Una verdad incómoda:: obstáculos epistemológicos, formación docente y música
This work presents an analysis of the epistemological obstacles proposed by Bachelard (1985) and recovered for its pedagogical treatment by Camilloni (1997). These are understood as theories or believes that are constructed in the educational process of teachers to be and...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional del Litoral
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/10589 |
Aporte de: |
id |
I26-R133-article-10589 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I26-R133-article-105892024-09-02T22:23:49Z Una verdad incómoda:: obstáculos epistemológicos, formación docente y música Leonhard, Rut Quintana, Sofía Victoria Teacher training Music Epistemological obstacles Formación Docente Música Obstáculos epistemológicos This work presents an analysis of the epistemological obstacles proposed by Bachelard (1985) and recovered for its pedagogical treatment by Camilloni (1997). These are understood as theories or believes that are constructed in the educational process of teachers to be and they appear as visions and conceptual structures. From there, the categories stated by the reference authors emerge to move us to the disciplinary field since they influence the teacher practices and the outcomes achieved. The purpose of this work is to consider the problem of the epistemological, didactic and/or pedagogical obstacles, in order to become aware of their existence and to propitiate a change, throughout the search and investigation as a permanent state. El trabajo expone un análisis de los obstáculos epistemológicos propuestos por Bachelard (1985) y recuperados para su tratamiento pedagógico por Camilloni (1997). Estos son entendidos como teorías o creencias que se construyen en la formación y aparecen como visiones y estructuras conceptuales. Desde allí se desprenden las categorías enunciadas por los autores de referencia para trasladarnos al campo disciplinar en tanto influyen en las prácticas docentes y en los resultados que se logran. Escribir este texto tiene por objetivo considerar la problemática de los obstáculos epistemológicos, didácticos y/o pedagógicos, con el fin de tomar conciencia de su existencia para propiciar un cambio, a través de la búsqueda e investigación como estado permanente. Universidad Nacional del Litoral 2021-08-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/10589 10.14409/rism.v0i18.10589 Revista del ISM; Núm. 18 (2021): Revista del ISM; 31-49 Revista del ISM; No. 18 (2021): Revista del ISM; 31-49 2362-3322 1666-7603 10.14409/rism.v0i18 spa https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/10589/14071 Derechos de autor 2021 Revista del ISM |
institution |
Universidad Nacional del Litoral |
institution_str |
I-26 |
repository_str |
R-133 |
container_title_str |
Biblioteca Virtual - Publicaciones (UNL) |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Teacher training Music Epistemological obstacles Formación Docente Música Obstáculos epistemológicos |
spellingShingle |
Teacher training Music Epistemological obstacles Formación Docente Música Obstáculos epistemológicos Leonhard, Rut Quintana, Sofía Victoria Una verdad incómoda:: obstáculos epistemológicos, formación docente y música |
topic_facet |
Teacher training Music Epistemological obstacles Formación Docente Música Obstáculos epistemológicos |
author |
Leonhard, Rut Quintana, Sofía Victoria |
author_facet |
Leonhard, Rut Quintana, Sofía Victoria |
author_sort |
Leonhard, Rut |
title |
Una verdad incómoda:: obstáculos epistemológicos, formación docente y música |
title_short |
Una verdad incómoda:: obstáculos epistemológicos, formación docente y música |
title_full |
Una verdad incómoda:: obstáculos epistemológicos, formación docente y música |
title_fullStr |
Una verdad incómoda:: obstáculos epistemológicos, formación docente y música |
title_full_unstemmed |
Una verdad incómoda:: obstáculos epistemológicos, formación docente y música |
title_sort |
una verdad incómoda:: obstáculos epistemológicos, formación docente y música |
description |
This work presents an analysis of the epistemological obstacles proposed by Bachelard (1985) and recovered for its pedagogical treatment by Camilloni (1997). These are understood as theories or believes that are constructed in the educational process of teachers to be and they appear as visions and conceptual structures.
From there, the categories stated by the reference authors emerge to move us to the disciplinary field since they influence the teacher practices and the outcomes achieved.
The purpose of this work is to consider the problem of the epistemological, didactic and/or pedagogical obstacles, in order to become aware of their existence and to propitiate a change, throughout the search and investigation as a permanent state. |
publisher |
Universidad Nacional del Litoral |
publishDate |
2021 |
url |
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/ISM/article/view/10589 |
work_keys_str_mv |
AT leonhardrut unaverdadincomodaobstaculosepistemologicosformaciondocenteymusica AT quintanasofiavictoria unaverdadincomodaobstaculosepistemologicosformaciondocenteymusica |
first_indexed |
2023-07-05T22:58:22Z |
last_indexed |
2024-09-04T02:29:49Z |
_version_ |
1809230845575168000 |