Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas
The study addresses the identification of innovative educational experiences and living in the educational trajectories of preschool teaching students. Students from two higher education institutes and the National University of Río Cuarto, Argentina, were involved in the present study. A questionna...
Autores principales: | , , , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-12302 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-123022022-12-27T10:41:36Z Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas Innovation in teaching practices of preschool teaching students considering their educational trajectories Rigo, Daiana Yamila Riccetti , Ana Elisa de la Barrera, María Laura Armas, María Celeste Chesta, Rosana Cecilia Siracusa, Marcela educational trajectories teacher training innovation higher education trayectorias educativas formación docente innovación educación superior The study addresses the identification of innovative educational experiences and living in the educational trajectories of preschool teaching students. Students from two higher education institutes and the National University of Río Cuarto, Argentina, were involved in the present study. A questionnaire with closed answers was used for collecting sociodemographic data and open questions were also made to gather information to describe aspects related to their past and present innovative educational experiences. Likewise, group interviews were conducted to reflect on the teaching practices of higher education training and on innovations and experiences related to that concept. The analysis of answers shows evidence that allows outlining educational innovations so that training practices become authentic scenarios of creative educational experiences for children. El estudio se propone identificar en las trayectorias educativas de estudiantes del Profesorado de Educación Inicial experiencias y vivencias educativas innovadoras. Participaron alumnos de dos institutos de formación superior y la Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina. Para la recolección de datos se usó un cuestionario con respuestas cerradas orientadas a recabar datos sociodemográficos y, a partir de preguntas abiertas, describir aspectos vinculados con sus vivencias educativas pasadas y presentes. Asimismo, se realizaron entrevistas grupales orientadas a reflexionar sobre las prácticas docentes de formación de grado, las innovaciones y experiencias ligadas a ese concepto. Del análisis de las respuestas emergen indicios que permiten comenzar a definir innovaciones educativas para que las prácticas de formación se conviertan en escenarios auténticos de experiencias educativas creativas para los niños. Universidad Nacional del Litoral 2022-12-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos de investigación evaluados por doble ciego Research articles evaluated by double blind application/pdf application/zip text/html https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302 10.14409/ie.2022.17.e0032 Itinerarios Educativos; Núm. 17 (2022): Itinerarios Educativos; e0032 Itinerarios Educativos; No. 17 (2022): Itinerarios Educativos; e0032 Itinerarios Educativos; n. 17 (2022): Itinerarios Educativos; e0032 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2022.17 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302/16825 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302/16826 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302/16827 Derechos de autor 2022 Itinerarios Educativos https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es_ES |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
educational trajectories teacher training innovation higher education trayectorias educativas formación docente innovación educación superior |
spellingShingle |
educational trajectories teacher training innovation higher education trayectorias educativas formación docente innovación educación superior Rigo, Daiana Yamila Riccetti , Ana Elisa de la Barrera, María Laura Armas, María Celeste Chesta, Rosana Cecilia Siracusa, Marcela Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas |
topic_facet |
educational trajectories teacher training innovation higher education trayectorias educativas formación docente innovación educación superior |
author |
Rigo, Daiana Yamila Riccetti , Ana Elisa de la Barrera, María Laura Armas, María Celeste Chesta, Rosana Cecilia Siracusa, Marcela |
author_facet |
Rigo, Daiana Yamila Riccetti , Ana Elisa de la Barrera, María Laura Armas, María Celeste Chesta, Rosana Cecilia Siracusa, Marcela |
author_sort |
Rigo, Daiana Yamila |
title |
Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas |
title_short |
Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas |
title_full |
Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas |
title_fullStr |
Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas |
title_full_unstemmed |
Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas |
title_sort |
innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas |
description |
The study addresses the identification of innovative educational experiences and living in the educational trajectories of preschool teaching students. Students from two higher education institutes and the National University of Río Cuarto, Argentina, were involved in the present study. A questionnaire with closed answers was used for collecting sociodemographic data and open questions were also made to gather information to describe aspects related to their past and present innovative educational experiences. Likewise, group interviews were conducted to reflect on the teaching practices of higher education training and on innovations and experiences related to that concept. The analysis of answers shows evidence that allows outlining educational innovations so that training practices become authentic scenarios of creative educational experiences for children. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2022 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302 |
work_keys_str_mv |
AT rigodaianayamila innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas AT riccettianaelisa innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas AT delabarreramarialaura innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas AT armasmariaceleste innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas AT chestarosanacecilia innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas AT siracusamarcela innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas AT rigodaianayamila innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories AT riccettianaelisa innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories AT delabarreramarialaura innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories AT armasmariaceleste innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories AT chestarosanacecilia innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories AT siracusamarcela innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories |
first_indexed |
2023-03-18T23:05:44Z |
last_indexed |
2023-03-18T23:05:44Z |
_version_ |
1770624337046405120 |