Taller Los Canales de Aprendizaje en el Ingreso Universitario 2020. Una experiencia de autoconocimiento en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNL 

Educational research clarifies the main role that learning channels play in incorporating a saber. The experience was carried out in the Workshop of the university entrance 2020 in the Veterinary Medicine career of the Faculty of Veterinary Sciences, Learning channels an effective way of learning. T...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Fascendini, Paola, Guaita, María Lucila, Ojeda, Néstor
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2022
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11253
Aporte de:
id I26-R133-article-11253
record_format ojs
spelling I26-R133-article-112532022-04-06T10:53:45Z Taller Los Canales de Aprendizaje en el Ingreso Universitario 2020. Una experiencia de autoconocimiento en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNL  Workshop The Learning Channels in University Entrance 2020. An experience of self-knowledge in the Faculty of Veterinary Sciences of the UNL Fascendini, Paola Guaita, María Lucila Ojeda, Néstor canales de aprendizaje estilos universidad aprendizajes learning channels styles university learning Educational research clarifies the main role that learning channels play in incorporating a saber. The experience was carried out in the Workshop of the university entrance 2020 in the Veterinary Medicine career of the Faculty of Veterinary Sciences, Learning channels an effective way of learning. The objective of the same was to seek the creation of spaces of self-knowledge related to the way of learning. For this reason, various techniques were administered during the course of two hours and then a Learning Channels Test by Lynn O Brien (1990) was applied, consisting of 36 statements linked to the various visual, auditory and kinesthetic channels. Through each proposed statement, the subject points out the correspondence corresponding to his habitual way of conducting himself to obtain an individual profile. It was applied to 186 incoming students. The results arrived at identified 35.9% of the students identified as the visual channel for their learning, 33.9% as the ear canal and 30.2% as the kinesthetic channel. In conclusion, an important variety of channels is recognized, showing the need to install a multisensory education in every learning instance.  Las investigaciones educativas permiten clarificar el rol troncal que ejercen los canales de aprendizaje a la hora de incorporar un saber. La experiencia fue llevada a cabo en el Taller del ingreso universitario 2020 en la carrera de Medicina Veterinaria de la Facultad de Ciencias Veterinarias, denominado Canales de aprendizaje una eficaz forma de aprender. El objetivo del mismo fue buscar la creación de espacios de autoconocimiento relacionados con la propia manera de aprender. Por tal razón se administraron diversas técnicas durante el transcurso de dos horas y luego se aplicó un Test de Canales de Aprendizaje de Lynn O Brien (1990) conformado por 36 afirmaciones vinculadas a los diversos canales visual, auditivo y kinestésico. Mediante cada afirmación propuesta el sujeto señala la que corresponde a su manera habitual de conducirse para obtener un perfil individual. Se aplicó a 186 estudiantes ingresantes. Los resultados a los que se arribaron refieren que el 35,9 % de los estudiantes prefiere el canal visual para sus aprendizajes, el 33,9% el canal auditivo y el 30,2% el canal kinestésico. Como conclusión se reconoce una variedad importante de canales que muestran la necesidad de instaurar una educación multisensorial en toda instancia de aprendizaje. Universidad Nacional del Litoral 2022-03-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11253 10.14409/au.2021.22.e0012 Aula Universitaria; Núm. 22 (2021): Aula Universitaria; e0012 Aula Universitaria; No. 22 (2021): Aula Universitaria; e0012 2362-3330 1514-2566 10.14409/au.2021.22 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11253/15591 Derechos de autor 2022 Aula Universitaria
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic canales de aprendizaje
estilos
universidad
aprendizajes
learning channels
styles
university
learning
spellingShingle canales de aprendizaje
estilos
universidad
aprendizajes
learning channels
styles
university
learning
Fascendini, Paola
Guaita, María Lucila
Ojeda, Néstor
Taller Los Canales de Aprendizaje en el Ingreso Universitario 2020. Una experiencia de autoconocimiento en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNL 
topic_facet canales de aprendizaje
estilos
universidad
aprendizajes
learning channels
styles
university
learning
author Fascendini, Paola
Guaita, María Lucila
Ojeda, Néstor
author_facet Fascendini, Paola
Guaita, María Lucila
Ojeda, Néstor
author_sort Fascendini, Paola
title Taller Los Canales de Aprendizaje en el Ingreso Universitario 2020. Una experiencia de autoconocimiento en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNL 
title_short Taller Los Canales de Aprendizaje en el Ingreso Universitario 2020. Una experiencia de autoconocimiento en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNL 
title_full Taller Los Canales de Aprendizaje en el Ingreso Universitario 2020. Una experiencia de autoconocimiento en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNL 
title_fullStr Taller Los Canales de Aprendizaje en el Ingreso Universitario 2020. Una experiencia de autoconocimiento en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNL 
title_full_unstemmed Taller Los Canales de Aprendizaje en el Ingreso Universitario 2020. Una experiencia de autoconocimiento en la Facultad de Ciencias Veterinarias de la UNL 
title_sort taller los canales de aprendizaje en el ingreso universitario 2020. una experiencia de autoconocimiento en la facultad de ciencias veterinarias de la unl 
description Educational research clarifies the main role that learning channels play in incorporating a saber. The experience was carried out in the Workshop of the university entrance 2020 in the Veterinary Medicine career of the Faculty of Veterinary Sciences, Learning channels an effective way of learning. The objective of the same was to seek the creation of spaces of self-knowledge related to the way of learning. For this reason, various techniques were administered during the course of two hours and then a Learning Channels Test by Lynn O Brien (1990) was applied, consisting of 36 statements linked to the various visual, auditory and kinesthetic channels. Through each proposed statement, the subject points out the correspondence corresponding to his habitual way of conducting himself to obtain an individual profile. It was applied to 186 incoming students. The results arrived at identified 35.9% of the students identified as the visual channel for their learning, 33.9% as the ear canal and 30.2% as the kinesthetic channel. In conclusion, an important variety of channels is recognized, showing the need to install a multisensory education in every learning instance.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2022
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/AulaUniversitaria/article/view/11253
work_keys_str_mv AT fascendinipaola tallerloscanalesdeaprendizajeenelingresouniversitario2020unaexperienciadeautoconocimientoenlafacultaddecienciasveterinariasdelaunl
AT guaitamarialucila tallerloscanalesdeaprendizajeenelingresouniversitario2020unaexperienciadeautoconocimientoenlafacultaddecienciasveterinariasdelaunl
AT ojedanestor tallerloscanalesdeaprendizajeenelingresouniversitario2020unaexperienciadeautoconocimientoenlafacultaddecienciasveterinariasdelaunl
AT fascendinipaola workshopthelearningchannelsinuniversityentrance2020anexperienceofselfknowledgeinthefacultyofveterinarysciencesoftheunl
AT guaitamarialucila workshopthelearningchannelsinuniversityentrance2020anexperienceofselfknowledgeinthefacultyofveterinarysciencesoftheunl
AT ojedanestor workshopthelearningchannelsinuniversityentrance2020anexperienceofselfknowledgeinthefacultyofveterinarysciencesoftheunl
first_indexed 2023-07-05T23:03:03Z
last_indexed 2023-07-05T23:03:03Z
_version_ 1770623528613183488