Las transformaciones del cuerpo a lo largo de la historia y su influencia en el campo de la educación física
Currently, Physical Education teachers say we adhere to constructivism and a critical and committed conception from the pedagogical theories that frame the teaching and learning processes. We tend to call ourselves trainers of people with a critical and reflective sense, who make conscious use of th...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11445 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-11445 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-114452023-11-23T14:08:13Z Las transformaciones del cuerpo a lo largo de la historia y su influencia en el campo de la educación física THE TRANSFORMATIONS OF THE BODY THROUGHOUT HISTORY AND ITS INFLUENCE IN THE FIELD OF PHYSICAL EDUCATION. Adorni, Mariano Disciplina. Cuerpo. Educación Física. Escuela. Prácticas de enseñanza. Educación Física Educación Cuerpo Currently, Physical Education teachers say we adhere to constructivism and a critical and committed conception from the pedagogical theories that frame the teaching and learning processes. We tend to call ourselves trainers of people with a critical and reflective sense, who make conscious use of their body. Teachers who give a central place to the student, leaving aside their own role. But when analyzing our practices, some questions arise: Is today Physical Education, the discipline that we say it is and that we defend, or are Physical Education teachers still repeating "recipes" that students must follow for a certain time, with a pre-established repetition and with a goal that is often lost? Do we train people with knowledge and awareness about their own body, or on the contrary do we train uncritical, alienated subjects, and at the service of capitalist society where they are reified, taken as instruments and are only trained to respond to the job market? , to comply with schedules, to adopt a calm behavior, respect times and places in pursuit of production? It will then be the objective of this article to shed light on this problem that crosses our daily work. Actualmente los profesores en Educación Física decimos adherir al constructivismo y a una concepción crítica y comprometida desde las teorías pedagógicas que enmarcan los procesos de enseñanza y aprendizaje. Solemos autodenominarnos como formadores de personas con sentido crítico y reflexivo, quienes hacen un uso consciente de su cuerpo. Profesores que dan un lugar central al alumno dejando de lado el protagonismo propio. Pero al analizar nuestras prácticas surgen algunos interrogantes: ¿Es hoy día la Educación Física, la disciplina que decimos que es y que defendemos o los profesores en Educación Física seguimos siendo repetidores de “recetas” que los alumnos deben cumplir durante un tiempo determinado, con una repetición preestablecida y con un objetivo que muchas veces queda perdido? ¿Formamos personas con conocimiento y conciencia acerca de su propio cuerpo, o por el contrario formamos sujetos acríticos, enajenados, y al servicio de la sociedad capitalista donde se los cosifica, se los toma como instrumentos y solo son formados para responder al mercado del trabajo, al cumplimiento de horarios, a adoptar una conducta calma, respetar los tiempos y los lugares en pos de la producción? Será entonces el objetivo de este articulo echar luz sobre esta problemática que atraviesa nuestro quehacer diario. Universidad Nacional del Litoral 2022-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto application/pdf application/epub+zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11445 10.14409/au.2022.23.e0025 Aula Universitaria; Núm. 23 (2022): Aula Universitaria; e0025 Aula Universitaria; No. 23 (2022): Aula Universitaria; e0025 2362-3330 1514-2566 10.14409/au.2022.23 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11445/17783 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11445/17800 Derechos de autor 2023 Aula Universitaria |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Disciplina. Cuerpo. Educación Física. Escuela. Prácticas de enseñanza. Educación Física Educación Cuerpo |
| spellingShingle |
Disciplina. Cuerpo. Educación Física. Escuela. Prácticas de enseñanza. Educación Física Educación Cuerpo Adorni, Mariano Las transformaciones del cuerpo a lo largo de la historia y su influencia en el campo de la educación física |
| topic_facet |
Disciplina. Cuerpo. Educación Física. Escuela. Prácticas de enseñanza. Educación Física Educación Cuerpo |
| author |
Adorni, Mariano |
| author_facet |
Adorni, Mariano |
| author_sort |
Adorni, Mariano |
| title |
Las transformaciones del cuerpo a lo largo de la historia y su influencia en el campo de la educación física |
| title_short |
Las transformaciones del cuerpo a lo largo de la historia y su influencia en el campo de la educación física |
| title_full |
Las transformaciones del cuerpo a lo largo de la historia y su influencia en el campo de la educación física |
| title_fullStr |
Las transformaciones del cuerpo a lo largo de la historia y su influencia en el campo de la educación física |
| title_full_unstemmed |
Las transformaciones del cuerpo a lo largo de la historia y su influencia en el campo de la educación física |
| title_sort |
las transformaciones del cuerpo a lo largo de la historia y su influencia en el campo de la educación física |
| description |
Currently, Physical Education teachers say we adhere to constructivism and a critical and committed conception from the pedagogical theories that frame the teaching and learning processes. We tend to call ourselves trainers of people with a critical and reflective sense, who make conscious use of their body. Teachers who give a central place to the student, leaving aside their own role.
But when analyzing our practices, some questions arise: Is today Physical Education, the discipline that we say it is and that we defend, or are Physical Education teachers still repeating "recipes" that students must follow for a certain time, with a pre-established repetition and with a goal that is often lost? Do we train people with knowledge and awareness about their own body, or on the contrary do we train uncritical, alienated subjects, and at the service of capitalist society where they are reified, taken as instruments and are only trained to respond to the job market? , to comply with schedules, to adopt a calm behavior, respect times and places in pursuit of production?
It will then be the objective of this article to shed light on this problem that crosses our daily work. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11445 |
| work_keys_str_mv |
AT adornimariano lastransformacionesdelcuerpoalolargodelahistoriaysuinfluenciaenelcampodelaeducacionfisica AT adornimariano thetransformationsofthebodythroughouthistoryanditsinfluenceinthefieldofphysicaleducation |
| first_indexed |
2024-08-13T20:36:26Z |
| last_indexed |
2024-08-13T20:36:26Z |
| _version_ |
1807306075757608960 |