Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh
Juguemos en el Mundo by María Elena Walsh (Bs. As. 1930–1911) was a show, two albums, a book, a film and an artistic product representative of the cosmopolitan popular culture of Argentina in the sixties. It consists of 12 songs in which national and international genres converge performed by Marí...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2021
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11031 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-11031 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-110312024-09-02T22:25:53Z Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh Pittau, Verónica P. Electroacoustic Music Nationalism Cosompolitanism Córdoba Soundscape música electroacústica nacionalismo cosmopolitismo Córdoba paisaje sonora Juguemos en el Mundo by María Elena Walsh (Bs. As. 1930–1911) was a show, two albums, a book, a film and an artistic product representative of the cosmopolitan popular culture of Argentina in the sixties. It consists of 12 songs in which national and international genres converge performed by María Elena Walsh (voice), in addition to Oscar Cardozo Ocampo arrangements. We will focus on two songs from the first album: Manubrio azul and El 45. With support from the studies on popular and postpopular culture by Pablo Alabarces (2020), the aesthetic approaches on Argen tine cosmopolitan productions of Gonzalo Aguilar (2009) and the literary theory of Gerard Genette about hypertextuality (1989), we will try to understand how these are songs propose a cosmopolitan variant to musically represent Argentina in the late sixties. Juguemos en el mundo de María Elena Walsh fue espectáculo, dos discos, un libro, un film y un producto artístico que marcó el comienzo de su producción para adultos y fue representativo de la cultura popular cosmopolita de la argentina de finales de los sesenta. El disco consta de 12 canciones en las que convergen géneros nacionales e internacionales, interpretados por Walsh y un grupo que contó con arreglos de Oscar Cardozo Ocampo. Nos enfocaremos en dos canciones: Manubrio azul y El 45, que se caracterizan por su alto grado de intertextualidad. Con apoyo en los estudios sobre cultura popular y pospopular de Pablo Alabarces (2020), los abordajes estéticos sobre producciones cosmopolitas argentinas de Gonzalo Aguilar (2009) y la teoría literaria de Gerard Genette sobre hipertextualidad (1989), intentaremos comprender cómo estas canciones proponen una variante cosmopolita que representa musicalmente a la argentina de finales de los sesenta. Universidad Nacional del Litoral 2021-12-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11031 10.14409/rism.v0i19.11031 Revista del ISM; Núm. 19 (2021): Revista del ISM; 84-104 Revista del ISM; No. 19 (2021): Revista del ISM; 84-104 2362-3322 1666-7603 10.14409/rism.v0i19 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11031/15215 Derechos de autor 2021 Revista del ISM |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Electroacoustic Music Nationalism Cosompolitanism Córdoba Soundscape música electroacústica nacionalismo cosmopolitismo Córdoba paisaje sonora |
| spellingShingle |
Electroacoustic Music Nationalism Cosompolitanism Córdoba Soundscape música electroacústica nacionalismo cosmopolitismo Córdoba paisaje sonora Pittau, Verónica P. Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh |
| topic_facet |
Electroacoustic Music Nationalism Cosompolitanism Córdoba Soundscape música electroacústica nacionalismo cosmopolitismo Córdoba paisaje sonora |
| author |
Pittau, Verónica P. |
| author_facet |
Pittau, Verónica P. |
| author_sort |
Pittau, Verónica P. |
| title |
Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh |
| title_short |
Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh |
| title_full |
Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh |
| title_fullStr |
Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh |
| title_full_unstemmed |
Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh |
| title_sort |
cosmopolitismo y nación: juguemos en el mundo de maría elena walsh |
| description |
Juguemos en el Mundo by María Elena Walsh (Bs. As. 1930–1911) was a show, two albums, a book, a film and an artistic product representative of the cosmopolitan popular culture of Argentina in the sixties. It consists of 12 songs in which national and international genres converge performed by María Elena Walsh (voice), in addition to Oscar Cardozo Ocampo arrangements. We will focus on two songs from the first album: Manubrio azul and El 45. With support from the studies on popular and postpopular culture by Pablo Alabarces (2020), the aesthetic approaches on Argen tine cosmopolitan productions of Gonzalo Aguilar (2009) and the literary theory of Gerard Genette about hypertextuality (1989), we will try to understand how these are songs propose a cosmopolitan variant to musically represent Argentina in the late sixties. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2021 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11031 |
| work_keys_str_mv |
AT pittauveronicap cosmopolitismoynacionjuguemosenelmundodemariaelenawalsh |
| first_indexed |
2023-07-05T22:58:26Z |
| last_indexed |
2024-09-04T02:29:53Z |
| _version_ |
1809230849157103616 |