Representación musical de un duelo a muerte. Moreira y el Alcalde en Pampa de Arturo Berutti

This article reflects on the morphological, dramaturgical and aesthetic efficacy of the elements selected by Arturo Berutti to stage a scene of violence in the opera Pampa, premiered in Buenos Aires in 1897. Such elements, of verbal, musical and scenic nature, alternate their preeminence to represen...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Musri, Fátima Graciela
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2022
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11524
Aporte de:
id I26-R133-article-11524
record_format ojs
spelling I26-R133-article-115242022-08-02T06:32:03Z Representación musical de un duelo a muerte. Moreira y el Alcalde en Pampa de Arturo Berutti Musri, Fátima Graciela Musical representations musical dramaturgy Arturo Berutti representaciones musicales dramaturgia musical Arturo Berutti This article reflects on the morphological, dramaturgical and aesthetic efficacy of the elements selected by Arturo Berutti to stage a scene of violence in the opera Pampa, premiered in Buenos Aires in 1897. Such elements, of verbal, musical and scenic nature, alternate their preeminence to represent the duel to death with bladed weapons between the protagonist, the gaucho Giovanni Moreira, and the antagonist, the Alcalde Francisco. This third scene of Act II becomes, at the same time, the culminating tragic knot of the whole opera. For its analysis, a set of theoretical-methodological approaches and categories have been mixed, a necessary combination to observe our object of study in a holographic approach. Carl Dahlhaus´s definitions of musical dramaturgy and aesthetic judgment, Stuart Hall's concept of cultural representations, the examination of librettos and librettists based on Della Seta´s perspectives, the resources offered by Gallarati about the emotional confrontation of the characters embodied in the duets and the explanations of Fustinoni about the alienation in opera that causes violent outcomes are applied. En este artículo se reflexiona acerca de la eficacia morfológica, dramatúrgica y estética de los elementos seleccionados por Arturo Berutti para escenificar una escena de violencia en la ópera Pampa, estrenada en Buenos Aires en 1897. Tales elementos, de naturaleza verbal, musical y escénica, alternan su preeminencia para representar el duelo a muerte con armas blancas entre el protagonista, el gaucho Giovanni Moreira, y el antagonista, el alcalde Francisco. Esta tercera escena del Acto II se erige, a la vez, en el nudo trágico culminante de toda la ópera. Para su análisis se ha mixturado un conjunto de enfoques y categorías teórico-metodológicas, combinación necesaria para abordar nuestro objeto de estudio en un recorrido holográfico. Se aplican las definiciones de dramaturgia musical y de juicio estético de Carl Dahlhaus, el concepto de representaciones culturales de Stuart Hall, el examen de los libretos y los libretistas desde la perspectiva de Della Seta, los recursos ofrecidos por Gallarati acerca de la confrontación anímica de los personajes trasuntados en los dúos y las explicaciones de Fustinoni sobre la alienación en la ópera que provoca desenlaces violentos. Universidad Nacional del Litoral 2022-05-23 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11524 10.14409/rism.2022.20.e0008 Revista del ISM; Núm. 20 (2022): Revista del Instituto Superior de Música; e0008 Revista del ISM; No. 20 (2022): Revista del Instituto Superior de Música; e0008 2362-3322 1666-7603 10.14409/rism.2022.20 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11524/16157 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11524/16167 Derechos de autor 2022 Revista del ISM
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic Musical representations
musical dramaturgy
Arturo Berutti
representaciones musicales
dramaturgia musical
Arturo Berutti
spellingShingle Musical representations
musical dramaturgy
Arturo Berutti
representaciones musicales
dramaturgia musical
Arturo Berutti
Musri, Fátima Graciela
Representación musical de un duelo a muerte. Moreira y el Alcalde en Pampa de Arturo Berutti
topic_facet Musical representations
musical dramaturgy
Arturo Berutti
representaciones musicales
dramaturgia musical
Arturo Berutti
author Musri, Fátima Graciela
author_facet Musri, Fátima Graciela
author_sort Musri, Fátima Graciela
title Representación musical de un duelo a muerte. Moreira y el Alcalde en Pampa de Arturo Berutti
title_short Representación musical de un duelo a muerte. Moreira y el Alcalde en Pampa de Arturo Berutti
title_full Representación musical de un duelo a muerte. Moreira y el Alcalde en Pampa de Arturo Berutti
title_fullStr Representación musical de un duelo a muerte. Moreira y el Alcalde en Pampa de Arturo Berutti
title_full_unstemmed Representación musical de un duelo a muerte. Moreira y el Alcalde en Pampa de Arturo Berutti
title_sort representación musical de un duelo a muerte. moreira y el alcalde en pampa de arturo berutti
description This article reflects on the morphological, dramaturgical and aesthetic efficacy of the elements selected by Arturo Berutti to stage a scene of violence in the opera Pampa, premiered in Buenos Aires in 1897. Such elements, of verbal, musical and scenic nature, alternate their preeminence to represent the duel to death with bladed weapons between the protagonist, the gaucho Giovanni Moreira, and the antagonist, the Alcalde Francisco. This third scene of Act II becomes, at the same time, the culminating tragic knot of the whole opera. For its analysis, a set of theoretical-methodological approaches and categories have been mixed, a necessary combination to observe our object of study in a holographic approach. Carl Dahlhaus´s definitions of musical dramaturgy and aesthetic judgment, Stuart Hall's concept of cultural representations, the examination of librettos and librettists based on Della Seta´s perspectives, the resources offered by Gallarati about the emotional confrontation of the characters embodied in the duets and the explanations of Fustinoni about the alienation in opera that causes violent outcomes are applied.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2022
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11524
work_keys_str_mv AT musrifatimagraciela representacionmusicaldeundueloamuertemoreirayelalcaldeenpampadearturoberutti
first_indexed 2022-08-19T12:06:17Z
last_indexed 2022-08-19T12:06:17Z
_version_ 1770623240288337920