudinal and executive skills through the applied functionality of Statistics in scientific research, with the dialogic turn that urges the community search for the construction of an object of understanding, considering that the same act of knowledge is in itself a dialogue between the subjects and reality, where each interlocutor puts his part and interests. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/12609 |
| work_keys_str_mv |
AT walzmariaflorencia impulsandocompetenciasinvestigativasconcoloquiosdialogicosenlaensenanzadelaestadisticaaplicada |
| first_indexed |
2024-08-13T20:36:39Z |
| last_indexed |
2024-08-13T20:36:39Z |
| _version_ |
1807306089069281280 |