Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria
The teaching of professionalism and the construction of professionalism is one of the axes of the new curricular designs in careers of human and veterinary medicine at an international level. The objective of this work was to investigate the assessment of the incoming students at the Faculty of Vete...
Guardado en:
| Autores principales: | , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2022
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11260 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-11260 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-112602022-04-06T10:53:45Z Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria Preliminary analysis of the conceptions of incoming students about attitudes and ethical-moral values of veterinary professionalism Alzola, Paula Felipe, Antonio concepciones estudiantes ética profesionalidad veterinaria valores conceptions students etic veterinary professionalism values The teaching of professionalism and the construction of professionalism is one of the axes of the new curricular designs in careers of human and veterinary medicine at an international level. The objective of this work was to investigate the assessment of the incoming students at the Faculty of Veterinary Sciences of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires in relation to attitudes and ethical-moral values specific to veterinary medical professionalism. A survey with a Lickert-type scale was administered to 80 students. Most of the students placed in high values of importance the general principles of ethics, attitudes and values towards the clients, the animals, the work and towards themselves of the veterinary professionals. The results would indicate the presence of an important cognitive base that would allow to include explicitly the work with capacities, abilities and professional values in the study plans from the moment of admission. La enseñanza del profesionalismo y la construcción de profesionalidad es uno de los ejes de los nuevos diseños curriculares en carreras de medicina humana y veterinaria a nivel internacional. El objetivo de este trabajo fue indagar las concepciones de los estudiantes ingresantes a la Facultad de Ciencias Veterinarias de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires en relación con actitudes y valores ético-morales específicos de la profesionalidad médica veterinaria. Se administró una encuesta con escala tipo Lickert a 80 estudiantes. La mayoría de los estudiantes ubicó en elevados valores de importancia los principios generales de la ética, de actitudes y valores frente a los clientes, a los animales, al trabajo y hacia sí mismos de los profesionales veterinarios. Los resultados indicarían la presencia de una base cognitiva importante que permitiría incluir de manera explícita el trabajo con capacidades, habilidades y valores profesionales en los planes de estudio desde el momento mismo del ingreso. Universidad Nacional del Litoral 2022-03-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11260 10.14409/au.2021.22.e0018 Aula Universitaria; Núm. 22 (2021): Aula Universitaria; e0018 Aula Universitaria; No. 22 (2021): Aula Universitaria; e0018 2362-3330 1514-2566 10.14409/au.2021.22 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11260/15607 Derechos de autor 2022 Aula Universitaria |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
concepciones estudiantes ética profesionalidad veterinaria valores conceptions students etic veterinary professionalism values |
| spellingShingle |
concepciones estudiantes ética profesionalidad veterinaria valores conceptions students etic veterinary professionalism values Alzola, Paula Felipe, Antonio Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria |
| topic_facet |
concepciones estudiantes ética profesionalidad veterinaria valores conceptions students etic veterinary professionalism values |
| author |
Alzola, Paula Felipe, Antonio |
| author_facet |
Alzola, Paula Felipe, Antonio |
| author_sort |
Alzola, Paula |
| title |
Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria |
| title_short |
Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria |
| title_full |
Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria |
| title_fullStr |
Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria |
| title_full_unstemmed |
Análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria |
| title_sort |
análisis preliminar de las concepciones de estudiantes ingresantes sobre actitudes y valores ético-morales de la profesionalidad veterinaria |
| description |
The teaching of professionalism and the construction of professionalism is one of the axes of the new curricular designs in careers of human and veterinary medicine at an international level. The objective of this work was to investigate the assessment of the incoming students at the Faculty of Veterinary Sciences of the National University of the Center of the Province of Buenos Aires in relation to attitudes and ethical-moral values specific to veterinary medical professionalism. A survey with a Lickert-type scale was administered to 80 students. Most of the students placed in high values of importance the general principles of ethics, attitudes and values towards the clients, the animals, the work and towards themselves of the veterinary professionals. The results would indicate the presence of an important cognitive base that would allow to include explicitly the work with capacities, abilities and professional values in the study plans from the moment of admission. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2022 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11260 |
| work_keys_str_mv |
AT alzolapaula analisispreliminardelasconcepcionesdeestudiantesingresantessobreactitudesyvaloreseticomoralesdelaprofesionalidadveterinaria AT felipeantonio analisispreliminardelasconcepcionesdeestudiantesingresantessobreactitudesyvaloreseticomoralesdelaprofesionalidadveterinaria AT alzolapaula preliminaryanalysisoftheconceptionsofincomingstudentsaboutattitudesandethicalmoralvaluesofveterinaryprofessionalism AT felipeantonio preliminaryanalysisoftheconceptionsofincomingstudentsaboutattitudesandethicalmoralvaluesofveterinaryprofessionalism |
| first_indexed |
2023-07-05T23:03:04Z |
| last_indexed |
2023-07-05T23:03:04Z |
| _version_ |
1770623530020372480 |