Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria

The teaching of professionalism and the construction of professionalism is one of the axes of the new curricular designs in careers of human and veterinary medicine at an international level. The objective of this work was to investigate the assessment of the incoming students at the Faculty of Vete...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Alzola, Paula, Felipe, Antonio
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2022
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11260
Aporte de:
id I26-R133-article-11260
record_format ojs
spelling I26-R133-article-112602022-04-06T10:53:45Z Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria Preliminary analysis of the conceptions of incoming students about attitudes and ethical-moral values ​​of veterinary professionalism Alzola, Paula Felipe, Antonio concepciones estudiantes ética profesionalidad veterinaria valores conceptions students etic veterinary professionalism values The teaching of professionalism and the construction of professionalism is one of the axes of the new curricular designs in careers of human and veterinary medicine at an international level. The objective of this work was to investigate the assessment of the incoming students at the Faculty of Veterinary Sciences of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires in relation to attitudes and ethical-moral values ​​specific to veterinary medical professionalism. A survey with a Lickert-type scale was administered to 80 students. Most of the students placed in high values ​​of importance the general principles of ethics, attitudes and values ​​towards the clients, the animals, the work and towards themselves of the veterinary professionals. The results would indicate the presence of an important cognitive base that would allow to include explicitly the work with capacities, abilities and professional values ​​in the study plans from the moment of admission. La enseñanza del profesionalismo y la construcción de profesionalidad es uno de los ejes de los nuevos diseños curriculares en carreras de medicina humana y veterinaria a nivel internacional. El objetivo de este trabajo fue indagar las concepciones de los estudiantes ingresantes a la Facultad de Ciencias Veterinarias de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires en relación con actitudes y valores ético-morales específicos de la profesionalidad médica veterinaria. Se administró una encuesta con escala tipo Lickert a 80 estudiantes. La mayoría de los estudiantes ubicó en elevados valores de importancia los principios generales de la ética, de actitudes y valores frente a los clientes, a los animales, al trabajo y hacia sí mismos de los profesionales veterinarios. Los resultados indicarían la presencia de una base cognitiva importante que permitiría incluir de manera explícita el trabajo con capacidades, habilidades y valores profesionales en los planes de estudio desde el momento mismo del ingreso. Universidad Nacional del Litoral 2022-03-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11260 10.14409/au.2021.22.e0018 Aula Universitaria; Núm. 22 (2021): Aula Universitaria; e0018 Aula Universitaria; No. 22 (2021): Aula Universitaria; e0018 2362-3330 1514-2566 10.14409/au.2021.22 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11260/15607 Derechos de autor 2022 Aula Universitaria
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic concepciones
estudiantes
ética
profesionalidad veterinaria
valores
conceptions
students
etic
veterinary professionalism
values
spellingShingle concepciones
estudiantes
ética
profesionalidad veterinaria
valores
conceptions
students
etic
veterinary professionalism
values
Alzola, Paula
Felipe, Antonio
Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria
topic_facet concepciones
estudiantes
ética
profesionalidad veterinaria
valores
conceptions
students
etic
veterinary professionalism
values
author Alzola, Paula
Felipe, Antonio
author_facet Alzola, Paula
Felipe, Antonio
author_sort Alzola, Paula
title Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria
title_short Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria
title_full Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria
title_fullStr Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria
title_full_unstemmed Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria
title_sort análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria
description The teaching of professionalism and the construction of professionalism is one of the axes of the new curricular designs in careers of human and veterinary medicine at an international level. The objective of this work was to investigate the assessment of the incoming students at the Faculty of Veterinary Sciences of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires in relation to attitudes and ethical-moral values ​​specific to veterinary medical professionalism. A survey with a Lickert-type scale was administered to 80 students. Most of the students placed in high values ​​of importance the general principles of ethics, attitudes and values ​​towards the clients, the animals, the work and towards themselves of the veterinary professionals. The results would indicate the presence of an important cognitive base that would allow to include explicitly the work with capacities, abilities and professional values ​​in the study plans from the moment of admission.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2022
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11260
work_keys_str_mv AT alzolapaula analisispreliminardelasconcepcionesdeestudiantesingresantessobreactitudesyvaloreseticomoralesdelaprofesionalidadveterinaria
AT felipeantonio analisispreliminardelasconcepcionesdeestudiantesingresantessobreactitudesyvaloreseticomoralesdelaprofesionalidadveterinaria
AT alzolapaula preliminaryanalysisoftheconceptionsofincomingstudentsaboutattitudesandethicalmoralvaluesofveterinaryprofessionalism
AT felipeantonio preliminaryanalysisoftheconceptionsofincomingstudentsaboutattitudesandethicalmoralvaluesofveterinaryprofessionalism
first_indexed 2023-07-05T23:03:04Z
last_indexed 2023-07-05T23:03:04Z
_version_ 1770623530020372480