Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh

Juguemos en el Mundo by María Elena Walsh (Bs. As. 1930–1911) was a show, two albums, a book, a film and an artistic product representative of the cosmopolitan popu­lar culture of Argentina in the sixties. It consists of 12 songs in which national and internatio­nal genres converge performed by Marí...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Pittau, Verónica P.
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional del Litoral 2021
Materias:
Acceso en línea:https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11031
Aporte de:
id I26-R133-article-11031
record_format ojs
spelling I26-R133-article-110312024-09-02T22:25:53Z Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh Pittau, Verónica P. Electroacoustic Music Nationalism Cosompolitanism Córdoba Soundscape música electroacústica nacionalismo cosmopolitismo Córdoba paisaje sonora Juguemos en el Mundo by María Elena Walsh (Bs. As. 1930–1911) was a show, two albums, a book, a film and an artistic product representative of the cosmopolitan popu­lar culture of Argentina in the sixties. It consists of 12 songs in which national and internatio­nal genres converge performed by María Elena Walsh (voice), in addition to Oscar Cardozo Ocampo arrangements. We will focus on two songs from the first album: Manubrio azul and El 45. With support from the studies on popu­lar and post­popular culture by Pablo Alabarces (2020), the aesthetic approaches on Argen­ tine cosmopolitan productions of Gonzalo Aguilar (2009) and the literary theory of Gerard Genette about hypertextuality (1989), we will try to understand how these are songs propose a cosmopolitan variant to musically represent Argentina in the late sixties. Juguemos en el mundo de María Elena Walsh fue espectáculo, dos discos, un libro, un film y un producto artístico que marcó el comienzo de su producción para adultos y fue representativo de la cultura popular cosmopolita de la argentina de finales de los sesenta. El disco consta de 12 canciones en las que convergen géneros nacionales e internacio­nales, interpretados por Walsh y un grupo que contó con arreglos de Oscar Cardozo Ocampo. Nos enfocaremos en dos canciones: Manubrio azul y El 45, que se caracterizan por su alto grado de intertextualidad. Con apoyo en los estudios sobre cultura popular y pospopular de Pablo Alabarces (2020), los abordajes estéti­cos sobre producciones cosmopolitas argentinas de Gonzalo Aguilar (2009) y la teoría lite­raria de Gerard Genette sobre hipertextualidad (1989), intentaremos comprender cómo estas canciones proponen una variante cosmopolita que representa musicalmente a la argentina de finales de los sesenta. Universidad Nacional del Litoral 2021-12-16 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11031 10.14409/rism.v0i19.11031 Revista del ISM; Núm. 19 (2021): Revista del ISM; 84-104 Revista del ISM; No. 19 (2021): Revista del ISM; 84-104 2362-3322 1666-7603 10.14409/rism.v0i19 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11031/15215 Derechos de autor 2021 Revista del ISM
institution Universidad Nacional del Litoral
institution_str I-26
repository_str R-133
container_title_str Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL)
language Español
format Artículo revista
topic Electroacoustic Music
Nationalism
Cosompolitanism
Córdoba
Soundscape
música electroacústica
nacionalismo
cosmopolitismo
Córdoba
paisaje sonora
spellingShingle Electroacoustic Music
Nationalism
Cosompolitanism
Córdoba
Soundscape
música electroacústica
nacionalismo
cosmopolitismo
Córdoba
paisaje sonora
Pittau, Verónica P.
Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh
topic_facet Electroacoustic Music
Nationalism
Cosompolitanism
Córdoba
Soundscape
música electroacústica
nacionalismo
cosmopolitismo
Córdoba
paisaje sonora
author Pittau, Verónica P.
author_facet Pittau, Verónica P.
author_sort Pittau, Verónica P.
title Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh
title_short Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh
title_full Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh
title_fullStr Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh
title_full_unstemmed Cosmopolitismo y nación: Juguemos en el mundo de María Elena Walsh
title_sort cosmopolitismo y nación: juguemos en el mundo de maría elena walsh
description Juguemos en el Mundo by María Elena Walsh (Bs. As. 1930–1911) was a show, two albums, a book, a film and an artistic product representative of the cosmopolitan popu­lar culture of Argentina in the sixties. It consists of 12 songs in which national and internatio­nal genres converge performed by María Elena Walsh (voice), in addition to Oscar Cardozo Ocampo arrangements. We will focus on two songs from the first album: Manubrio azul and El 45. With support from the studies on popu­lar and post­popular culture by Pablo Alabarces (2020), the aesthetic approaches on Argen­ tine cosmopolitan productions of Gonzalo Aguilar (2009) and the literary theory of Gerard Genette about hypertextuality (1989), we will try to understand how these are songs propose a cosmopolitan variant to musically represent Argentina in the late sixties.
publisher Universidad Nacional del Litoral
publishDate 2021
url https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/11031
work_keys_str_mv AT pittauveronicap cosmopolitismoynacionjuguemosenelmundodemariaelenawalsh
first_indexed 2023-07-05T22:58:26Z
last_indexed 2024-09-04T02:29:53Z
_version_ 1809230849157103616