La relación entre los enfoques didácticos y la condición social de los estudiantes. Un problema clave en el debate educativo actual
In the last decades, Latin America has been increasingly concerned with inequality and the consequent educational segregation. Various policies were adopted to ensure educational inclusion and they had positive effects. However, the latter do not prevent children from low-income sectors to...
Guardado en:
| Autores principales: | , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2021
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/10737 |
| Aporte de: |
| id |
I26-R133-article-10737 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I26-R133-article-107372021-12-10T12:57:53Z La relación entre los enfoques didácticos y la condición social de los estudiantes. Un problema clave en el debate educativo actual Relationship between teaching approaches and social condition of students: A key problem in the current educational debate Feldman , Daniel Gori, Agustín Diuk , Beatriz instruction theory social sector visible and invisible pedagogies school achievement didáctica sector social pedagogía visible e invisible rendimiento escolar In the last decades, Latin America has been increasingly concerned with inequality and the consequent educational segregation. Various policies were adopted to ensure educational inclusion and they had positive effects. However, the latter do not prevent children from low-income sectors to still face considerable difficulties. In this paper, some reflections on this problem are proposed, which are mainly focused on didactic proposals for elementary school in Argentina. Based on the classic distinction between ‘visible and invisible’ pedagogies, the exposition is supported by three statements. First, it is necessary to question the idea that the adopted didactic approach is neutral in relation to the social condition of students. Second, it is worth considering a large body of international evidence that supports the advantages of direct instruction over ‘student-centered’ or ‘exploratory’ approaches to teaching. Finally, it is necessary to review the assumption that, given the supposed neutrality of didactic approaches, the access to the benefits of good quality teaching depends on compensating for possible deficits –for example, in ‘cultural capital’–. Desde hace varios años en América Latina aumentaron las preocupaciones en torno a la desigualdad y a la exclusión educativa que ella provoca. Los efectos positivos de distintas políticas destinadas a garantizar la inclusión educativa no ocultan el hecho de que todavía las dificultades que enfrentan los niños y las niñas provenientes de sectores populares continúan siendo muy importantes. En este trabajo se proponen algunas reflexiones sobre este problema centradas, principalmente, en las propuestas didácticas para el nivel primario en Argentina. Basada en la clásica distinción entre pedagogías «visibles e invisibles» la exposición está apoya en tres afirmaciones: En primer lugar, es necesario poner en cuestión la idea de que el enfoque didáctico que se adopte es neutral con relación a la condición social de los estudiantes. En segundo término, es necesario prestar atención a un amplio cuerpo de evidencia internacional que apoya las ventajas de la instrucción directa frente a los enfoques didácticos «centrados en el estudiante» o «exploratorios». Por último, es necesario revisar el supuesto de que, dada la supuesta neutralidad de los enfoques didácticos, el acceso a los beneficios de una buena enseñanza depende de compensar posibles déficits, por ejemplo, de «capital cultural» Universidad Nacional del Litoral 2021-10-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos evaluados por método doble ciego. Items evaluated by double blind method. application/pdf text/html text/xml application/zip https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/10737 10.14409/ie.2021.14.e0008 Itinerarios Educativos; Núm. 14 (2021): Itinerarios Educativos; e0008 Itinerarios Educativos; No. 14 (2021): Itinerarios Educativos; e0008 Itinerarios Educativos; n. 14 (2021): Itinerarios Educativos; e0008 2362-5554 1850-3853 10.14409/ie.2021.14 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/10737/14282 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/10737/14283 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/10737/14284 https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/10737/14285 Derechos de autor 2021 Itinerarios Educativos |
| institution |
Universidad Nacional del Litoral |
| institution_str |
I-26 |
| repository_str |
R-133 |
| container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
instruction theory social sector visible and invisible pedagogies school achievement didáctica sector social pedagogía visible e invisible rendimiento escolar |
| spellingShingle |
instruction theory social sector visible and invisible pedagogies school achievement didáctica sector social pedagogía visible e invisible rendimiento escolar Feldman , Daniel Gori, Agustín Diuk , Beatriz La relación entre los enfoques didácticos y la condición social de los estudiantes. Un problema clave en el debate educativo actual |
| topic_facet |
instruction theory social sector visible and invisible pedagogies school achievement didáctica sector social pedagogía visible e invisible rendimiento escolar |
| author |
Feldman , Daniel Gori, Agustín Diuk , Beatriz |
| author_facet |
Feldman , Daniel Gori, Agustín Diuk , Beatriz |
| author_sort |
Feldman , Daniel |
| title |
La relación entre los enfoques didácticos y la condición social de los estudiantes. Un problema clave en el debate educativo actual |
| title_short |
La relación entre los enfoques didácticos y la condición social de los estudiantes. Un problema clave en el debate educativo actual |
| title_full |
La relación entre los enfoques didácticos y la condición social de los estudiantes. Un problema clave en el debate educativo actual |
| title_fullStr |
La relación entre los enfoques didácticos y la condición social de los estudiantes. Un problema clave en el debate educativo actual |
| title_full_unstemmed |
La relación entre los enfoques didácticos y la condición social de los estudiantes. Un problema clave en el debate educativo actual |
| title_sort |
la relación entre los enfoques didácticos y la condición social de los estudiantes. un problema clave en el debate educativo actual |
| description |
In the last decades, Latin America has been increasingly concerned with inequality and the consequent educational segregation. Various policies were adopted to ensure educational inclusion and they had positive effects. However, the latter do not prevent children from low-income sectors to still face considerable difficulties. In this paper, some reflections on this problem are proposed, which are mainly focused on didactic proposals for elementary school in Argentina. Based on the classic distinction between ‘visible and invisible’ pedagogies, the exposition is supported by three statements. First, it is necessary to question the idea that the adopted didactic approach is neutral in relation to the social condition of students. Second, it is worth considering a large body of international evidence that supports the advantages of direct instruction over ‘student-centered’ or ‘exploratory’ approaches to teaching. Finally, it is necessary to review the assumption that, given the supposed neutrality of didactic approaches, the access to the benefits of good quality teaching depends on compensating for possible deficits –for example, in ‘cultural capital’–. |
| publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
| publishDate |
2021 |
| url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Itinerarios/article/view/10737 |
| work_keys_str_mv |
AT feldmandaniel larelacionentrelosenfoquesdidacticosylacondicionsocialdelosestudiantesunproblemaclaveeneldebateeducativoactual AT goriagustin larelacionentrelosenfoquesdidacticosylacondicionsocialdelosestudiantesunproblemaclaveeneldebateeducativoactual AT diukbeatriz larelacionentrelosenfoquesdidacticosylacondicionsocialdelosestudiantesunproblemaclaveeneldebateeducativoactual AT feldmandaniel relationshipbetweenteachingapproachesandsocialconditionofstudentsakeyprobleminthecurrenteducationaldebate AT goriagustin relationshipbetweenteachingapproachesandsocialconditionofstudentsakeyprobleminthecurrenteducationaldebate AT diukbeatriz relationshipbetweenteachingapproachesandsocialconditionofstudentsakeyprobleminthecurrenteducationaldebate |
| first_indexed |
2023-07-05T23:15:48Z |
| last_indexed |
2023-07-05T23:15:48Z |
| _version_ |
1770624331155505152 |