Μῦθος, ἔπος y canto: la "teoría" homérica sobre el género épico

The present work analyzes the concept of μῦθος, ἔπος and song in the field of Homeric Epic in the perspective of an hypothesis which considers them as words or signs of a poetic theory about ἔπος, in which the mimetic aspects turn out essentials. The genetic process of poetry issues from an...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Zecchin de Fasano, Graciela C.
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Asociación Argentina de Estudios Clásicos (AADEC) - Ediciones UNL 2025
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/argos/article/view/12040
Aporte de:
id I26-R133-article-12040
record_format ojs
spelling I26-R133-article-120402025-05-30T19:49:59Z Μῦθος, ἔπος y canto: la "teoría" homérica sobre el género épico Zecchin de Fasano, Graciela C. mýthos épos Homero Ilíada Odisea mýthos épos Homer Iliad Odyssey The present work analyzes the concept of μῦθος, ἔπος and song in the field of Homeric Epic in the perspective of an hypothesis which considers them as words or signs of a poetic theory about ἔπος, in which the mimetic aspects turn out essentials. The genetic process of poetry issues from an oral communication between the Poet and the Muse, a way of communication that contributes to the compositive and structural design of Iliad as well of Odyssey in accordance with the function of memory and with the expansion of proper technic of the epic vocalization. El presente trabajo analiza los conceptos de μῦθος, ἔπος y canto en el campo de la épica homérica y parte de la hipótesis de considerarlos como conceptos que desarrollan una teoría poética sobre el ἔπος, en la que los aspectos "representacionales" o miméticos resultan esenciales. El proceso genético de la poesía surge inevitablemente de una comunicación oral entre poeta y musa, un modo de comunicación que conduce al diseño compositivo y estructural tanto de Ilíada como de Odisea acorde con el funcionamiento de la memoria y con la técnica de expansión propia de la vocalidad épica. Asociación Argentina de Estudios Clásicos (AADEC) - Ediciones UNL 2025-05-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article texto application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/argos/article/view/12040 10.14409/argos.2000.24.191-203 Argos; Núm. 24 (2000): Argos; 191-203 Argos; No. 24 (2000): Argos; 191-203 Argos; n. 24 (2000): Argos; 191-203 1853-6379 0325-4194 10.14409/argos.2000.24 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/argos/article/view/12040/16386 Derechos de autor 2022 Argos http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic mýthos
épos
Homero
Ilíada
Odisea
mýthos
épos
Homer
Iliad
Odyssey
spellingShingle mýthos
épos
Homero
Ilíada
Odisea
mýthos
épos
Homer
Iliad
Odyssey
Zecchin de Fasano, Graciela C.
Μῦθος, ἔπος y canto: la "teoría" homérica sobre el género épico
topic_facet mýthos
épos
Homero
Ilíada
Odisea
mýthos
épos
Homer
Iliad
Odyssey
author Zecchin de Fasano, Graciela C.
author_facet Zecchin de Fasano, Graciela C.
author_sort Zecchin de Fasano, Graciela C.
title Μῦθος, ἔπος y canto: la "teoría" homérica sobre el género épico
title_short Μῦθος, ἔπος y canto: la "teoría" homérica sobre el género épico
title_full Μῦθος, ἔπος y canto: la "teoría" homérica sobre el género épico
title_fullStr Μῦθος, ἔπος y canto: la "teoría" homérica sobre el género épico
title_full_unstemmed Μῦθος, ἔπος y canto: la "teoría" homérica sobre el género épico
title_sort μῦθος, ἔπος y canto: la "teoría" homérica sobre el género épico
description The present work analyzes the concept of μῦθος, ἔπος and song in the field of Homeric Epic in the perspective of an hypothesis which considers them as words or signs of a poetic theory about ἔπος, in which the mimetic aspects turn out essentials. The genetic process of poetry issues from an oral communication between the Poet and the Muse, a way of communication that contributes to the compositive and structural design of Iliad as well of Odyssey in accordance with the function of memory and with the expansion of proper technic of the epic vocalization.
publisher Asociación Argentina de Estudios Clásicos (AADEC) - Ediciones UNL
publishDate 2025
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/argos/article/view/12040
work_keys_str_mv AT zecchindefasanogracielac mŷthoseposycantolateoriahomericasobreelgeneroepico
first_indexed 2025-06-15T05:05:06Z
last_indexed 2025-06-15T05:05:06Z
_version_ 1834970152929591296