Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas

The study addresses the identification of innovative educational experiences and living in the educational trajectories of preschool teaching students. Students from two higher education institutes and the National University of Río Cuarto, Argentina, were involved in the present study. A questionna...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Rigo, Daiana Yamila, Riccetti , Ana Elisa, de la Barrera, María Laura, Armas, María Celeste, Chesta, Rosana Cecilia, Siracusa, Marcela
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2022
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302
Aporte de:
id I26-R133-article-12302
record_format ojs
spelling I26-R133-article-123022022-12-27T10:41:36Z Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas Innovation in teaching practices of preschool teaching students considering their educational trajectories Rigo, Daiana Yamila Riccetti , Ana Elisa de la Barrera, María Laura Armas, María Celeste Chesta, Rosana Cecilia Siracusa, Marcela educational trajectories teacher training innovation higher education trayectorias educativas formación docente innovación educación superior The study addresses the identification of innovative educational experiences and living in the educational trajectories of preschool teaching students. Students from two higher education institutes and the National University of Río Cuarto, Argentina, were involved in the present study. A questionnaire with closed answers was used for collecting sociodemographic data and open questions were also made to gather information to describe aspects related to their past and present innovative educational experiences. Likewise, group interviews were conducted to reflect on the teaching practices of higher education training and on innovations and experiences related to that concept. The analysis of answers shows evidence that allows outlining educational innovations so that training practices become authentic scenarios of creative educational experiences for children.  El estudio se propone identificar en las trayectorias educativas de estudiantes del Profesorado de Educación Inicial experiencias y vivencias educativas innovadoras. Participaron alumnos de dos institutos de formación superior y la Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina. Para la recolección de datos se usó un cuestionario con respuestas cerradas orientadas a recabar datos sociodemográficos y, a partir de preguntas abiertas, describir aspectos vinculados con sus vivencias educativas pasadas y presentes. Asimismo, se realizaron entrevistas grupales orientadas a reflexionar sobre las prácticas docentes de formación de grado, las innovaciones y experiencias ligadas a ese concepto. Del análisis de las respuestas emergen indicios que permiten comenzar a definir innovaciones educativas para que las prácticas de formación se conviertan en escenarios auténticos de experiencias educativas creativas para los niños. Universidad Nacional del Litoral 2022-12-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos de investigación evaluados por doble ciego Research articles evaluated by double blind application/pdf application/zip text/html https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302 10.14409/ie.2022.17.e0032 Itinerarios Educativos; Núm. 17 (2022): Itinerarios Educativos; e0032 Itinerarios Educativos; No. 17 (2022): Itinerarios Educativos; e0032 Itinerarios Educativos; n. 17 (2022): Itinerarios Educativos; e0032 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2022.17 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302/16825 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302/16826 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302/16827 Derechos de autor 2022 Itinerarios Educativos https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es_ES
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic educational trajectories
teacher training
innovation
higher education
trayectorias educativas
formación docente
innovación
educación superior
spellingShingle educational trajectories
teacher training
innovation
higher education
trayectorias educativas
formación docente
innovación
educación superior
Rigo, Daiana Yamila
Riccetti , Ana Elisa
de la Barrera, María Laura
Armas, María Celeste
Chesta, Rosana Cecilia
Siracusa, Marcela
Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas
topic_facet educational trajectories
teacher training
innovation
higher education
trayectorias educativas
formación docente
innovación
educación superior
author Rigo, Daiana Yamila
Riccetti , Ana Elisa
de la Barrera, María Laura
Armas, María Celeste
Chesta, Rosana Cecilia
Siracusa, Marcela
author_facet Rigo, Daiana Yamila
Riccetti , Ana Elisa
de la Barrera, María Laura
Armas, María Celeste
Chesta, Rosana Cecilia
Siracusa, Marcela
author_sort Rigo, Daiana Yamila
title Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas
title_short Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas
title_full Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas
title_fullStr Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas
title_full_unstemmed Innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas
title_sort innovación en las prácticas docentes de los estudiantes de educación inicial a partir de las huellas de sus trayectorias educativas
description The study addresses the identification of innovative educational experiences and living in the educational trajectories of preschool teaching students. Students from two higher education institutes and the National University of Río Cuarto, Argentina, were involved in the present study. A questionnaire with closed answers was used for collecting sociodemographic data and open questions were also made to gather information to describe aspects related to their past and present innovative educational experiences. Likewise, group interviews were conducted to reflect on the teaching practices of higher education training and on innovations and experiences related to that concept. The analysis of answers shows evidence that allows outlining educational innovations so that training practices become authentic scenarios of creative educational experiences for children.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2022
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/12302
work_keys_str_mv AT rigodaianayamila innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas
AT riccettianaelisa innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas
AT delabarreramarialaura innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas
AT armasmariaceleste innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas
AT chestarosanacecilia innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas
AT siracusamarcela innovacionenlaspracticasdocentesdelosestudiantesdeeducacioninicialapartirdelashuellasdesustrayectoriaseducativas
AT rigodaianayamila innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories
AT riccettianaelisa innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories
AT delabarreramarialaura innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories
AT armasmariaceleste innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories
AT chestarosanacecilia innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories
AT siracusamarcela innovationinteachingpracticesofpreschoolteachingstudentsconsideringtheireducationaltrajectories
first_indexed 2023-03-18T23:05:44Z
last_indexed 2023-03-18T23:05:44Z
_version_ 1770624337046405120