La especificidad del desarrollo de la secundaria para jóvenes y adultos en la provincia de Buenos Aires en la historia reciente

The article analyzes the existence of particular features in the evolution of secondary education for youth and adults in the province of Buenos Aires during recent history. To this end, from a quantitative methodology, various indicators are explored in a comparative manner between the jurisdiction...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Olivares, Julián
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2024
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/EstudiosSociales/article/view/12107
Aporte de:
id I26-R133-article-12107
record_format ojs
spelling I26-R133-article-121072025-03-26T12:55:29Z La especificidad del desarrollo de la secundaria para jóvenes y adultos en la provincia de Buenos Aires en la historia reciente The specificity of the development of the secondary education for youth and adults in the province of Buenos Aires in recent history Olivares, Julián Secondary education - Education for youth and adults – Province of Buenos Aires – Quantitative Methodology – Educational statistics. Educación secundaria – Educación de jóvenes y adultos – Provincia de Buenos Aires - Metodología cuantitativa – Estadística educativa. The article analyzes the existence of particular features in the evolution of secondary education for youth and adults in the province of Buenos Aires during recent history. To this end, from a quantitative methodology, various indicators are explored in a comparative manner between the jurisdiction and the rest of the national territory. The main source is the annual educational surveys carried out by the National Ministry of Education, complementing them with other official data referring to certain educational completion programs. As a central argument, it is stated that during the last decades the middle school for this segment of the population has expanded in line with what is happening at the national level, although in the jurisdiction studied said growth has been deployed largely through non-traditional offers, while it has implied a loss of relative weight in favor of other jurisdictions. El artículo analiza la existencia de rasgos particulares en la evolución de la educación secundaria de jóvenes y adultos en la provincia de Buenos Aires durante la historia reciente. Con este fin, desde una metodología cuantitativa se exploran diversos indicadores de manera comparada entre la jurisdicción y el resto del territorio nacional. Se toma como fuente principal los relevamientos educativos anuales realizados por el Ministerio de Educación Nacional, complementando los mismos con otros datos oficiales referidos a ciertos programas de terminalidad educativa. Como argumento central se afirma que durante las últimas décadas la escuela media para esta franja de la población se ha expandido en sintonía con lo que ocurre a nivel nacional, aunque en la jurisdicción estudiada dicho crecimiento se ha desplegado en gran parte a través de ofertas no tradicionales, a la vez que ha implicado una pérdida de peso relativo en favor de otras jurisdicciones. Universidad Nacional del Litoral 2024-07-02 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/EstudiosSociales/article/view/12107 10.14409/es.2024.66.e0083 Estudios Sociales; Núm. 66 (2024): Estudios Sociales; e0083 Estudios Sociales; No. 66 (2024): Estudios Sociales; e0083 2250-6950 0327-4934 10.14409/es.2024.66 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/EstudiosSociales/article/view/12107/19074 Derechos de autor 2024 Julián Olivares https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic Secondary education - Education for youth and adults – Province of Buenos Aires – Quantitative Methodology – Educational statistics.
Educación secundaria – Educación de jóvenes y adultos – Provincia de Buenos Aires - Metodología cuantitativa – Estadística educativa.
spellingShingle Secondary education - Education for youth and adults – Province of Buenos Aires – Quantitative Methodology – Educational statistics.
Educación secundaria – Educación de jóvenes y adultos – Provincia de Buenos Aires - Metodología cuantitativa – Estadística educativa.
Olivares, Julián
La especificidad del desarrollo de la secundaria para jóvenes y adultos en la provincia de Buenos Aires en la historia reciente
topic_facet Secondary education - Education for youth and adults – Province of Buenos Aires – Quantitative Methodology – Educational statistics.
Educación secundaria – Educación de jóvenes y adultos – Provincia de Buenos Aires - Metodología cuantitativa – Estadística educativa.
author Olivares, Julián
author_facet Olivares, Julián
author_sort Olivares, Julián
title La especificidad del desarrollo de la secundaria para jóvenes y adultos en la provincia de Buenos Aires en la historia reciente
title_short La especificidad del desarrollo de la secundaria para jóvenes y adultos en la provincia de Buenos Aires en la historia reciente
title_full La especificidad del desarrollo de la secundaria para jóvenes y adultos en la provincia de Buenos Aires en la historia reciente
title_fullStr La especificidad del desarrollo de la secundaria para jóvenes y adultos en la provincia de Buenos Aires en la historia reciente
title_full_unstemmed La especificidad del desarrollo de la secundaria para jóvenes y adultos en la provincia de Buenos Aires en la historia reciente
title_sort la especificidad del desarrollo de la secundaria para jóvenes y adultos en la provincia de buenos aires en la historia reciente
description The article analyzes the existence of particular features in the evolution of secondary education for youth and adults in the province of Buenos Aires during recent history. To this end, from a quantitative methodology, various indicators are explored in a comparative manner between the jurisdiction and the rest of the national territory. The main source is the annual educational surveys carried out by the National Ministry of Education, complementing them with other official data referring to certain educational completion programs. As a central argument, it is stated that during the last decades the middle school for this segment of the population has expanded in line with what is happening at the national level, although in the jurisdiction studied said growth has been deployed largely through non-traditional offers, while it has implied a loss of relative weight in favor of other jurisdictions.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2024
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/EstudiosSociales/article/view/12107
work_keys_str_mv AT olivaresjulian laespecificidaddeldesarrollodelasecundariaparajovenesyadultosenlaprovinciadebuenosairesenlahistoriareciente
AT olivaresjulian thespecificityofthedevelopmentofthesecondaryeducationforyouthandadultsintheprovinceofbuenosairesinrecenthistory
first_indexed 2024-08-13T20:38:45Z
last_indexed 2025-04-09T05:06:11Z
_version_ 1828900225079574528