La enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de México

At the international level, the growing interest in education for democratic citizenship indicates a variation in the order and importance of educational purposes, directs our gaze towards the possible future and the creation of fairer and more peaceful societies. This transition has not yet occurre...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Abellán Fernández, Jordi
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2023
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12548
Aporte de:
id I26-R133-article-12548
record_format ojs
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic armed conflict, culture of peace, history didactics, commitment of teachers
conflicto armado, cultura de la paz, didáctica de la historia, compromiso del profesorado
conflito armado, cultura da paz, didática da história, engajamento dos professores
spellingShingle armed conflict, culture of peace, history didactics, commitment of teachers
conflicto armado, cultura de la paz, didáctica de la historia, compromiso del profesorado
conflito armado, cultura da paz, didática da história, engajamento dos professores
Abellán Fernández, Jordi
La enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de México
topic_facet armed conflict, culture of peace, history didactics, commitment of teachers
conflicto armado, cultura de la paz, didáctica de la historia, compromiso del profesorado
conflito armado, cultura da paz, didática da história, engajamento dos professores
author Abellán Fernández, Jordi
author_facet Abellán Fernández, Jordi
author_sort Abellán Fernández, Jordi
title La enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de México
title_short La enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de México
title_full La enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de México
title_fullStr La enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de México
title_full_unstemmed La enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de México
title_sort la enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de méxico
description At the international level, the growing interest in education for democratic citizenship indicates a variation in the order and importance of educational purposes, directs our gaze towards the possible future and the creation of fairer and more peaceful societies. This transition has not yet occurred in Mexico and is inserted in a context of armed violence and disintegration of the social fabric that demonstrates the inability of the State to guarantee security and respect for human rights. Although multidimensional factors are combined in the generation of violence, it is nonetheless urgent to assume a commitment from school education and modify training priorities to respond to one of the most pressing problems facing the country. With this objective, the research seeks to contribute from the history didactics to the promotion of coexistence, peace, and democratic participation. In this order, the study includes a consultation with high school students, teacher students and in-service teachers to find out their willingness to change, an account of the difficulties and opportunities to teach controversial topics in the classroom is made, three proposals that can help build the future, as well as a decalogue of rights and duties when teaching armed conflict.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2023
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12548
work_keys_str_mv AT abellanfernandezjordi laensenanzadelahistoriadesdeelinteriordelconflictoarmadoenelnoroestedemexico
AT abellanfernandezjordi theteachingofhistoryfromwithinthearmedconflictinnorthwesternmexico
AT abellanfernandezjordi ensinarahistoriadedentrodoconflitoarmadononoroestedomexico
first_indexed 2023-06-21T23:05:42Z
last_indexed 2023-06-21T23:05:42Z
_version_ 1770623863047061504
spelling I26-R133-article-125482023-06-18T21:47:13Z La enseñanza de la historia desde el interior del conflicto armado en el noroeste de México The teaching of history from within the armed conflict in northwestern Mexico Ensinar a história de dentro do conflito armado no noroeste do México Abellán Fernández, Jordi armed conflict, culture of peace, history didactics, commitment of teachers conflicto armado, cultura de la paz, didáctica de la historia, compromiso del profesorado conflito armado, cultura da paz, didática da história, engajamento dos professores At the international level, the growing interest in education for democratic citizenship indicates a variation in the order and importance of educational purposes, directs our gaze towards the possible future and the creation of fairer and more peaceful societies. This transition has not yet occurred in Mexico and is inserted in a context of armed violence and disintegration of the social fabric that demonstrates the inability of the State to guarantee security and respect for human rights. Although multidimensional factors are combined in the generation of violence, it is nonetheless urgent to assume a commitment from school education and modify training priorities to respond to one of the most pressing problems facing the country. With this objective, the research seeks to contribute from the history didactics to the promotion of coexistence, peace, and democratic participation. In this order, the study includes a consultation with high school students, teacher students and in-service teachers to find out their willingness to change, an account of the difficulties and opportunities to teach controversial topics in the classroom is made, three proposals that can help build the future, as well as a decalogue of rights and duties when teaching armed conflict. Internacionalmente, o crescente interesse na educação para a cidadania democrática sinaliza uma mudança na ordem e importância dos objetivos educacionais, olhando para o futuro possível e para a criação de sociedades mais justas e pacíficas. Esta transição ainda não ocorreu no México e se situa em um contexto de violência armada e desintegração do tecido social que demonstra a incapacidade do Estado de garantir a segurança e o respeito aos direitos humanos. Embora fatores multidimensionais se unam na geração de violência, é urgente assumir um compromisso da educação escolar e modificar as prioridades educacionais a fim de responder a um dos problemas mais prementes que o país enfrenta. Com este objetivo em mente, a pesquisa busca contribuir para a promoção da convivência, da paz e da participação democrática através do ensino da história. Nesta ordem, o estudo inclui uma pesquisa com alunos do ensino médio, professores estudantes e professores em serviço para descobrir sua vontade de mudar, um relato das dificuldades e oportunidades de ensinar assuntos controversos em sala de aula, três propostas que podem ajudar a construir o futuro, bem como um decálogo de direitos e deveres ao ensinar sobre o conflito armado. A nivel internacional, el interés creciente por la educación para la ciudadanía democrática señala una variación en el orden e importancia de las finalidades educativas, dirige la mirada hacia el futuro posible y la creación de sociedades más justas y pacíficas. Esta transición aún no se ha producido en México y se inserta en un contexto de violencia armada y desintegración del tejido social que demuestra la incapacidad del Estado para garantizar la seguridad y el respeto a los derechos humanos. Aunque en la generación de la violencia se conjugan factores multidimensionales, no por eso deja de ser urgente asumir un compromiso desde la educación escolar y modificar las prioridades formativas para responder a uno de los problemas más acuciantes que afronta el país. Con este objetivo, la investigación busca contribuir desde la didáctica de la historia al fomento de la convivencia, la paz y la participación democrática. En este orden, el estudio incluye una consulta a alumnos de secundaria, estudiantes de maestro y docentes en servicio para conocer su disposición hacia el cambio, un recuento de las dificultades y oportunidades de enseñar temas controvertidos en las aulas, tres propuestas que pueden ayudar a construir el futuro, además de un decálogo de derechos y deberes ante la enseñanza del conflicto armado. Universidad Nacional del Litoral 2023-06-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Peer reviewed article Artigo revisado por pares application/pdf text/html application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12548 10.14409/cya.2023.36.e0013 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 36 (2023): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0013 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 36 (2023): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0013 Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 36 (2023): Clío & Asociados. La historia enseñada; e0013 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.2023.36 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12548/17462 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12548/17464 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/12548/17463 Derechos de autor 2023 Clío & Asociados. La historia enseñada