Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires
In January 2022, Buenos Aires City´s Government announces the implementation of a financial education course for students at the last year of the secondary schools. This paper contributes to the discussion on the governmental proposal with the intention of framing the debate from a perspective of th...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11353 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-11353 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-113532022-06-30T22:26:50Z Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires Discussions about financial literacy in high schools of Buenos Aires City Lo Cascio, Jorge Damian financial literacy didactics economics high school civics didactics social sciences educación financiera didáctica de la economía escuela secundaria formación ciudadana didáctica de las ciencias sociales In January 2022, Buenos Aires City´s Government announces the implementation of a financial education course for students at the last year of the secondary schools. This paper contributes to the discussion on the governmental proposal with the intention of framing the debate from a perspective of the didactics of the economy, therefore, it seeks to answer why and what for financial literacy?, and what kind of financial education? To answer the questions, a literary review on financial education in the international arena, focusing on the recommendations of the OECD, the PISA tests, and the Spanish experience. The last section seeks to collect lessons that may be interesting for the Buenos Aires City. La discusión abierta por el anuncio de implementación de un curso de educación financiera para estudiantes del último año de las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires es lo que origina este texto que busca aportar a la discusión sobre la propuesta gubernamental con la intención de encuadrar el debate desde una mirada de la didáctica de la economía, por ello se busca responder ¿por qué y para qué educación financiera? y ¿qué educación financiera? Para contestar las preguntas se realizó una revisión literaria sobre educación financiera en el ámbito internacional, poniendo foco en las recomendaciones de la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE), las pruebas del Programa Internacional para la Evaluación de Estudiantes (PISA) y la experiencia española. El apartado final busca recoger lecciones que pueden resultar interesantes para la Ciudad de Buenos Aires. Universidad Nacional del Litoral 2022-06-07 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Peer reviewed article Artigo revisado por pares application/pdf text/html text/xml application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11353 10.14409/cya.v0i34.11353 Clío & Asociados. La historia enseñada; Núm. 34 (2022): Clío & Asociados. La historia enseñada Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063; No. 34 (2022): Clío & Asociados. La historia enseñada Clío & Asociados. La historia enseñada; n. 34 (2022): Clío & Asociados. La historia enseñada 2362-3063 0328-820X 10.14409/cya.v0i34 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11353/15918 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11353/15919 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11353/15920 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11353/15921 Derechos de autor 2022 Clío & Asociados. La historia enseñada. ISSN: 2362-3063 |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
financial literacy didactics economics high school civics didactics social sciences educación financiera didáctica de la economía escuela secundaria formación ciudadana didáctica de las ciencias sociales |
spellingShingle |
financial literacy didactics economics high school civics didactics social sciences educación financiera didáctica de la economía escuela secundaria formación ciudadana didáctica de las ciencias sociales Lo Cascio, Jorge Damian Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires |
topic_facet |
financial literacy didactics economics high school civics didactics social sciences educación financiera didáctica de la economía escuela secundaria formación ciudadana didáctica de las ciencias sociales |
author |
Lo Cascio, Jorge Damian |
author_facet |
Lo Cascio, Jorge Damian |
author_sort |
Lo Cascio, Jorge Damian |
title |
Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires |
title_short |
Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires |
title_full |
Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires |
title_fullStr |
Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires |
title_full_unstemmed |
Discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la Ciudad de Buenos Aires |
title_sort |
discusiones acerca de la educación financiera en las escuelas secundarias de la ciudad de buenos aires |
description |
In January 2022, Buenos Aires City´s Government announces the implementation of a financial education course for students at the last year of the secondary schools. This paper contributes to the discussion on the governmental proposal with the intention of framing the debate from a perspective of the didactics of the economy, therefore, it seeks to answer why and what for financial literacy?, and what kind of financial education? To answer the questions, a literary review on financial education in the international arena, focusing on the recommendations of the OECD, the PISA tests, and the Spanish experience. The last section seeks to collect lessons that may be interesting for the Buenos Aires City. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2022 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ClioyAsociados/article/view/11353 |
work_keys_str_mv |
AT locasciojorgedamian discusionesacercadelaeducacionfinancieraenlasescuelassecundariasdelaciudaddebuenosaires AT locasciojorgedamian discussionsaboutfinancialliteracyinhighschoolsofbuenosairescity |
first_indexed |
2022-08-19T12:06:11Z |
last_indexed |
2022-08-19T12:06:11Z |
_version_ |
1770623858268700672 |